Η βιταμίνη C είναι μία από τις πιο 'διάσημες' βιταμίνες των τροφίμων. Γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση αλλά και για την 'αντιγηραντική' ικανότητα που έχει συμμετέχοντας στην αναδόμηση του κολλαγόνου.

Μία όμως από τις πιο σημαντικές ιδιότητες της βιταμίνης C, που δεν είναι ευρέως γνωστή είναι το γεγονός ότι ευνοεί την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου. Μη αιμικός είναι ο σίδηρος που συναντάμε στα φυτικά τρόφιμα όπως το σπανάκι και τα όσπρια.

Το 'πρόβλημα' με αυτό το φυτικό σίδηρο είναι πως το σώμα μας μπορεί να απορροφήσει μόλις το 5-8% της ποσότητας που βρίσκεται σε αυτά τα τρόφιμα. Η παρουσία της βιταμίνης C σε ένα γεύμα με φυτικές πηγές σιδήρου βοηθά στη μετατροπή του μη αιμικού σιδήρου σε απορροφήσιμο.

Ο ρόλος της βιταμίνης C στην απορρόφηση του σιδήρου έχει διασαφηνιστεί εδώ και δεκαετίες και μάλιστα φαίνεται ότι η σχέση αυτή εξαρτάται από την ποσότητα της βιταμίνης C που προσλαμβάνουμε ταυτόχρονα. Μία από τις πρώτες μελέτες που διερεύνησαν αυτή τη δράση, έδειξε πως όσο αυξάνονταν η ποσότητα της βιταμίνης C σε ένα γεύμα, τόσο αυξάνοντας και η απορρόφηση του σιδήρου, σταδιακά από 0,8% σε 7,1% .

Υπάρχουν μάλιστα μελέτες που δείχνουν ότι η προσθήκη βιταμίνης C σε εμπλουτισμένα με σίδηρο τρόφιμα οδηγεί σε καλύτερη απορρόφηση του μετάλλου.

Οι έφηβοι, οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία, οι εγκυμονούσες και θηλάζουσες καθώς και τα παιδιά, ομάδες δηλαδή που έχουν αυξημένες ανάγκες σε σίδηρο, είναι σημαντικό να καταναλώνουν μαζί με φυτικές πηγές σιδήρου και μια πηγή βιταμίνης C.

Τέτοιες είναι τα εσπεριδοειδή και οι φυσικοί χυμοί τους, οι φράουλες, οι πολύχρωμες πιπεριές, καθώς και εμπλουτισμένοι χυμοί με τα δύο αυτά συστατικά.

Πηγές: www.nutrimed.gr