Πόνοι στην μέση
Χιλιάδες άτομα υποβάλλονται σε κάποια θεραπευτική αγωγή για πόνους της μέσης και συνεχώς παρουσιάζονται νέα κρούσματα.
Πρόκειται για συνηθισμένη πάθηση που προκαλεί αρκετή ταλαιπωρία. Διαπιστώθηκε ότι οι δύο στους τρεις εργαζόμενους είχαν κάποτε αισθανθεί πόνους στη μέση. Και όχι μόνο όσοι ασχολούνται σε βαριές δουλειές, αλλά και εργαζόμενοι σε ελαφριές δουλειές, ακόμη και υπάλληλοι γραφείου.
ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ…
Ή να γίνεις. Ωστόσο μια κάποια γνώση στο θέμα θα σε βοηθήσει να το αντιμετωπίσεις και να το αποφύγεις.

Τα αίτια
Για τους μεσόπονους δεν φταίει η φυσική κατάσταση του ατόμου. Αυτή αποτελεί δευτερεύοντα παράγοντα. Ιατρικές έρευνες έδειξαν ότι :
- 20% των πόνων στη μέση προέρχονται από φλόγωση (αρθρίτιδα, μόλυνση των ουροποιητικών οδών).
- 10% οφείλονται σε χτύπημα στη μέση και σε διάφορα άλλα αίτια.

ΑΛΛΑ ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΟ…
Είναι ότι το υπόλοιπο 70% οφείλεται σε εκφυλισμό των δίσκων που είναι ανάμεσα στους σπονδύλους. Η μεταβολή από το «γέρασμα» της ουσίας που είναι φτιαγμένος ο κάθε δίσκος προκαλεί την ανωμαλία, με δυνατούς πόνους ακόμη και στις συνήθεις κινήσεις του σώματος.

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ
Κάθε δίσκος αποτελεί μια μικρή κυκλική φλάντζα γεμάτη από μια γλοιώδη ουσία σαν ζελατίνα. Το περίβλημά του είναι από χόνδρο και συνδέει τον επάνω σπόνδυλο με τον κάτω. Η αρθρωτή αυτή σύνδεση συγκρατεί τον ένα σπόνδυλο πάνω στον άλλο.
 
Ο νωτιαίος μυελός είναι μια δέσμη νεύρων που βρίσκονται μέσα στον σωλήνα που σχηματίζουν οι σπόνδυλοι. Τα νεύρα αυτά αφού βγουν από τις ειδικές τρύπες των σπονδύλων διακλαδίζονται σε όλο το σώμα.
Στο παρακάτω διάγραμμα φαίνονται τα κανονικά όρια κίνησης της σπονδυλικής στήλης σε κλίση του σώματος μπρος και πίσω. Η σπονδυλική στήλη πρέπει να λυγίζει, δίχως να γλιστρούν οι σπόνδυλοι από την κανονική τους θέση. Αν ένας σπόνδυλος φύγει από τη θέση του θα πιάσει κάποιο νεύρο που περνά εκεί κοντά με αποτέλεσμα να αισθανθούμε δυνατό πόνο. Ακόμη και οι κανονικές κινήσεις του κορμιού μπορούν να φθείρουν τα περιβλήματα των δίσκων, όπως τρώγεται το λάστιχο του αυτοκινήτου από την τριβή του στο πεζοδρόμιο.

Είναι πιθανό λίγο γλοιώδες υγρό να χυθεί και να χαθεί έτσι «ποσότητα» ζωτικής πίεσης. Τότε ολόκληρη η σύνδεση θα γίνει χαλαρή, με αποτέλεσμα όταν σκύβουμε ή τεντωνόμαστε να αισθανόμαστε δυνατό πόνο.

Οι παθόντες
Παθήσεις της σπονδυλικής στήλης παρουσιάζονται και στις ηλικίες 20 και 30 ετών. Όσοι πάθουν μια φορά πονόμεσο είναι δυνατόν να προσβάλλονται κατά διαστήματα από δυνατούς πόνους στη μέση, με ενδιάμεσες μακρές περιόδους χωρίς ενοχλήσεις.
Στα 30 έως 50 χρόνια, οι πόνοι μπορούν να γίνουν συχνότεροι και δυνατότεροι, αισθητοί στους γλουτούς ή και στους μηρούς. Γύρω στα 55, τα συμπτώματα μπορεί να μην ξεχωρίζουν από της αρθρίτιδας, και ο πόνος να είναι πιο επίμονος αλλά λιγότερο οξύς.
Σε πιο προχωρημένες ηλικίες, ενώ ο δίσκος θα έχει τελείως εκφυλιστεί, αναπτύσσεται ένα είδος ουλής που μπορεί να επανασταθεροποιήσει τη σύνδεση των σπονδύλων και ο πόνος στη μέση να εξαφανιστεί.
Καμιά φορά παρουσιάζεται σπάσιμο του δίσκου με γρήγορη διαρροή υγρού - όμοια με σκάσιμο λάστιχου αυτοκινήτου. Τότε η ρίζα του νεύρου όχι μόνο «μαγκώνεται», αλλά και χειροτερεύει από το υγρό που ξεφεύγει.

ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ…
Αν έχεις προβλήματα με τη μέση σου, αυτό που πρέπει να κάνεις είναι :
Διάγνωση
Πρώτα να συμβουλευτείς ένα γιατρό για μια διάγνωση. Μπορεί το πρόβλημά σου να είναι εντελώς άσχετο με το είδος της εργασίας που κάνεις. Έτσι η ειλικρινής συνομιλία με τον ειδικό θα σε βοηθήσει να αντιληφθείς ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημά σου. Μπορεί ο γιατρός να σου συστήσει να ακολουθήσεις ένα πρόγραμμα που θα αρχίζει με…


ΤΗΝ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΕΣ  ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Αλήθεια, όσοι υποφέρουν από τη μέση τους θα πρέπει να προσέχουν συνεχώς τη στάση του σώματός τους - όταν είναι όρθιοι, καθιστοί, εργάζονται και όταν ακόμη βρίσκονται ξαπλωμένοι στο κρεβάτι τους.
Επίσης συνιστάται η εντατική σωματική άσκηση. Δεν εννοούμε με αυτό τις καθημερινά επαναλαμβανόμενες κινήσεις μας στο πόστο της εργασίας. Η σωστή άσκηση - ή καλύτερα γυμναστική - του ανθρωπίνου σώματος και ιδιαίτερα των μυών της κοιλιάς, προστατεύει τις ανωμαλίες της μέσης.
Στην ώρα της δουλειάς
Προσπάθησε να μην εργάζεσαι για πολύ χρόνο σκυφτός.
Πλησίασε το βάρος που θα σηκώσεις και μη τεντώνεσαι ή απλώνεις τα χέρια σου για να το πιάσεις.
Απόφευγε να σηκώνεις βάρη ψηλά. Αν δεν γίνεται αλλιώς, διόρθωσε τη λαβή σου για να κρατάς σταθερά το φορτίο. Μη γέρνεις προς τα εμπρός την ώρα που ανυψώνεις. Με το ένα πόδι να πατάει λίγο πιο ψηλά βοηθιέσαι στο να διατηρείς πιο ασφαλή στάση ανυψώσεως.
Τεχνικές ανυψώσεως
Ο καθένας εφαρμόζει για το σήκωμα βαρών τη δική του «τεχνική», αυτή που τον βολεύει. Ωστόσο, υπάρχουν βασικοί κανόνες που ο καθένας πρέπει να ακολουθεί. Βοηθούν τον σωματικό αυτοέλεγχο και αποτρέπουν τα «ξαφνιάσματα» της μέσης.
- Έχε το φορτίο κοντά στο σώμα σου.
- Σήκωνε το βάρος χρησιμοποιώντας τα πόδια σου και κράτα ίσα τη ράχη σου (όχι κατακόρυφα).
- Αν χρειαστεί να στρίψεις φορτωμένος, άλλαξε τη θέση των ποδιών σου. Μην στρίβεις τον κορμό σου.

ΝΑ ΘΥΜΑΣΑΙ
Ο μεσόπονος είναι κάτι συνηθισμένο - για το οποίο δίκαια παραπονιέσαι. Για να τον αντιμετωπίσεις σωστά, να θυμάσαι αυτές τις τρεις βασικές συστάσεις : 

  1. Πρέπει να γίνεται διάγνωση των αιτιών. Στις 3 από τις 4 περιπτώσεις, ο πόνος στη μέση οφείλεται στη «φθορά» και όχι σε τραυματισμό.
  2. Με τις οδηγίες του γιατρού και τη συνεργασία σου μπορείς να γίνεις καλά και να αναλάβεις ξανά την κανονική δραστηριότητά σου, στο χώρο της εργασίας και έξω από αυτόν. 
  3.  Μάθε το «πως και γιατί» για τον πόνο στη μέση.

ΕΤΣΙ
Θα ανακουφιστείς από τους πόνους, οι ανησυχίες σου θα ελαττωθούν, θα αποκτήσεις θάρρος και αυτοπεποίθηση και θα βλέπεις με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον.