Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι όλοι όσοι διαβάζετε αυτό το άρθρο αυτή τη στιγμή, έχετε επιχειρήσει στο παρελθόν να ρυθμίσετε το βάρος σας με ποικίλους τρόπους. Μερικοί από σας ακολουθήσατε κάποιο πρόγραμμα διατροφής για απώλεια βάρους με τη βοήθεια ή όχι ειδικού διαιτολόγου, άλλοι καταφύγατε στη χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, ενώ δεν είστε λίγοι εσείς που χρησιμοποιήσατε τα υποκατάστατα γευμάτων – υπενθυμίζουμε ότι είναι εκείνη η υπόλευκη σκόνη που διαλύουμε σε νερό και την πίνουμε το πρωί και το βράδυ αντί για γεύμα.

Αυτές και άλλες πολλές μέθοδοι υπόσχονται, αλλά και πραγματοποιούν, την επιθυμία μας για ένα καλίγραμμο σώμα, δυστυχώς όμως προσωρινά. Όταν πάψουμε να εφαρμόζουμε με πειθαρχία την εκάστοτε μέθοδο απώλειας βάρους, τότε τα απωλεσθέντα κιλά – που με τόσο κόπο έφυγαν – κάνουν σιγά σιγά την επανεμφάνισή τους.

Και ο φαύλος κύκλος χάνω κιλά – βάζω κιλά συνεχίζεται...

Συνεπώς ο μοναδικός τρόπος που εγγυάται τη μακροχρόνια διατήρηση του αποτελέσματος, στην προσπάθειά μας για απώλεια βάρους, είναι η ριζική αλλαγή των διατροφικών μας συνηθειών, με τη βοήθεια πάντα ενός ειδικού διαιτολόγου.

Επειδή όμως το να αλλάξουμε συνήθειες διατροφής, που για πολλά χρόνια ήταν κομμάτι της ζωής μας, πραγματικά δεν είναι εύκολο, θα αναφερθούμε στο σημείο αυτό σε μια σειρά από διαδικασίες – διεργασίες, οι οποίες πρέπει να προηγηθούν της έναρξης μιας προσπάθειας για απώλεια βάρους.

Πιο συγκεκριμένα:

Διευρεύνηση πραγματικών κινήτρων

Η ερώτηση που πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας, πριν ξεκινήσετε οτιδήποτε, είναι: 'Για ποιους λόγους θέλω να χάσω βάρος'; Η προάσπιση της υγείας, η εξωτερική εμφάνιση, η ευεξία και η φυσική κατάσταση, αλλά και πιθανώς επαγγελματικοί λόγοι μπορούν να αποτελέσουν κίνητρα για απώλεια βάρους.

Και επειδή η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, αν δεν γνωρίζουμε γιατί προσπαθούμε και τι θέλουμε να πετύχουμε μέσα από μια προσπάθεια, πολύ σύντομα θα χάσουμε το ενδιαφέρον μας για τον αρχικό στόχο και θα σταματήσουμε κάθε κίνηση που θα συνέβαλε στην επίτευξή του.

Ρεαλιστικός στόχος βάρους

Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε απόπειρα για απώλεια βάρους, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να θέσετε τον προσωπικό σας στόχο. Ρωτήστε τον εαυτό σας: 'Πόσα κιλά θέλω να χάσω για να είμαι ευχαριστημένος'; Αυτό λέγεται επιθυμητό βάρος.

Ο χρονικός κατακερματισμός της όλης προσπάθειας είναι, επίσης, απαραίτητο να καθοριστεί. Εδώ ρωτήστε τον εαυτό σας: 'Πόσα κιλά θα ήθελα να χάνω σε ένα μήνα για να είμαι ευχαριστημένος'; Επίσης, είναι χρήσιμο να θέσετε τον στόχο του ανώτερα αποδεκτού βάρους, όπως συνηθίζεται να αποκαλείται, που είναι τα κιλά πάνω από τα οποία δεν θα επιτρέψετε τον εαυτό σας να ξανακυλήσει, αναφερόμενοι πάντα στη φάση της διατήρησης των κιλών.

Πιθανά εμπόδια στη διαδικασία απώλειας και διατήρησης του βάρους

Από τα σημαντικότερα θέματα που πρέπει να μας απασχολήσουν κατά την έναρξη της προσπάθειας για απώλεια βάρους είναι τα εμπόδια που ήδη υπάρχουν ή ενδέχεται να προκύψουν στο μέλλον, που λειτουργούν ως σαμποτέρ στις όποιες καλές μας προθέσεις για την τήρηση μιας δίαιτας.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένη, προκειμένου να αλλάξει κάποιος τις διατροφικές του συνήθειες, θα πρέπει πρώτα να εντοπίσει τις προβληματικές συμπεριφορές που σχετίζονται με το φαγητό, και που αποτελούν αιτία του υπερβάλλοντος σωματικού βάρους.

Για παράδειγμα, το απαιτητικό ωράριο εργασίας, η απουσία ατόμου που θα ασχοληθεί με την προμήθεια και την προετοιμασία των γευμάτων, η έλλειψη χρόνου κ.λ.π δεν αποτελούν τις καταλληλότερες προϋποθέσεις για την πιστή τήρηση ενός διατροφικού σχήματος που θα έχει προταθεί από τον διαιτολόγο.

Συνεπώς, ο ενδιαφερόμενος, αφού εντοπίσει τις δυσκολίες που υπάρχουν, πρέπει να προτείνει λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης -στην πράξη πλέον- των παραπάνω δυσκολιών. Στην περίπτωση αυτή η βοήθεια ενός διαιτολόγου κρίνεται απαραίτητη.

Βασικοί στόχοι για την επίτευξη της αλλαγής της παρούσας διατροφικής συμπεριφοράς

Σε συνέχεια των παραπάνω, ο ενδιαφερόμενος πρέπει να απαριθμήσει, να καταγράψει και να βάλει σε εφαρμογή όλα όσα χρειάζεται για να αλλάξει τις συνήθειές του προς το καλύτερο, ώστε να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, η καθημερινή κατανάλωση πρωϊνού, ο εντοπισμός και η μείωση των τροφών που περιέχουν μεγάλες ποσότητες λιπαρών και ζάχαρης, η αύξηση των φρούτων και των λαχανικών είναι μερικές από τις συμπεριφορές που θα οδηγήσουν στην απώλεια βάρους.

Σύνδεση συναισθήματος και κατανάλωσης φαγητού

Για κάποιους από σας η κατανάλωση τροφής είναι η μοναδική διέξοδος για την αντιμετώπιση συναισθηματικών καταστάσεων, όπως ο θυμός, η στεναχώρια, το στρες, η ανία κ.λ.π. Στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό να εντοπιστούν και να προταθούν λύσεις, ώστε να διοχετεύετε τα συναισθήματά σας σε πράξεις που δεν σχετίζονται με το φαγητό.

Ο εντοπισμός τέτοιων συμπεριφορών θα οδηγήσει σε καλύτερη διαχείρηση της κατανάλωσης τροφής.

Συμπερασματικά

Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πόσα πολλά πρέπει να σκεφτούμε, να εντοπίσουμε και να καταγράψουμε–πάρτε λοιπόν χαρτί και μολύβι–πριν ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα διατροφής. Επειδή το πρόβλημα της παχυσαρκίας έχει βαθύτερα αίτια και δεν αντιμετωπίζεται μόνο με την εφαγμογή μερικών διατροφικών οδηγιών που είναι καταγεγραμμένες σε ένα κομμάτι χαρτί, αφιερώστε λίγο χρόνο για να ασχοληθείτε με τον εαυτό σας, ώστε να αναγνωρίσετε τα προσωπικά και πραγματικά αίτια που σας οδήγησαν στην πρόσληψη βάρους.

Προς την κατεύθυνση αυτή, ένας έμπειρος διαιτολόγος μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, τόσο στη διάγνωση των προβληματικών καταστάσεων που σχετίζονται με τις παρούσες διατροφικές σας συνήθειες, όσο και στην εξεύρεση λύσεων για τη σταδιακή αλλά και μόνιμη αλλαγή της διατροφικής σας συμπεριφοράς.


Πηγές: www.nutrimed.gr