Γράφει η Νατάσσα Γεωργιουδάκη, MSc

Εσείς πόσες φορές έχετε ψιθυρίσει ή ακούσει: 'Τέλος, από Δευτέρα ξεκινάω δίαιτα';
Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Δίαιτας καθιερώθηκε το 1992, όταν η συγγραφέας Mary Evans Young, άκουσε ότι μια νεαρή έφηβη αυτοκτόνησε γιατί 'δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει το πάχος της'.

Ετυμολογικά, ο όρος ‘δίαιτα’ σημαίνει ‘το σύνηθες ποσό και είδος τροφίμων και ποτών που καταναλώνει ένα άτομο από μέρα σε μέρα’ (Ιατρικό Λεξικό Dorland’s).

Σήμερα, ο όρος δίαιτα ηχεί στα αυτιά μας ως διατροφικός περιορισμός και στέρηση με στόχο την απώλεια βάρους, ενώ συχνά, η διαδικασία αυτή στην υπερβολή της συνοδεύεται από συμπτώματα που μας 'φθείρουν' σωματικά όπως η πείνα και η εξάντληση αλλά και ψυχικά όπως ο εκνευρισμός και η απογοήτευση, ενώ μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στην ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών π.χ.

βουλιμία, υπερφαγία κλπ.

Σκοπός της ημέρας αυτής είναι ένα κάλεσμα προς όλους εμάς να:

  • αποδεχθούμε το σώμα μας χωρίς κόμπλεξ
  • γιορτάσουμε την ομορφιά και τη διαφορετικότητα όλων των φυσικών μεγεθών του ανθρώπινου σώματος
  • κηρύξουμε μια μέρα-αποχή από τη δίαιτα και την εμμονή μας για απώλεια βάρους
  • ενημερωθούμε σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες που μπορεί να έχει μία αυστηρή δίαιτα αδυνατίσματος
  • συμβάλλουμε στον τερματισμό των διακρίσεων κατά των συνανθρώπων μας με παραπάνω βάρος.

 Ας μην ξεχνάμε ότι:

Η απώλεια βάρους είναι μια περίπλοκη διαδικασία, η οποία προϋποθέτει ρεαλιστικούς στόχους, ισχυρά κίνητρα, υπομονή και επιμονή, είναι με άλλα λόγια μια διαδικασία που απαιτεί προσωπικό χρόνο. Ορισμένα από τα βασικά χαρακτηριστικά μιας 'επιτυχημένης δίαιτας' είναι τα εξής:

  • Δεν σας περιορίζει κοινωνικά, αλλά σας βοηθά να κάνετε συνετές επιλογές εντός και εκτός σπιτιού.
  • Δεν είναι στερητική, δεν απαγορεύει τρόφιμα ή ομάδες τροφίμων και δεν ενθαρρύνει ακραίες συμπεριφορές (μονοφαγία, αποτοξίνωση, νηστεία κλπ).
  • Στηρίζεται στις αρχές της ισορροπημένης διατροφής και περιέχει τρόφιμα από όλες τις ομάδες, στηριζόμενη στον άξονα, ποικιλία – μέτρο – ισορροπία.
  • Είναι εξατομικευμένη και προσαρμοσμένη στον τρόπο ζωής, τις συνήθειες και τις προτιμήσεις σας.
  • Μεθοδεύει τη σταδιακή αλλαγή συμπεριφοράς, με στόχο την υιοθέτηση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών και την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.
  • Οδηγεί σε σταδιακή και μόνιμη απώλεια βάρους.

Κλείνοντας, θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχει ένα ιδανικό βάρος, αλλά ένα εύρος βάρους στο οποίο μπορούμε να είμαστε υγιείς και να νιώθουμε καλά με το σώμα μας, ενώ η βελτίωση των διατροφικών συνηθειών και του τρόπου ζωής μας μπορούν να οδηγήσουν με ασφάλεια στο επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Πηγές: www.nutrimed.gr