Η αποτοξίνωση είναι μια από τις δημοφιλέστερες λέξεις στο χώρο της διατροφής. Η ιδέα πίσω από αυτή είναι ότι σε τακτά χρονικά διαστήματα πρέπει να 'καθαρίζουμε τα τοξικά απόβλητα' από το σώμα μας, ώστε να διατηρούμαστε υγιείς.

Μερικοί από τους ισχυρισμούς που γίνονται σε σχέση με τις δίαιτες αποτοξίνωσης περιλαμβάνουν: εντυπωσιακή απώλεια βάρους, μεγαλύτερη ευεξία και ενέργεια, βελτιωμένο ανοσοποιητικό σύστημα, εξαφάνιση της κυτταρίτιδας.

Οι δίαιτες αποτοξίνωσης μπορεί να διαρκέσουν από 1 ημέρα έως 1 μήνα και περιλαμβάνουν:

  • Πλήρη νηστεία για μικρά χρονικά διαστήματα
  • Αποκλειστική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
  • Αποκλεισμό αμυλούχων τροφίμων και γαλακτοκομικών προϊόντων
  • Κατανάλωση μιας μικρής γκάμας τροφίμων
  • Αποφυγή καφεϊνης και αλκοόλ


Καταρρίπτοντας τους μύθους

Αν το ανθρώπινο σώμα πραγματικά συσσώρευε τοξίνες, τότε σίγουρα θα νιώθατε άρρωστοι. Η ιδέα γύρω από τις δίαιτες αποτοξίνωσης στερείται επιστημονικής βάσης. Στην πραγματικότητα, όταν στερείς απότομα και υπερβολικά το σώμα σου από θερμίδες, αυτό κατευθείαν ξεκινά να παράγει χημικές ενώσεις που λέγονται κετόνες.

Οι ουσίες αυτές με τη σειρά τους προκαλούν ναυτία, αφυδάτωση, αδυναμία, ελαφρύ πονοκέφαλο και ευερεθιστότητα.

Τα 'προσόντα' των φρούτων και των λαχανικών

Οι υποστηρικτές των διαιτών αποτοξίνωσης συχνά προβάλουν τις 'αρετές' των φρούτων και των λαχανικών. Αναμφισβήτητα, βέβαια, τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν σημαντικό μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής και προτείνεται η κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων την ημέρα, μαζί με τα γεύματα, ώς σνακ ή ως επιδόρπιο.

Παρέχουν σημαντικές ποσότητες βιταμινών, μετάλλων, αντιοξειδωτικών, και φυτικών ινών, ωστόσο κανένα φρούτο ή λαχανικό δεν μπορεί να παρέχει διατροφική πληρότητα. Η ποικιλία είναι που μετράει!

Όλη η αλήθεια στο πιάτο σας

Η πλήρης νηστεία, ή ο σοβαρός περιορισμός της κατανάλωσης τροφίμων, περιορίζει την πρόσληψη ενέργειας και άλλων σημαντικών θρεπτικών συστατικών που χρειάζονται για τη διατήρηση της υγείας και της ευεξίας. Η ραγδαία απώλεια βάρους, μετά από σοβαρό περιορισμό της διαιτητικής πρόσληψης, πραγματικά λαμβάνει χώρα, ωστόσο το βάρος που χάνεται είναι κυρίως νερό, γλυκογόνο (η αποθήκη υδατανθράκων στον οργανισμό) και μυϊκή μάζα, παρά λίπος.

Συνέπεια των παραπάνω είναι να υπάρχει σημαντικό ενδεχόμενο να εμφανιστεί κούραση, ζάλη και μειωμένη σωματική ενέργεια, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμα τα κατάλληλα καύσιμα, ώστε να ανταποκριθεί ο οργανισμός στη σωματική δραστηριότητα.

Στο τέλος του προγράμματος αποτοξίνωσης, και εφόσον επιστρέψουμε στις παλιές διατροφικές μας συνήθειες, το πιθανότερο είναι το σωματικό μας βάρος να επανέλθει στα αρχικά επίπεδα.

Μια ισορροπημένη διατροφή

Αναμφισβήτητα, η αποφυγή κατανάλωσης μεγάλης ποσότητας καφεϊνης, αλκοόλ και τροφίμων με μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπος και λιπαρά αποδεικνύεται ιδιαίτερα ωφέλιμη. Ωστόσο, η καλύτερη προσέγγιση για τη διατήρηση ενός ιδανικού σωματικού βάρους είναι η υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής, με τουλάχιστον 5 μερίδες διαφορετικών φρούτων και λαχανικών ημερησίως, άφθονα δημητριακά ολικής άλεσης, άπαχο κρέας, ψάρι και χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος γαλακτοκομικά προϊόντα.

Σε περίπτωση που στόχος είναι η απώλεια βάρους, προσπαθήστε να μειώσετε το μέγεθος των μερίδων που καταναλώνετε και μην ξεχνάτε να βάλετε την άσκηση στη ζωή σας με οποιαδήποτε μορφή.

Συμπερασματικά

Οι δίαιτες αποτοξίνωσης αποτελούν περισσότερο τρικ ενός καλά στημένου μάρκετινγκ, παρά μια διατροφική πραγματικότητα. Παρουσιάζονται ως μια μεγάλη ιδέα και θα ήταν υπέροχο να γίνονται πραγματικότητα όλα όσα υπόσχονται. Δυστυχώς, πολλοί από τους ισχυρισμούς για τις δίαιτες αποτοξίνωσης είναι αβάσιμοι και υπερβολικοί.

Είναι προτιμότερο να βασιστείτε σε λογικές και επιστημονικά παραδεκτές συμβουλές που θα πάρετε από ειδικούς κλινικούς διαιτολόγους.

Πηγές: www.nutrimed.gr