Η υγιεινή διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο στη σωματική, νοητική, ψυχική και κοινωνική ανάπτυξη και εξέλιξη μας και πρέπει να γίνεται έξη από τα πρώτα στάδια ζωής του ατόμου. Κατά την παιδική και εφηβική ηλικία η σωστή διατροφή ασκεί επιδράσεις στην υγεία, οι οποίες εκδηλώνονται κυρίως στην ενήλικη ζωή. Η μακροβιότητα του ατόμου και η πρόληψη χρόνιων νοσημάτων της ενήλικης ζωής (καρδιαγγειακών νοσημάτων, σακχαρώδους διαβήτη και οστεοπόρωσης) εξαρτώνται από τις διατροφικές επιλογές του στην παιδική ηλικία. Ωστόσο, οι διατροφικοί ανθυγιεινοί πειρασμοί και η πληθώρα διαφημίσεων μη υγιεινών τροφίμων κάνουν ακόμη δυσκολότερη τη δουλειά των γονέων αναφορικά με την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών των παιδιών τους. Για αυτόν τον λόγο η διαθεσιμότητα υγιεινών τροφίμων στο σπίτι πρέπει να είναι ιδιαίτερα αυξημένη. 

Τα παιδιά επηρεάζονται ιδιαίτερα από το οικογενειακό τους περιβάλλον στη διατροφική τους συμπεριφορά. Οι διατροφικές προτιμήσεις των γονέων έχουν άμεσο αντίκτυπο στις επιλογές των παιδιών ιδιαίτερα όταν αυτές «παγιώνονται» μέσω του οικογενειακού γεύματος. Η κατανάλωση γεύματος με συγκεντρωμένη την οικογένεια αντιπροσωπεύει σημαντική στιγμή αλληλεπίδρασης και ελέγχου (Hammons et al., 2011; Patrick et al., 2005; Shepherd et al., 2006). Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση οικογενειακού γεύματος περισσότερο από τρεις φορές την εβδομάδα σχετίζεται με τη διατήρηση φυσιολογικού βάρους των παιδιών και των εφήβων και πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες (Hammons et al., 2011).

Οι γονείς μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών. Παρακάτω παρουσιάζονται κάποιες χρήσιμες συμβουλές:

  • Μη χρησιμοποιείτε την επιβράβευση για να φάει το παιδί σας και μην το πιέζετε.
  • Το παιδί θα πρέπει να καταναλώνει το φαγητό του επειδή πεινάει και όχι για να σας ευχαριστήσει ή για να είναι φρόνιμο.
  • Προσπαθήστε να διαχωρίζετε την επιθυμία για φαγητό από την επιθυμία για στοργή.
  • Σχεδιάστε το μενού της εβδομάδας μαζί με τα παιδιά σας. Κάντε πολλές υγιεινές προτάσεις γευμάτων και σνακ και αφήστε να επιλέξουν τι προτιμούν.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να δοκιμάζουν νέα τρόφιμα.
  • Μην πιέζετε υπερβολικά τα παιδιά για να καταναλώσουν ή να περιορίσουν ένα τρόφιμο.
  • Μη θυμώνετε και μην ασκείτε κριτική αν το παιδί δεν καταναλώνει το φαγητό του. Η υπερβολική πίεση επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.
  • Μην ξεχνάτε ότι η γεύση ξεκινάει από την εμφάνιση. Δημιουργήστε ελκυστικά πιάτα.
  • Συνδυάστε τα «δύσκολα» τρόφιμα με τρόφιμα που τα παιδιά συνηθίζουν να τρώνε.
  • Αναφορικά με τους εφήβους μην κάνετε κριτική και αρνητικά σχόλια για την εικόνα του σώματός τους.
  • Αποφεύγετε να κάνετε αυστηρό έλεγχο και επιτήρηση του τι τρώει ο έφηβος.
  • Αναγνωρίστε τις δικές σας «κακές» διατροφικές συνήθειες και ζητήστε από τον έφηβο να μην τις ακολουθήσει.


Βέβαια, η σωστή διατροφή πρέπει να συνδυάζεται απαραίτητα με τη σωματική δραστηριότητα για την επίτευξη καλής υγείας. Τα οφέλη της άσκησης για τα παιδιά και τους εφήβους είναι μακροπρόθεσμα και πολλαπλά:

  • Συμβολή στη σωστή ανάπτυξη του σώματος και την πρόληψη παχυσαρκίας
  • Πρόληψη συγκεκριμένων νοσημάτων και παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου και οστεοπόρωσης
  • Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της ομαδικότητας
  • Βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών
  • Εδραίωση συνηθειών-Τα παιδιά και οι έφηβοι που είναι σωματικά δραστήριοι έχουν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν σωματικά δραστήριοι ενήλικες.

Λαμβάνοντας υπόψιν τις συμβουλές αναφορικά με τη διατροφή και εντάσσοντας τη σωματική δραστηριότητα στην καθημερινότητα των παιδιών σας να είστε σίγουροι ότι τα παιδιά σας δεν θα είναι καλά μόνο σωματικά αλλά και ψυχικά.