Η συμβολή της διατροφής στην ακαδημαϊκή επίδοση των παιδιών έχει διαπιστωθεί εδώ και καιρό. Ωστόσο, οι περισσότεροι ερευνητές έχουν εστιάσει στην επίδραση που έχει ο υποσιτισμός, η έλλειψη συγκεκριμένων μικροθρεπτικών συστατικών, αλλά και η επίδραση του πρωινού γεύματος στην επίγνωση.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό 'Journal of School Health' έδωσε στην επιστημονική κοινότητα νέα στοιχεία, αφού προσδιόρισαν συγκεκριμένους διαιτητικούς παράγοντες, οι οποίοι συμβάλλουν στη συσχέτιση μεταξύ της παιδικής διατροφής και της ακαδημαϊκής επίδοσης των παιδιών.



Οι ερευνητές μελέτησαν 5000 παιδιά της πέμπτης τάξης του δημοτικού στην περιοχή της Νέας Σκωτίας στον Καναδά, κατά το έτος 2003. Έλαβαν υπόψιν τη διαιτητική πρόσληψη, το βάρος και το ύψος των μαθητών, καθώς και κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες.

Με τη χρήση ερωτηματολογίου συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων, οι ερευνητές υπολόγισαν την πρόσληψη φαγητού από τις συνιστώμενες για τα παιδιά ομάδες αλλά και την πρόσληψη ενέργειας και θρεπτικών συστατικών και στη συνέχεια ανέπτυξαν το Διεθνή Δείκτη Διατροφικής Ποιότητας (Diet Quality Index-International_DQI-I), ο οποίος αποτελεί μία σύνθετη μέτρηση διατροφικής ποιότητας.

Μάλιστα, οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι ο δείκτης αυτός είναι προτιμότερος, καθώς παρέχει στοιχεία που αφορούν στην επάρκεια, την ποικιλία, την ισορροπία και το μέτρο και διακρίνει το καθένα από αυτά ως παραμέτρους διατροφικής ποιότητας καθώς επίσης παρέχει και ένα σκορ για την καθεμία παράμετρο ξεχωριστά.

Η παράμετρος της διατροφικής επάρκειας του δείκτη DQI-I, αντιπροσωπεύει την πρόσληψη φαγητών και θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητα σε μία υγιεινή διατροφή, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, οι φυτικές ίνες, οι πρωτεϊνες, ο σίδηρος, το ασβέστιο και η βιταμίνη C.

Παράμετροι λιγότερης υγιεινής διατροφής αποτελούν το κορεσμένο λίπος, το αλάτι και τα τρόφιμα 'κενών θερμίδων'. Η απόδοση των παιδιών έγινε με τη χρήση ενός ειδικά σχεδιασμένου ερωτηματολογίου αξιολόγησης της απόδοσής τους, σύμφωνα με το οποίο απαντούσαν σε ένα τεστ κατανόησης κειμένου.

Βρέθηκε ότι οι μαθητές που είχαν αυξημένη διατροφική ποιότητα σύμφωνα με το δείκτη DQI-I, είχαν σημαντικά χαμηλότερη πιθανότητα να αποτύχουν στο τεστ. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές με υψηλότερη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών και χαμηλότερη θερμιδική πρόσληψη είχαν πολύ μικρότερες πιθανότητες να αποτύχουν.

Η έρευνα αυτή αποτελεί εργαλείο για την περεταίρω διερεύνηση και ανάπτυξη σχολικών προγραμμάτων διατροφικής αγωγής στα σχολεία για τη βελτίωση της διατροφής αλλά και της ακαδημαϊκής απόδοσης των παιδιών.

Επιμέλεια: Ελίνα Ιωάννου, MSc SRD

Πηγές: Michelle DF, Asbridge M, Veugelers P. Diet quality and academic performance. Journal of School Health 2008; 78:4