Γράφει η Κωνσταντίνα Καρασούλη

Τα λαχανικά είναι απαραίτητα στη διατροφή του παιδιού, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες, όπως βιταμίνη C, Α, Β6, Κ, φολλικό οξύ, και ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, ψευδάργυρο, μαγνήσιο και μαγγάνιο. Ταυτόχρονα, οι ευεργετικές τους ιδιότητες οφείλονται στην υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) τα παιδιά πρέπει να καταναλώνουν περίπου 2-3 μερίδες λαχανικών την ημέρα. Η μερίδα δεν πρέπει να ξεπερνά το μέγεθος της παλάμης των παιδιών και αυξάνεται με την ηλικία.

Συχνά οι γονείς θεωρούν, και οι επιστημονικές μελέτες το επιβεβαιώνουν, ότι τα παιδιά τους δεν καταναλώνουν επαρκή ποσότητα λαχανικών.

Καθώς όμως οι διατροφικές μας συνήθειες διαμορφώνονται ήδη από την παιδική ηλικία, η ένταξη των λαχανικών στο καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών έχει ιδιαίτερη σημασία. Είναι μια καλή ευκαιρία, τα παιδιά να διαμορφώσουν μία ισορροπημένη διατροφή από νωρίς, την οποία θα διατηρήσουν και σε όλη τους τη ζωή.

Ωστόσο, πολλές φορές τα παιδιά όχι μόνο δεν καταναλώνουν επαρκείς ποσότητες λαχανικών, αλλά αρνούνται ακόμη και να τα δοκιμάσουν. Για να γίνουν λοιπόν τα λαχανικά πιο αρεστά στα παιδιά, οι γονείς μπορούν να εφαρμόσουν τις παρακάτω τεχνικές:

  • Είναι απαραίτητο να υπάρχει στο τραπέζι πάντα σαλάτα με λαχανικά εποχής, ενώ καλό είναι να προσθέτετε λίγα λαχανικά στην άκρη του πιάτου, ακόμα και αν το παιδί σας δεν τα καταναλώνει.
  • Δεν πρέπει μόνο να παρακινείτε τα παιδιά σας να καταναλώσουν λαχανικά, αλλά πρέπει να τα τρώτε και εσείς, καθώς τα παιδιά διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους, χρησιμοποιώντας τη μίμηση. Επίσης, πρέπει πάντα να υπάρχει ποικιλία και διαθεσιμότητα λαχανικών στο σπίτι, ώστε το παιδί να μπορεί να τα καταναλώσει οποιαδήποτε στιγμή επιθυμεί.
  • Μην πιέζετε ποτέ το παιδί σας να καταναλώσει κάποιο τρόφιμο με το ζόρι και αποφύγετε να δημιουργείτε διαμάχες την ώρα του φαγητού.
  • Δώστε ιδιαίτερη έμφαση στην εμφάνιση του πιάτου του παιδιού σας. Συνήθως στα παιδιά αρέσουν τα φαγητά με έντονα χρώματα, οπότε φροντίστε το πιάτο του να είναι πολύχρωμο και να έχει ποικιλία, π.χ. ρύζι με ανάμεικτα λαχανικά.
  • Είναι χρήσιμο κάποιες φορές τα λαχανικά να υποστούν ειδική προετοιμασία, όπως να τριφτούν πολύ ψιλά στον τρίφτη και να ενταχθούν μέσα στα φαγητά, ώστε τα παιδιά να τα τρώνε και να συνηθίζουν τη γεύση τους, χωρίς όμως να τα βλέπουν (π.χ. τριμμένη πιπεριά, ντομάτα ή κολοκυθάκι μέσα σε πατάτες γιαχνί ή μέσα στη σάλτσα για τα μακαρόνια, λαχανικά μέσα σε πίτες, στη σπιτική πίτσα ή στον κιμά για τα μακαρόνια).
  • Δοκιμάστε να δώσετε στα παιδιά όχι μόνο μαλακά και μαγειρεμένα, αλλά και φρέσκα, τραγανά λαχανικά (στικς αγγουριού και καρότου) τα οποία θα μπορούσαν να συνδυαστούν με ντιπ γιαουρτιού ή τζατζίκι. Mπορείτε, επίσης, να φτιάξετε σάντουϊτς με ψωμί του τοστ και τυρί, προσθέτοντας ντομάτα ή μαρούλι.
  • Παροτρύνετε τα παιδιά να διαλέξουν μόνα τους τα φρούτα και τα λαχανικά που θα ήθελαν να καταναλώσουν και να τα αγοράσετε μαζί σε μια επίσκεψη στο μανάβικο.
  • Ο καλύτερος τρόπος εκμάθησης μιας συμπεριφοράς σε ένα παιδί είναι το παιχνίδι. Χρησιμοποιώντας λαχανικά μπορείτε να φτιάξετε διάφορες φατσούλες ή ένα δέντρο στην άκρη του πιάτου. Ακόμα, τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν ένα ουράνιο τόξο με τα χρώματα των λαχανικών (κόκκινο, πορτοκαλί, πράσινο) που θα ήθελαν να καταναλώσουν κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Όποτε το παιδί καταναλώνει τα λαχανικά, μπορείτε να το επιβραβεύσετε με αυτοκόλλητα. Αυτή είναι μία μέθοδος που χρησιμοποιείται αρκετά συχνά και στα σχολεία.
  • Αφήστε τα παιδιά να σας βοηθήσουν στο μαγείρεμα, όσο αυτό είναι ασφαλές, και να διαλέξουν μόνα τους τα λαχανικά που θα βάλουν στο πιάτο τους.
  • Αντικαταστήστε τα λαχανικά που δεν επιθυμεί να καταναλώσει ένα παιδί με κάποιο άλλο λαχανικό ή φρούτο, ώστε να αναπληρωθούν οι βιταμίνες (π.χ. φράουλες αντί για σπανάκι).
  • Ωφέλιμη μπορεί να είναι και η παρασκευή φρέσκων χυμών, μέσα στους οποίους, εκτός από φρούτα μπορείτε να προσθέσετε και μικρή ποσότητα λαχανικών, όπως για παράδειγμα φρέσκο χυμό με πορτοκάλι και λίγο καρότο.
  • Μπορείτε να δοκιμάσετε καινούργιες συνταγές, όπως πατάτες στο φούρνο με ψιλοκομμένα λαχανικά, κρέας με λαχανικά αντί για πατάτες, μπρόκολο ή σπανάκι στο φούρνο, με τριμμένο τυρί.

Συμπερασματικά, παροτρύνετε το παιδί σας να καταναλώνει λαχανικά, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές της μίμησης και της επιβράβευσης. Είναι στο χέρι των γονέων να διασφαλίσουν τη μελλοντική καλή υγεία και σωστή διατροφική συμπεριφορά των παιδιών τους, εντάσσοντας τα λαχανικά σε επαρκή ποσότητα και ποικιλία στο καθημερινό διαιτολόγιο του παιδιού.



Πηγές: www.nutrimed.gr