Της Χριστίνα Βαμβακίδου – Ιωάννου, Αντιπρόεδρου Εταιρείας Νόσου Κοιλιοκάκης

Λαμβάνοντας υπόψη, ότι η διατροφή των παιδιών κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους επιδρά σε σημαντικό βαθμό στην επίδοσή τους, αλλά και ότι τα παιδιά που πάσχουν από κοιλιοκάκη έχουν λιγότερες επιλογές στις σχολικές καντίνες, ως μητέρα (και όχι ως ειδικός επιστήμονας) που μεγαλώνω δύο παιδιά που πάσχουν από κοιλιοκάκη, σας παρουσιάζω μερικές προτάσεις από τις προσωπικές μας εμπειρίες που ελπίζω να σας φανούν χρήσιμες:

  • Προγραμματίστε το χρόνο του παιδιού σας έτσι ώστε να ξεκινήσει την ημέρα του μ’ ένα πλήρες πρωινό χωρίς γλουτένη. Πολλές μελέτες έχουν συσχετίσει τη λήψη πρωινού με καλύτερη συμμετοχή στα μαθήματα, μεγαλύτερη ικανότητα εκμάθησης, καλύτερη συγκέντρωση. Σε χώρες όπου τα σχολεία καθιέρωσαν προγράμματα προγεύματος για όλα τα παιδιά εντός του σχολείου, οι επιδόσεις τους παρουσίασαν σημαντική βελτίωση.
  • Προετοιμάστε για τα παιδιά σας κολατσιό ώστε να μη χρειαστεί να καταλήξουν στην κατανάλωση προϊόντων κυλικείου, που δύσκολα είναι χωρίς γλουτένη. Συνδυάστε γαλακτοκομικά για κόκαλα γερά, φρούτα εποχής (πορτοκάλια, μήλα, μανταρίνια, αχλάδια, βερίκοκα, μπανάνες κα.) για πολλές βιταμίνες αλλά και υδατάνθρακες που αποτελούν τα καύσιμα του οργανισμού μας, πχ. ψωμί, φρυγανιές, κράκερ, όλα προϊόντα χωρίς γλουτένη. Τα παιδιά χρειάζονται ενέργεια, ειδικά, μετά από τις πρώτες ώρες μαθήματος για να συνεχίσουν δυνατά και αποδοτικά την ημέρα τους, να τρέξουν, να παίξουν, να διαβάσουν, να σκεφτούν.

Κάποιες επιλογές μπορούν να είναι:

  • 1 τοστ/σάντουιτς με τυρί και γαλοπούλα συνοδευόμενο με λαχανικά (μαρούλι, αγγούρι, ντομάτα) + φρούτο/χυμό (περιεκτικότητα χυμού 100%)
  • 1 κομμάτι κέικ π.χ. καρότου και φρούτο/χυμό
  • 1 κομμάτι σπιτική σπανακόπιτα/τυρόπιτα και 1 φρούτο
  • 1 γιαούρτι και 1 φρούτο
  • 1 τάρτα με τυρί και λαχανικά (πχ. σπανάκι) και 1 φρούτο/χυμό
  • 1 αβγό σφιχτό και ψωμί και τυρί τύπου Gouda
  • Ένα ωραίο υγιεινό σνακ είναι και το παστέλι απλό ή με ξηρούς καρπούς ή ακόμα και οι σταφίδες οι οποίες είναι αντιοξειδωτικές και έχουν βιταμίνη C.
  • Τα παιδιά πρέπει να πίνουν άφθονο νερό, γι αυτό καλό είναι έχουν μαζί τους ένα παγούρι με νερό.

Προγραμματίστε για τα παιδιά σας 5 γεύματα μέσα στη μέρα, 3 κύρια γεύματα πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό και 2 γεύματα με υγιεινά σνακ, το κολατσιό και το απογευματινό.
Φροντίστε τα παιδιά σας να συμμετέχουν στην επιλογή και στην προετοιμασία του φαγητού για να αποκτήσουν εμπειρίες σε αυτό τον χώρο που είναι ειδικά χρήσιμο για παιδιά με κοιλιοκάκη.

Όσο πιο πολύ εμπλέκονται στην αγορά, στο μαγείρεμα ή την προετοιμασία του φαγητού τους, τόσο πιο πολύ είμαστε σίγουροι ότι θα τα δοκιμάσουν, θα τα προτιμούν, και ότι αργότερα θα τα επιλέγουν μόνα τους.

Έτσι θα αποκτήσουν απλά και αβίαστα καλές διατροφικές συνήθειες για όλη τη ζωή τους.
Μάθετε, λοιπόν, στα παιδιά σας τις σπιτικές γεύσεις, με τροφές υγιεινές, όπως είναι το παραδοσιακό κολατσιό, από υλικά άριστης ποιότητας, μαγειρεμένα στο σπίτι, για να τους εξασφαλίσετε μία σωστή διατροφή και μεγαλύτερη άμυνα στις λοιμώξεις του χειμώνα.