Ίσως μια από τις ανεπανάληπτες στιγμές της γυναικείας φύσης είναι αυτή της σύλληψης ενός παιδιού. Ολόκληρη η βιοψυχολογία της γυναίκας αλλάζει με ένα και μόνο σκοπό: την επίτευξη του περιβάλλοντος και των συνθηκών εκείνων που θα εξασφαλίσουν την καλύτερη δυνατή ανάπτυξη και έκβαση της εγκυμοσύνης.

Και σαν τέτοια εκλαμβάνεται η ομαλή ανάπτυξη και θρέψη του εμβρύου χωρίς επιπλοκές ούτε για το ίδιο αλλά ούτε και για τη μητέρα.

Από την πρωινή αδιαθεσία μέχρι τα ρούχα της εγκυμοσύνης η μητέρα έχει πολλά να σκεφτεί και να φροντίσει για εβδομάδες έως και μήνες μπροστά. Η ισορροπία μεταξύ καθημερινών υποχρεώσεων και προγεννητικών ραντεβού και ελέγχων είναι λεπτή και εύθραυστη.

Μια από τις κρίσιμες προτεραιότητες για την καλή υγεία του εμβρύου είναι και αυτή της καλής θρέψης της μητέρας.

Στο σύγχρονο παχυσαρκογόνο περιβάλλον η διατήρηση ενός θερμιδικά ισορροπημένου και ταυτόχρονα θρεπτικού διαιτολογίου δεν αποτελεί και τον πιο εύκολο στόχο. Οι ανθυγιεινοί πειρασμοί πολλοί, είτε γλυκείς είτε γευστικοί, αλμυροί και λιπαροί.

Από την άλλη πλευρά, τίθεται θέμα αυξημένων αναγκών σε θερμίδες αλλά και σε ορισμένα μικροθρεπτικά συστατικά και η σωστή λήψη ορισμένων συμπληρωμάτων οφείλει να γίνει με φειδώ και ορθολογιστική συμβουλευτική.

Η υγιεινή διατροφή αποτελεί πάγιο στόχο για κάθε ενήλικα αλλά ιδιαίτερα στην εγκυμοσύνη αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς οι τροφές που καταναλώνει η μητέρα αποτελούν την πρωταρχική πηγή θρεπτικών συστατικών για το έμβρυο που κυοφορεί.

Οι ανάγκες της μητέρας σε θερμίδες, πρωτεΐνη, σίδηρο, ασβέστιο και φυλλικό οξύ αυξάνουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η αύξηση του σωματικού βάρους εντός των επιτρεπόμενων ορίων κρίνεται απαραίτητη καθώς θα μειώσει τους κινδύνους υγείας και για τους δύο ‘πρωταγωνιστές’.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να επιδείξουν οι μητέρες που πριν την εγκυμοσύνη ήταν υπέρβαρες ή παχύσαρκες.

Η καλή ενυδάτωση κατά τη διάρκεια της ημέρας αποτελεί επίσης ένα ζήτημα, ενώ ο ‘χρυσός κανόνας’ της μετριοπαθούς, παρά την αυξημένη όρεξη, κατανάλωσης ποσοτήτων από όλες τις κατηγορίες των τροφίμων καλό θα ήταν να αποτελεί φωτεινό σηματοδότη στις επιλογές της νέας μητέρας.

Ειδικός σχεδιασμός με τη βοήθεια ενός εξειδικευμένου διαιτολόγου θα πρέπει να διεξαχθεί στην περίπτωση μια μητέρας που ακολουθεί χορτοφαγική φιλοσοφία.

Άλλες περιοχές διατροφικού ενδιαφέροντος κατά την ευαίσθητη αυτή περίοδο αποτελούν η κατανάλωση αλκοόλ, ο μύθος ‘τρώω για δύο’ σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, καθώς και η περιεκτικότητα ορισμένων ψαριών σε βαρέα μέταλλα που ίσως θα πρέπει να αποφεύγονται.

Στον αντίποδα, έρχεται η περιεκτικότητα των ψαριών σε ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου και ίσως προλαμβάνουν έναν πρόωρο τοκετό.

Τέλος, προσοχή θα πρέπει να δοθεί σε μια ομάδα τροφίμων τα οποία ίσως να είναι επικίνδυνα και ενδεχομένως δημιουργούν τροφικές δηλητηριάσεις ή αποβαίνουν τοξικά για την εγκυμονούσα μητέρα. Ακόμα και μερικά συμπληρώματα διατροφής δεν θα πρέπει να λαμβάνονται κατά τη διάρκεια της εκγυμοσύνης παρά μόνο αυτά που υπαγορεύουν οι οδηγίες από αξιόπιστους επιστημονικούς φορείς.

Η ενδεδειγμένη διατροφή θα ήταν καλό να έχει αρχίσει ακόμα και πριν από τη σύλληψη ώστε το έμβρυο να βρει ένα βιοχημικά αρμονικό περιβάλλον για να αναπτυχθεί.

Πιθανή αναιμία, παχυσαρκία, δυσλιπιδαμία ή υπέρταση από την πλευρά της μητέρας θα πρέπει να έχουν ήδη αντιμετωπιστεί πριν την έναρξη της προσπάθειας για κυοφορία. Ακολουθώντας με στωικότητα τις απαραίτητες διατροφικές κατευθύνσεις όλες οι μητέρες μπορούν από την πρώτη κιόλας ημέρα να προσφέρουν στα παιδιά τους το πιο πολύτιμο δώρο: τον καλύτερο εαυτό τους.