Ο οργανισμός μας, για να εκμεταλλευτεί τις τροφές που του παρέχουμε τις επεξεργάζεται μέσα από τη διαδικασία του μεταβολισμού. Η λειτουργία της κατεργασίας των τροφών που παίρνει ο οργανισμός μας και το σύνολο των βιοχημικών αντιδράσεων που γίνονται για τη διάσπαση, την επεξεργασία και την αφομοίωσή τους αποτελούν το μεταβολισμό.

Ένα μέρος από την ενέργεια που προέρχεται από τις τροφές χρησιμοποιείται για να καλυφθούν πλήρως οι βασικές ανάγκες ενός οργανισμού, όπως π.χ η λειτουργία όλων των κυττάρων και των οργάνων του σώματος. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται βασικός μεταβολισμός και καλύπτει το 60-70% των βασικών ημερήσιων αναγκών του οργανισμού σε θερμίδες.

Ο οργανισμός μας έχει την ικανότητα να χάνει ορισμένη ποσότητα λιπώδους ιστού την εβδομάδα, κάτι που σημαίνει ότι με περαιτέρω απώλεια της μυϊκής του μάζας παρατηρείται μείωση της μεταβολικής ισορροπίας με αποτέλεσμα να οδηγείται ο μεταβολισμός μας σε χαμηλότερες ταχύτητες καύσης και παραγωγής ενέργειας.

Έτσι ακολουθώντας μια αυστηρή διατροφή μονοφαγική, αποτοξίνωσης, άκρως στερητική ή υποθερμιδική δίαιτα, απαλλασσόμαστε γρήγορα από τα περιττά μας κιλά, γυρίζουμε στις παλιές μας διατροφικές συνήθειες, με αποτέλεσμα να ξαναπαίρνουμε το βάρος που χάσαμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Ας μη ξεχνάμε λοιπόν ότι γινόμαστε θύματα του λίπους, αφού σε κάθε προσπάθεια απότομης μεταβολής του σωματικού μας βάρους χάνουμε μυϊκή μάζα και διατηρούμε το λίπος μας στα ίδια σχεδόν επίπεδα με πριν.

Με τον τρόπο αυτό καταλαβαίνει κανείς πως με μια σωστή διατροφική συμπεριφορά, ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες και τις επιθυμίες του καθενός, μπορούμε να αυξήσουμε τη απώλεια λιπώδους μάζας σε συνδυασμό με τη μείωση απώλειας του μεταβολικά ενεργού μυϊκού μας ιστού.