Γράφει η Φωτεινή Κοκκίνου

Μέσα του φθινοπώρου και ο καιρός έχει ξεκινήσει ήδη να παίζει με τη διάθεσή μας και τη γκαρνταρόμπα μας. Οι εναλλαγές των κλιματικών συνθηκών μεταξύ ζέστης, υγρασίας και ψύχρας, σε συνδυασμό με το άγχος, την έλλειψη ύπνου, τη συνεχή έκθεση και επαφή με κόσμο στα ΜΜΜ και την εργασία και το κάπνισμα μας κάνουν ευάλωτους σε λοιμώξεις.

Η προστασία και οχύρωση λοιπόν του ανοσοποιητικού μας συστήματος αποτελεί μια από τις προτεραιότητες όλων. Μπορούμε να ενισχύσουμε την άμυνα του οργανισμού μας με 3 βασικές κινήσεις καθημερινά…

στη διατροφή…

Όταν το θέμα έρχεται στην ενίσχυση της άμυνας του σώματός μας για ακόμη μια φορά επιβεβαιώνεται η θέση του μεσογειακού προτύπου διατροφής στην καθημερινότητά μας. Τα φρούτα, τα λαχανικά αλλά και οι χυμοί τους είναι άμεση προτεραιτότητά μας, καθώς οι βιταμίνες τους όπως η C και η προβιταμίνη Α (β- καροτένιο) αλλά και τα αντιοξειδωτικά (ρεσβερατρόλη, πολυφαινόλες)- βασικοί πρωταγωνιστές τους, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας.

Αντίστοιχα, η κάλυψη των αναγκών μας σε βιταμίνες Ε και D αποτελούν επίσης πρωταρχικής σημασίας για την άμυνά μας, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και η κάλυψη των αναγκών μας σε ιχνοστοιχεία όπως ο σίδηρος, το σελήνιο και ο ψευδάργυρος καθώς και η επαρκής πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων!

Πρακτικά, φροντίστε…

  • Βάλτε πολύχρωμα εποχικά φρούτα κάθε μέρα στη διατροφή σας στα σνακ.
  • Συνδυάστε ανάλατους ξηρούς καρπούς όπως τα καρύδια (πλούσια σε ω-3 λιπαρά) με φρούτα εποχής πλούσια σε βιταμίνη C όπως τα εσπεριδοειδή και τα ακτινίδια ή και με τους χυμούς τους.
  • Προσθέστε το συνδυασμό φρούτων και ξηρών καρπών στο γιαούρτι σας ή στο γάλα και τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης στο πρωινό ή το βραδινό σας.
  • Φροντίστε να έχετε το ψάρι 2 φορές / εβδομάδα στη διατροφή σας και εναλλακτικά χρησιμοποιήστε τα θαλασσινά.
  • Μην παραμελείτε τα λαχανικά στο καθημερινό σας πρόγραμμα. Εάν η σαλάτα δεν είναι πάντα εύκολη επιλογή, φροντίστε να τα προσθέσετε μέσα στο φαγητό σας!
  • Ξεκινήστε να 'οχυρώνετε' το σώμα σας από την αρχή της ημέρας. Δοκιμάστε για πρωινό ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι με έξτρα βιταμίνη C ή ένα ποτήρι χυμό μήλο – πορτοκάλι- καρότο με προβιταμίνη Α και 1-2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης με μαλακή μαργαρίνη με ω-3 και μέλι.
  • Εκμεταλλευτείτε τις ηλιόλουστες ημέρες, για να καλύψετε τις ανάγκες σας σε βιταμίνη D.

στην άσκηση…

Φροντίστε καθημερινά να έχετε 30 λεπτά με 1 ώρα κίνησης μέσα στην ημέρα είτε διαλειμματικά ως μικρά 10λεπτά έντονου περπατήματος από και προς τη δουλειά και τις εξωτερικές δουλειές, είτε ως χόμπι βάζοντας π.χ. το χορό στη ζωή σας είτε ξεκινώντας συστηματικά κάποιο σπορ ή το γυμναστήριο.

Η συστηματική άσκηση συνδέεται με την άμυνα του οργανισμού μας ενώ παράλληλα, βοηθά στην 'αποτοξίνωση' από το άγχος και στην καλύτερη ποιότητα ύπνου, δύο παραγόντων που συνδέονται με την αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού μας.

στην υγιεινή …

Ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε, επεξεργαζόμαστε και αποθηκεύουμε τα τρόφιμα από την ώρα που τα ψωνίζουμε στο super maket, τη λαϊκή κοκ μέχρι το πιάτο μας, παίζει καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Μην ξεχνάτε λοιπόν την τήρηση των κανόνων προσωπικής υγιεινής από όλα τα μέλη της οικογένειας / σπιτιού, ιδιαίτερα κατά την επαφή σας με τρόφιμα, καθώς και το σωστό τρόπο αποθήκευσης των τροφίμων, στην καθημερινότητά σας.

Πηγές: www.nutrimed.gr