Ο σολομός είναι ένα τρόφιμο, το οποίο δεν θα πρέπει να απουσιάζει από το εβδομαδιαίο διαιτολόγιό μας, καθώς παρέχει στον ανθρώπινο οργανισμό μια πληθώρα βιταμινών και ιχνοστοιχείων, τα οποία δρουν προστατευτικά έναντι διαφόρων παθήσεων. 

Μια εβδομαδιαία πρόσληψη 300-400 γρ. σολομού (2-3 μερίδες), είναι μια ικανοποιητική πρόσληψη για μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

Δακρίνεται σε 2 μεγάλες κατηγορίες: (α) του Ειρηνικού ωκεανού και (β) του Ατλαντικού ωκεανού και χωρίζεται σε 5 υπο-κατηγορίες. Ο Νορβηγικός σολομός, ο οποίος ανήκει στη δεύτερη κατηγορία, θεωρείται ο πιο γνωστός σολομός.

Ο σολομός είναι ένα ψάρι με ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Περίπου 100 γρ. σολομού περιέχουν τουλάχιστον 2 γρ. ωμέγα-3 λιπαρά οξέα -περισσότερο από το μέσο όρο πρόσληψης των ενηλίκων από διάφορες τροφές κατά τη διάρκεια αρκετών ημερών. Τα ωμέγα-3 λιπαρά έχουν δύο μορφές: EPA (εικοσιπεντανοϊκό οξύ) και DHA (δοκοσαεξανοϊκό οξύ).

Eπίσης, ο σολομός είναι πλούσιος σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, όπως επίσης και σε άλλα ωφέλιμα συστατικά, όπως η νιασίνη, η βιταμίνη Β6, η βιταμίνη Β12 και η βιταμίνη D, το παντοθενικό οξύ, το ασβέστιο, ο σίδηρος, ο φώσφορος, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο, τα οποία είναι σημαντικά για την υγεία μας.

Από την άλλη πλευρά, είναι χαμηλός σε θερμίδες και σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, ενώ δεν περιέχει καθόλου υδατάνθρακες (γεγονός που τον καθιστά μια τέλεια προσθήκη σε μια διατροφή που είναι χαμηλή σε υδατάνθρακες) και αλάτι.

  • Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχει, βοηθάνε στην αύξηση της καλής χοληστερόλης (HDL) και στη μείωση της κακής χοληστερόλης (LDL) με σημαντικά οφέλη για την κυκλοφορία του αίματος.
  • Πολύτιμη όμως είναι η συνεισφορά τους και σε ό,τι αφορά την υγεία του δέρματος, αφού χάρη στη δράση τους στις μεμβράνες των κυττάρων, διατηρούν την επιδερμίδα περισσότερο ελαστική, σφριγηλή και προστατευμένη από τα σημάδια του χρόνου.
  • Το δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) που υπάρχει σε μεγάλη περιεκτικότητα στο σολομό και είναι το πιο σημαντικό λίπος που βρίσκεται στον εγκέφαλο, συμβάλλει στη λειτουργία του εγκεφάλου και στο μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης προβλημάτων στον εγκέφαλο.
  • Τα πολυακόρεστα οξέα ωμέγα-3 του σολομού δρούν πάνω στους νευρώνες του εγκεφάλου και κατ’ επέκταση επηρεάζουν καθοριστικά τη διάθεση και συντελούν στη μείωση της κατάθλιψης και του άγχους.
  • Η βιταμίνη D, η οποία βρίσκεται σε αφθονία στο σολομό, είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την υποστήριξη της γνωστικής λειτουργίας.
  • Ο σολομός ωφελεί και τους ηλικιωμένους. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης της νόσου του Αλτσχάιμερ. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης του Αλτσχάιμερ κατά 65%.
  • Η βιταμίνη Α, η βιταμίνη D, το σελήνιο και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα έχει αποδειχθεί ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης πολλών τύπων καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου αυτού του μαστού, του προστάτη και του παχέος εντέρου. Η τακτική πρόσληψη ωμέγα-3 λιπαρών έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική κατά των μορφών καρκίνων που σχετίζονται με τα κύτταρα του αίματος ή τα λεμφοκύτταρα, όπως η λευχαιμία, το πολλαπλό μυέλωμα και το μη Hodgkins λέμφωμα.
  • Είναι γνωστό ότι το ιχθυέλαιο που βρίσκεται στα ψάρια είναι σημαντικό για τη βελτίωση της όρασης. Επίσης βοηθά στην αποφυγή της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που προκαλείται σε μεγαλύτερες ηλικίες. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στο σολομό, έχει αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματικά στην καταπολέμηση της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας όσο και της χρόνιας ξηροφθαλμίας.
  • Η κατανάλωση σολομού, έχει συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης πολυάριθμων καρδιαγγειακών προβλημάτων, όπως η καρδιακή προσβολή, τα εγκεφαλικά επεισόδια, η καρδιακή αρρυθμία και η υψηλή πίεση του αίματος. Η πρόσληψη ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και σεληνίου, που υπάρχουν σε μεγάλη περιεκτικότητα στο σολομό, συνδέεται επίσης με βελτιωμένους μεταβολικούς δείκτες που σχετίζονται με την καρδιαγγειακή νόσο.
  • Τα ω-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στο σολομό, μπορούν να υποστηρίξουν την υγεία του αρθρικού χόνδρου και άλλων τύπων ιστών και να βοηθήσουν τη ρύθμιση και τη σταθεροποίηση της ισορροπίας του κολλαγόνου και ανόργανων συστατικών στα οστά και τον περιβάλλοντα ιστό, εμποδίζοντας κατ’αυτόν τον τρόπο την χρόνια φλεγμονή. 
  • Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα παρέχουν τροφή στα θυλάκια της τρίχας, βοηθώντας τα μαλλιά να μεγαλώνουν υγιή και να προλαμβάνουν την τριχόπτωση. Επίσης, η υψηλή περιεκτικότητα του σολομού σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βοηθάει τα μαλλιά να διατηρούνται υγιή και λαμπερά.