Κάποια τρόφιμα έχουν αποκτήσει ιδιαίτερα καλή φήμη στους κύκλους της καλής διατροφής. Ο τρόπος που διαφημίζονται μας κάνει να πιστεύουμε πως καταναλώνουμε κάποιου είδους superfood. Ας δούμε, όμως, ποια τρόφιμα έχουν καταφέρει με… υπόγειους τρόπους να θεωρούνται υγιεινά και κατάλληλα για σωστή διατροφή και δίαιτα, ενώ στην πραγματικότητα μπορούν να είναι το ίδιο βλαβερά με το junk food.

Τσιπς μπανάνας

Προτείνονται εδώ και χρόνια σαν μια γλυκιά εναλλακτική απέναντι σε διάφορα παχυντικά, ζαχαρώδη σνακ, και θεωρούνται υγιεινά επειδή είναι φρούτο. Είναι, όμως, κυριολεκτικά τηγανητές ροδέλες μπανάνας, οπότε μια μικρή μερίδα μπορεί να περιέχει μέχρι και 10 γραμμάρια κορεσμένου λίπους και τουλάχιστον 150 θερμίδες. Η υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, λοιπόν, εκτινάσσει την χοληστερίνη, και ανεβάζει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 εξίσου με οποιοδήποτε άλλο γλυκό. Πέρα από αυτό, το τηγάνισμα κάνει τν μπανάνα να χάνει πολλά από τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά της. Αν σας αρέσει όντως η γεύση των τσιπς μπανάνας, προτιμήστε να φτιάξετε μόνοι σας, βάζοντας μερικές φέτες μπανάνας στον φούρνο.

Μπάρες ενέργειας

Για κάποιον λόγο, οι μπάρες ενέργειας βρίσκονται δίπλα στα προϊόντα αδυνατίσματος στα περισσότερα καταστήματα. Στην πραγματικότητα, αυτό το τρόφιμο είναι ό,τι χειρότερο για το αδυνάτισμα, καθώς η μέση μπάρα ενέργειας περιέχει γύρω στις 500 θερμίδες – το ίδιο δηλαδή με ένα πλήρες γεύμα. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι κατασκευασμένες ως αντικαταστάτριες του πλήρους γεύματος για άτομα που βρίσκονται όλη μέρα “στο πόδι”. Επιπλέον, παρά τις θερμίδες τους, το μέγεθος μιας μπάρας είναι πολύ μικρό, και μας αφήνει πεινασμένους.

Μείγμα ξηρών καρπών

Μια εξαιρετικά βολική επιλογή για σνακ στα γρήγορα, με ποικιλία ξηρών καρπών, και συνήθως σε καλή τιμή. Το πρόβλημα; Η περιεκτικότητα σε περιττή ζάχαρη, ή περιττό αλάτι. Ορισμένα mix μπορούν να περιέχουν μέχρι και 600 θερμίδες. Ψάξτε για mix ξηρών καρπών που να μην περιέχουν καθόλου ζάχαρη, και προτιμότερα ωμούς καρπούς. Ή, εναλλακτικά, αγοράστε τους ξεχωριστά, ώστε να είστε απόλυτα σίγουροι για το τι παίρνετε.

Φαγητά χωρίς γλουτένη

Τα φαγητά χωρίς γλουτένη είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν υπάρχει κάποια εξήγηση για αυτό. Για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη, δηλαδή δυσανεξία στη γλουτένη, αυτά τα τρόφιμα είναι – προφανώς – ό,τι καλύτερο. Για τον υπόλοιπο κόσμο; Όχι και τόσο. Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη υπόκεινται σε μεγάλη επεξεργασία, και δεν παράγονται από υλικά ολικής άλεσης, συνεπώς έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως και σημαντικά αντιοξειδωτικά συστατικά.

Ποπ κορν μικροκυμάτων

Τα ποπ κορν είναι χαμηλά σε θερμίδες και μας χορταίνουν ικανοποιητικά. Τα ποπ κορν μικροκυμάτων, όμως, έχουν ένα μεγάλο κακό – και δεν είναι κανένας από τους τρεις συνήθεις ύποπτους (αλάτι, ζάχαρι, λίπος). Το πρόβλημα με τα εύκολα και γρήγορα ποπ κορν είναι ένα χημικό που ονομάζεται διακετύλιο, το οποίο δίνει στο σνακ την χαρακτηριστική του γεύση βουτύρου. Παρ’ όλο που είναι φυσικό προϊόν, το διακετύλιο μπορεί να γίνει επικίνδυνο όταν το εισπνέουμε. Όταν η χάρτινη συσκευασία θερμαίνεται στον φούρνο μικροκυμάτων, οι αναθυμιάσεις που μυρίζουμε προέρχονται από το χημικό αυτό. Ευτυχώς, πολλές εταιρίες έχουν αρχίσει να το αφαιρούν από τις συσκευασίες, αλλά καλό θα ήταν να διαβάζετε προσεκτικά τις ετικέτες προτού αγοράσετε τα ποπ κορν σας.

Κατεψυγμένα γεύματα διαίτης

Το πρόβλημα με τα κατεψυγμένα γεύματα διαίτης είναι η υπέρμετρη περιεκτικότητά τους σε αλάτι. Με λίγα λόγια, υπάρχουν τρεις τρόποι για να κάνεις το επεξεργασμένο φαγητό να αποκτήσει ωραία γεύση· η ζάχαρη, το λίπος και το αλάτι. Συνεπώς, αν αφαιρέσεις κάποιο από αυτά, θα λάβεις μεγαλύτερες ποσότητες κάποιου άλλου. Επιπλέον, αυτά τα διαιτητικά γεύματα δεν είναι χορταστικά, και πολλές φορές παρατηρείται υπερκατανάλωση – εκτινάσσοντας τα επίπεδα νατρίου σε απαγορευτικά ύψη.

Όλα τα προϊόντα με 0% λιπαρά

Υπάρχει ένα κοινό λάθος που κάνουμε όσον αφορά αυτά τα τρόφιμα. Πιστεύουμε ότι η 0% περιεκτικότητα σε λιπαρά συνεπάγεται και 0 θερμίδες, κάτι που – προφανώς – δεν μπορεί να ισχύει. Υπάρχουν δύο λόγοι που αυτά τα φαγητά είναι βλαβερά για την υγεία μας. Πρώτον, η επίδραση που έχει στην ψυχολογία μας η (υποτιθέμενη) γνώση ότι ένα τρόφιμο είναι καλό για την υγεία, μας κάνει να νιώθουμε ότι μπορούμε να το καταναλώσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό. Συνεπώς, λαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες. Δεύτερον, αφαιρώντας το λίπος από το φαγητό, αφαιρούμε και ένα μεγάλο κομμάτι της γεύσης του – το οποίο αναπληρώνεται με ζάχαρη, η οποία είναι πολύ πιο επικίνδυνη από τα λιπαρά. Καλύτερα να αποφύγετε τα 0% προϊόντα και να βελτιώσετε τη διατροφή που ήδη κάνετε.

Βούτυρα ξηρών καρπών

Οι ξηροί καρποί είναι πολύ υγιεινοί. Δυστυχώς, πολλά από τα θρεπτικά τους συστατικά χάνονται όταν τους μετατρέπουμε σε βούτυρο. Χάνουν μεγάλο ποσό των φυσικών – και υγιεινών – λιπαρών τους, και αποκτούν πρόσθετα λιπαρά, καθώς και ζάχαρη/αλάτι. Και όλα αυτά χωρίς να αναφέρουμε τα συντηρητικά και τις χρωστικές ουσίες. Αν θέλετε να έχετε κάποιο βούτυρο ξηρών καρπών στη διατροφή σας, προτιμήστε το βούτυρο αμυγδάλου, καθώς είναι πολύ λιγότερο βλαβερό από τα υπόλοιπα.

Καστανή ζάχαρη

Κάποτε ακούγαμε πως η καστανή ζάχαρη είναι πιο υγιεινή από τη λευκή, καθώς είναι πιο φυσική και λιγότερο επεξεργασμένη. Και τα δύο είδη, όμως, φτιάχνονται από σακχαρόζη, και οι ομοιότητές τους είναι περισσότερες από τις διαφορές. Για την ακρίβεια, η καστανή ζάχαρη δεν είναι τίποτα περισσότερο από λευκή ζάχαρη με προσθήκες μελάσας. Ίδια, όμως, διατροφική αξία.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος