Πρόσφατα ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων ανακοίνωσε τα στοιχεία από μία πανελλαδική μελέτη σχετικά με τη διατροφική συμπεριφορά και τον έλεγχο του βάρους, όπου βρέθηκε ότι περίπου ένας στους δυο παχύσαρκους τελειώνει το κύριο γεύμα του σε λιγότερο από 10 λεπτά, ενώ η αναλογία για τα άτομα με φυσιολογικό βάρος είναι μόλις ένας στους πέντε.

Γίνεται σαφές λοιπόν ότι το φαγητό δεν ικανοποιεί μία από τις σημαντικότερες ιδιότητές του, που είναι η γευστική ικανοποίηση.

Τρώγοντας σε λιγότερο από 10 λεπτά, το ερέθισμα από το στομάχι δεν προλαβαίνει να πάει στον εγκέφαλο για να δώσει το σήμα ότι χορτάσαμε και συνεπώς να σταματήσουμε, με επακόλουθη υπερκατανάλωση φαγητού ή σωστότερα, τρώμε κάτι χωρίς πραγματικά να το χρειαζόμαστε.

Ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του μοντέλου Αλλαγής της Συμπεριφοράς απευθύνεται στο σχεδιασμό των γευμάτων. Θα πρέπει με άλλα λόγια να προσχεδιάζουμε τα γεύματα μας στην αρχή της μέρας και να τους δίνουμε το χρόνο τους.

Δηλαδή όπως προσχεδιάζουμε το τι θα κάνουμε έτσι θα πρέπει να προσχεδιάζουμε το τι θα φάμε και που. Φυσικά το κύριο γεύμα μας θα πρέπει να διαρκεί όχι λιγότερο από 20 λεπτά της ώρας ώστε να επιτελείται σωστά η διαδικασία της πέψης.

Παρακάτω αναφέρονται μερικές εύκολες προτάσεις ώστε αλλάξουμε την καθημερινή μας συμπεριφορά, σε όφελος βέβαια του σωστότερου ελέγχου του βάρους μας:

  • Προσπάθησε να τρως σε κατάσταση ψυχικής ηρεμίας. Ας δούμε τι συμβαίνει κατά την πέψη: Με την κατάποση ενεργοποιούνται μηχανισμοί του σώματος, δηλαδή ορμόνες και ένζυμα για να διασπάσουν την τροφή. Η έκκριση ορμονών έχει σαν σκοπό το έντερο να κάνει περισταλτικές (προωθητικές) κινήσεις, δηλαδή να σπρώχνει το φαγητό προς τα κατώτερα τμήματά του ώστε να ολοκληρωθεί σωστά η πέψη και να ξεκινήσει η απορρόφηση. Όταν αυτές οι κινήσεις δεν γίνονται καθόλου ή γίνονται πολύ γρήγορα (στρες – έκκριση κατεχολαμινών – γρηγορότερη κίνηση εντέρου) δεν επιτελείται σωστά η πέψη, με συνέπεια να νιώθουμε δυσφορία μετά το γεύμα. Όταν είσαι ψυχικά φορτισμένος, το σώμα δεν επικεντρώνεται στην πέψη του φαγητού αλλά στις άλλες διεργασίες (συναισθηματικές) που επιτελούνται. Έτσι, δεν αιματώνεται σωστά το στομάχι και το έντερο, με συνέπεια να δυσχεραίνεται η διαδικασία της πέψης.
  • Μην κάνεις τίποτε άλλο την ώρα που τρως. Μία ταινία θρίλερ, για παράδειγμα, σε φορτίζει συναισθηματικά, ενώ το σώμα αποπροσανατολίζεται από την κύρια δραστηριότητά που είναι η πέψη της τροφής.
  • Προετοίμασε το χώρο που θα φας ώστε να σε προδιαθέτει ευχάριστα. Αν, για παράδειγμα, φας στο γραφείο σου μέσα στις στοίβες των χαρτιών και των σημειώσεών σου είναι βέβαιο ότι θα χάσεις ένα μεγάλο κομμάτι από την επίδραση του φαγητού στο επίπεδο της απόλαυσης και θα μείνεις με ένα κενό και την αίσθηση του 'ανικανοποίητου'. Φρόντισε αν τρως στην κουζίνα, αυτή να είναι τακτοποιημένη, αν τρως στο γραφείο σου να επιλέγεις χώρους ευχάριστους. Γενικά να προτιμάς άνετους, ευάερους και ευήλιους χώρους, με χρώματα και λουλούδια, ώστε να σου βελτιώνουν τη διάθεση.
  • Φρόντισε να κάνεις διάλειμμα από τη δουλειά σου για να τρως το γεύμα σου. Βάλε μία μερίδα φαγητό και μάσησε καλά την τροφή σου απολαμβάνοντας κάθε μπουκιά. Ξέχνα για λίγο τα προβλήματα της εργασίας σου και επικεντρώσου στο γεύμα σου σκεφτόμενος ή κάνοντας κάτι ευχάριστο. Τροφοδότησε το σώμα σου με την ενέργεια που χρειάζεται για να συνεχίσεις το υπόλοιπο της εργασίας του.