Η ανασκευή λανθασμένων αντιλήψεων που αφορούν την υγεία και των συνειδητών πλέον συμπεριφορών που αυτές υπαγορεύουν, αποτελεί ένα ακόμη από τα πολλά πεδία μάχης της Εφαρμοσμένης Ιατρικής στον τομέα της πρόληψης.

Το άρθρο αυτό αποτελεί επιστέγασμα κλινικής εμπειρίας ετών και αφορά συνήθη λάθη που κάνει ο Έλληνας κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, λάθη που πηγάζουν από μερικές ευρέως διαδεδομένες, αλλά λανθασμένες αντιλήψεις.

Παρατίθενται παρακάτω οι πιο συνήθεις από τις λάθος αυτές αντιλήψεις :

  1. Αφού δεν πίνω σε καθημερινή βάση και δεν οδηγώ δεν πειράζει εάν γίνω «λιώμα» μια φορά την περίοδο των γιορτών. Η οξεία δηλητηρίαση από το αλκοόλ, προκαλεί οξεία ηπατίτιδα ενώ σε σοβαρές περιπτώσεις παγκρεατική φλεγμονώδη αντίδραση, αναπνευστική καταστολή, σπασμούς, κώμα, θάνατο. Πολλές νοσηλείες με σοβαρές επιπλοκές από κατάχρηση αλκοόλ οφείλονται σε τέτοιου τύπου περιστασιακή οξεία κατάχρηση από λάθος θεώρηση. 
  2. Εφόσον πάσχω από χρόνια νοσήματα και παίρνω χρόνια φαρμακευτική αγωγή, την συνεχίζω με τον ίδιο τρόπο ανεξάρτητα από τις αλλαγές που κάνω στην καθημερινότητά μου κατά την περίοδο των γιορτών. Ορισμένα φάρμακα χρειάζονται σημαντικές τροποποιήσεις. Επί παραδείγματι ο κίνδυνος ανάπτυξης γαλακτικής οξέωσης μιας δυνητικά θανατηφόρας παρενέργειας ενός ευρέως χρησιμοποιούμενου αντιδιαβητικού φαρμάκου, της μετφορμίνης, αυξάνει με ταυτόχρονη χορήγηση οινοπνεύματος. Με την αλλαγή των βιορυθμών (ξενύχτια, αφύπνιση κατά την νύχτα, ύπνος κατά την διάρκεια της ημέρας), οι χρόνοι λήψης ορισμένων φαρμάκων, ενδέχεται να χρειαστούν σημαντικές τροποποιήσεις.
  3. Η ανάμειξη των ποτών, καθώς και η εναλλαγή τους είναι απαραίτητο στοιχείο για ένα εξαιρετικό φαγοπότι. Οι παρενέργειες από το αλκοόλ αυξάνουν τόσο με την κατανάλωση αμφιβόλου ποιότητας ποτών, όσο και με την ανάμειξη των ποτών. Προτιμείστε καθαρά καλής ποιότητας ποτά χαμηλότερης σχετικά περιεκτικότητας σε αλκοόλ, όπως η μπίρα και το κρασί.
  4. Αφού με έχουν καλέσει σε ρεβεγιόν και τα εδέσματα είναι εξαιρετικά, καλό είναι να μην φάω τίποτα κατά την διάρκεια της ημέρας. Έτσι θα αποφύγω να πάρω υπερβολικές θερμίδες. Ορισμένες από τις πιο σοβαρές περιπτώσεις οξέων δυσπεπτικών συνδρόμων οφείλονται ακριβώς σε αυτή την τακτική. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα που έχουν φάει ισορροπημένα κατά τις ημέρες που προηγούνται του ρεβεγιόν, δεν τρώνε τελικά μόνο λιγότερα παχυντικά εδέσματα, αλλά αποφεύγουν και επώδυνα πεπτικά σύνδρομα. 
  5. Αφού πρόκειται ουσιαστικά για μια νύχτα διασκέδασης, καλό είναι να μην κάτσω στο τραπέζι να φάω, αλλά να «τσιμπάω» ενδιαμέσως του χορού και των συζητήσεων. Έτσι τελικά τρώω λιγότερο και χωνεύω καλύτερα. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι το σώμα αφομοιώνει καλύτερα τις τροφές όταν συγκεντρώνεται στην διαδικασία του φαγητού και δεν διασπάται ταυτόχρονα σε πολλαπλές δραστηριότητες και επιπλέον όταν μεσολαβήσει ένα δίωρο τουλάχιστον ανάμεσα στο δείπνο και στον ύπνο αποφεύγεται η ανάπτυξη του ιατρικού προβλήματος της οξείας γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. 
  6. Τόσο ωραία εδέσματα υπάρχουν στο ρεβεγιόν. Ας φάω το μήλο στο τέλος μετά το γλυκό. Ένα μήλο στην αρχή του ρεβεγιόν, θα βοηθήσει τόσο στον καλύτερο μεταβολισμό του αλκοόλ όσο και στην ανάπτυξη του αισθήματος του κορεσμού. 
  7. Δεν κοιμάμαι εύκολα ιδιαίτερα εάν δεν «πέσω» νωρίς για ύπνο και έτσι χρησιμοποιώ περιστασιακά ηρεμιστικά - υπνωτικά χάπια. Μετά το ρεβεγιόν θα χρειαστώ διπλή δόση. Ορισμένα από τα πιο σοβαρά νοσήματα που αντιμετωπίζουμε στην κλινική πράξη αναπτύσσονται ως αποτέλεσμα οξείας αλληλεπίδρασης της οινοποσίας και της πολυφαγίας με κοινά ηρεμιστικά - υπνωτικά, η χρήση των οποίων δυστυχώς είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε υγιή άτομα.
  8. Η περίοδος των γιορτών δεν προσφέρεται για άσκηση αφού τα περισσότερα γυμναστήρια κλείνουν. Η άσκηση βοηθάει στην καύση των αυξημένων θερμίδων που συχνά προσλαμβάνονται κατά την περίοδο αυτή. Είναι λάθος να ταυτίζεται η άσκηση μόνο με την οργανωμένη άσκηση που γίνεται στα γυμναστήρια. Το γρήγορο περπάτημα στον καθαρό αέρα είναι εξίσου αποτελεσματικό.
  9. Δεν πίνω ποτέ αρκετό νερό. Τώρα τις γιορτές θα αλλάξω συνήθειες; Η καλή ενυδάτωση του οργανισμού την ημέρα του ρεβεγιόν,τις ημέρες που προηγούνται και τις ημέρες που έπονται, βοηθάει τον οργανισμό να μεταβολίσει καλύτερα το αλκοόλ και τα πλούσια γεύματα. 
  10. Πονάει αφόρητα το στομάχι μου την επομένη του ρεβεγιόν. Μάλλον πρόκειται για ένα σύνηθες hangover. Δεν πρέπει να υποτιμώνται ιδιαιτέρως έντονα, ανθεκτικά συμπτώματα ή συμπτώματα που υποτροπιάζουν την επομένη του ρεβεγιόν. Το έμφραγμα του μυοκαρδίου, η παγκρεατίτιδα, η οξεία ηπατίτιδα, η κρίση χολής και άλλες σοβαρές παθολογικές καταστάσεις, ενδέχεται να εμφανίσουν συμπτώματα που προσομοιάζουν με οξεία δυσπεψία, κατά την διάρκεια του φαγητού ή μετά από ένα πλούσιο φαγοπότι και η άμεση θεραπευτική παρέμβαση είναι σωτήρια.