Της Ελίνας Ιωάννου, MSc, SRD

Όλοι γνωρίζουμε ότι το νερό είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της ζωής και ότι πρέπει να κρατάμε τον οργανισμό μας καλά υδατωμένο. Το νερό συμμετέχει σε όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού μας, όπως η πέψη και η απορρόφηση αλλά συμβάλλει και στην αξιοποίηση των υδατοδιαλυτών βιταμινών.

Είναι επίσης απαραίτητο για τη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών και των μεταβολιτών τους. Επιπλέον διαδραματίζει τεράστιο ρόλο στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το νερό είναι το μόνο κατάλληλο ρόφημα για την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού μας σε υγρά.

Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει αφού εδώ και τρία χρόνια περίπου, έχει ανακοινωθεί από επίσημους φορείς (Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των Η.Π.Α.) ότι πέρα από το απλό νερό, όλα τα μη-αλκοολούχα ποτά και ροφήματα έχουν ενυδατική δράση και συνεπώς προσμετρούνται στο 'μετρητή' των καθημερινών μας αναγκών.

Παλαιότερα επικρατούσε η άποψη ότι τα καφεϊνούχα ροφήματα προκαλούσαν αφυδάτωση. Ωστόσο, μετά από εκτενή ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας σχετικά με την καφεϊνη και την υδάτωση, βρέθηκε ότι η μέση κατανάλωση καφεϊνούχων ροφημάτων δεν σχετίζεται με την πρόκληση αφυδάτωσης.

Οι ειδικοί βρήκαν ότι τα καφεϊνούχα ροφήματα, όπως ο καφές, το τσάι, το γάλα, οι χυμοί και τα αναψυκτικά, μπορούν να συμβάλουν στην κάλυψη των καθημερινών μας αναγκών σε υγρά εξίσου με τα μη-καφεϊνούχα ροφήματα.

Επιπλέον, τα τρόφιμα συμβάλλουν και αυτά στην κάλυψη των αναγκών μας σε υγρά, σε μικρότερο όμως βαθμό. Μάλιστα, το 20% των καθημερινών αναγκών μας σε υγρά καλύπτονται από την κατανάλωση τροφίμων και το 80% καλύπτεται από υγρά.


Παρακάτω περιγράφεται η περιεκτικότητα σε νερό που έχουν διάφορα υγρά και τρόφιμα.

Νερό, τσάι, καφές, ανθρακούχα αναψυκτικά λάιτ, αθλητικά ποτά, λεμονάδα, χυμοί λαχανικών:
Περιεκτικότητα σε νερό: 90% - 100%

Γάλα, ανθρακούχα αναψυκτικά, χυμοί φρούτων, φρουτοποτά:
Περιεκτικότητα σε νερό: 85% - 90%

Φρούτα & λαχανικά:
Περιεκτικότητα σε νερό: 70% - 85%

Τυρί:
Περιεκτικότητα σε νερό: 40% - 50%

Βραστά δημητριακά, ρύζι και μακαρόνια:
Περιεκτικότητα σε νερό: 65% - 90%

Ψωμί, μπισκότα:
Περιεκτικότητα σε νερό: 30% - 45%

Δημητριακά πρωινού:
Περιεκτικότητα σε νερό: 2% - 5%

Ψάρια και Θαλασσινά:
Περιεκτικότητα σε νερό: 70% - 80%

Μοσχάρι, κοτόπουλο, αρνί, χοιρινό, γαλοπούλα:
Περιεκτικότητα σε νερό: 45% - 65%

Πατατάκια, καραμέλες, κράκερ, αποξηραμένα φρούτα, ποπ-κορν:
Περιεκτικότητα σε νερό: 1% - 10%

Ξηροί καρποί:
Περιεκτικότητα σε νερό: 1% - 5%

Η καλύτερη μέθοδος για να εξετάσει κανείς την κατάσταση υδάτωσής του είναι με εξέταση αίματος. Επειδή όμως αυτό δεν είναι πρακτικό, ο πιο εύκολος τρόπος είναι από την όψη του χρώματος των ούρων. Όσο πιο ανοικτόχρωμα (ανοικτό κίτρινο) είναι τα ούρα, τόσο πιο καλή είναι η κατάσταση υδάτωσης.

Το αίσθημα της δίψας είναι επίσης ένας καλός οδηγός για το γεγονός ότι το ισοζύγιο υγρών είναι αρνητικό και ως εκ τούτου, υπάρχει ανάγκη για πρόσληψη υγρών. Ωστόσο, αρκετές φορές η απουσία του αισθήματος της δίψας δεν συνεπάγεται και επαρκώς υδατωμένο οργανισμό.

Τα βρέφη, τα ηλικιωμένα άτομα, άτομα που ζουν ή εργάζονται σε περιβάλλον με υψηλές θερμοκρασίες και τα άτομα που κάνουν έντονη φυσική δραστηριότητα, έχουν αυξημένες ανάγκες σε υγρά.

Αξίζει να ημειώσουμε ότι υπάρχει μεγάλο επιστημονικό και ερευνητικό ενδιαφέρον γύρω από θέματα που αφορούν στην υδάτωση. Στο σύντομο μέλλον θα έχουμε ολοένα και περισσότερα νέα δεδομένα. 

Πηγές: www.nutrimed.gr