Τα προβιοτικά είναι ωφέλιμα βακτήρια, ως επί το πλείστον του γαλακτικού οξέος, τα οποία χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία τροφίμων και λαμβάνονται ως συμπληρώματα διατροφής, καθώς μετατρέπουν τα σάκχαρα και άλλους υδατάνθρακες σε γαλακτικό οξύ.

Σε αυτή τη χημική αντίδραση οφείλεται η γεύση του γιαουρτιού και γενικότερα όλων των προϊόντων γάλακτος που έχουν υποστεί ζύμωση. Επιπροσθέτως, με αυτή τη διαδικασία χαμηλώνει το PΗ και μειώνονται οι πιθανότητες για να αναπτυχθούν μικροοργανισμοί, άρα αυξάνεται η διάρκεια ζωής του προϊόντος.

Η συμβολή των προβιοτικών βακτηρίων στην καλή λειτουργία του εντέρου είναι σημαντική, καθώς συντελούν στην ισορροπία της εντερικής χλωρίδας και ενισχύουν τη δράση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Στο έντερο μας υπάρχουν εκατομμύρια ωφέλιμα βακτήρια τα οποία όταν βρίσκονται σε ισορροπία, τότε η κινητικότητα του εντέρου και το αμυντικό σύστημα του οργανισμού μας λειτουργούν φυσιολογικά.

Παρόλα αυτά, ο σύγχρονος τρόπος ζωής που περιλαμβάνει χρήση αλκοόλ, καπνού, αντιβιοτικών φαρμάκων, τοξικών ουσιών, περιορισμένης πρόσληψης φυτικών ινών και αυξημένου στρες προκαλεί διαταραχή στον αριθμό των ωφέλιμων βακτηρίων.

Η ποιότητα της διατροφής και πιο συγκεκριμένα η αυξημένη κατανάλωση λιπαρών ουσιών, η μειωμένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών και η αυξημένη πρόσληψη αλκοόλ διαταράσσουν την ισορροπία των βακτηρίων του εντέρου. Δεν υπάρχουν σοβαρά αποδεικτικά στοιχεία στη βιβλιογραφία που να δείχνουν ότι η πρόσληψη προβιοτικών ως συμπληρώματα διατροφής μπορεί να έχει μόνιμη αλλαγή στην εντερική χλωρίδα, καθώς με τη διακοπή των συμπληρωμάτων αυτόματα μειώνεται ο αριθμός των βακτηρίων στα κόπρανα.

Κατά συνέπεια για να υπάρχει μόνιμο όφελος από την πρόσληψη συμπληρωμάτων θα πρέπει να προσλαμβάνονται συνεχώς.

Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές από τις θετικές δράσεις των προβιοτικών:

  1. Συμβάλλουν στην αντιμετώπιστη της δυσανεξίας στην λακτόζη, καθώς μετατρέπουν την λακτόζη σε λακτικό οξύ.
  2. Συντελούν στη μείωση της εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου λόγω της ικανότητας τους να συνδέονται με ετεροκυκλικές αμίνες που είναι καρκινογόνες ουσίες. Μερικές μελέτες δείχνουν μικρότερη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου σε άτομα που καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα με ζύμωση όπως το γιαούρτι.
  3. Ορισμένες κλινικές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων με ζύμωση συντελεί στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.
  4. Προστατεύουν κατά των παθογόνων μικροβίων και συμβάλλουν στη βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος λόγω της αύξησης των λεμφοκυττάρων Τ και της βελτίωσης της διαδικασίας της φαγοκυττάρωσης. Επιπροσθέτως μελέτες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά μειώνουν τη φθορά των δοντιών στα παιδιά, την παρουσία μολύνσεων στο αναπνευστικό σύστημα και την συχνότητα εμφάνισης διάρροιας. 
  5. Μειώνουν την παρουσία επιβλαβών βακτηρίων στο έντερο.
  6. Βελτιώνουν την απορρόφηση των ιχνοστοιχείων. 
  7. Μειώνουν τα συμπτώματα της κολίτιδας.
  8. Δρουν κατά της φλεγμονής ρυθμίζοντας τη δράση των κυτοκίνων. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ατοπικού εκζέματος στα παιδιά και των αλλεργιών από την κατανάλωση γάλακτος.

Συμπερασματικά, ο οργανισμός μας χρειάζεται την σωστή ποσότητα προβιοτικών προκειμένου εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του. Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να εξασφαλίσουν την απαραίτητη ποσότητα προβιοτικών παρόλα αυτά η ωφέλιμη δράση τους σταματά όταν σταματήσει και η πρόσληψη τους.

Προκειμένου να εξασφαλίσουμε την σωστή λειτουργία του εντέρου μας, είναι απαραίτητο να καταναλώνουμε άφθονες φυτικές ίνες (από φρούτα, λαχανικά, δημητριακά και όσπρια), να πίνουμε 8-10 ποτήρια υγρών την ημέρα και να είμαστε δραστήριοι στην καθημερινότητα μας.