Όταν μιλάμε για μέταλλα, συνήθως τα χωρίζουμε σε δύο κατηγορίες: τα βασικά και τα ιχνοστοιχεία. Τα βασικά μέταλλα είναι αυτά που βρίσκονται σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στον οργανισμό μας και είναι αναγκαίο να τα λαμβάνουμε στις απαραίτητες ποσότητες από τη διατροφή μας. Σε γενικές γραμμές, δεν είναι καθόλου δύσκολο να προσλαμβάνουμε αυτά τα μέταλλα, αν ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή. Αν, όμως, σας ανησυχεί η πιθανότητα έλλειψης, είναι πολύ απλό να την ανακαλύψετε με αιματολογικές εξετάσεις και ο γιατρός σας μπορεί να σας δώσει τις ανάλογες συμβουλές.

Ποια είναι τα έξι βασικά μέταλλα, όμως;

Ασβέστιο

Το ασβέστιο είναι ευρέως γνωστό ως το μέταλλο που λαμβάνουμε από το γάλα, και προλαμβάνει την οστεοπόρωση. Είναι, όμως, απαραίτητο για την πήξη του αίματος και τη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος και των μυών. Το βρίσκουμε, όπως είπαμε, σε μεγάλη συγκέντρωση στο γάλα και στα γαλακτοκομικά, αλλά και στο τυρί. Αλλά μπορούμε να το βρούμε και σε ξηρούς καρπούς, όπως τα αμύγδαλα, και στα πράσινα, φυλλώδη λαχανικά.

Χλώριο

Το χλώριο είναι ενδιαφέρουσα περίπτωση. Ο οργανισμός το χρειάζεται για να φτιάξει γαστρικά υγρά, και το βρίσκουμε μαζί με το νάτριο στο υγρό που περικλείει τα κύτταρα. Το χλώριο – μαζί με το νάτριο – έχουν σκοπό να κρατούν τις ισορροπίες των υγρών του οργανισμού. Θα βρούμε χλώριο (ως ένωση με άλλα στοιχεία) στο αλάτι (το γνωστό και από το σχολείο χλωριούχο νάτριο), και σε πολλά λαχανικά, όπως το σέλερι και οι ντομάτες. Η περίπτωση να υπάρχει έλλειψη χλωρίου είναι εξαιρετικά μικρή.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο είναι αναγκαίο για τις βιοχημικές αντιδράσεις που ελέγχουν πολλές από τις λειτουργίες του σώματος, όπως οι μυϊκές κινήσεις. Επίσης, το χρειαζόμαστε για την ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, της αρτηριακής πίεσης αλλά και για την καλή υγεία των οστών μας. Το βρίσκουμε σε ξηρούς καρπούς, σπόρους, δημητριακά ολικής άλεσης, μπανάνες και πατάτες.

Φώσφορος

Ο φώσφορος είναι σημαντικός για την ανάπτυξη των οστών μας και για την καλή λειτουργία της μεμβράνης των κυττάρων. Δρα συνδυαστικά με τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μετατρέποντας τις τροφές που καταναλώνουμε σε ενέργεια. Θα τον βρούμε σε τροφές υψηλές σε πρωτεΐνη, όπως το κρέας, το ψάρι και τα όσπρια. Η περίπτωση να πάσχετε από έλλειψη φωσφόρου είναι σχεδόν μηδενική.

Κάλιο

Το κάλιο είναι απαραίτητο για την φυσιολογική λειτουργία του νευρικού μας συστήματος και για τις κινήσεις των μυών. Βρίσκεται μέσα στα υγρά των κυττάρων μας, συνεπώς παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των υγρών του οργανισμού. Το κάλιο, επίσης, μπορεί να αντιμετωπίσει τις αρνητικές συνέπειες που έχει η πρόσληψη μεγαλύτερων από το κανονικό ποσοτήτων νατρίου. Βρίσκουμε κάλιο σε άφθονα φρούτα και λαχανικά, αλλά και σε όσπρια και ξηρούς καρπούς, άρα μια ισορροπημένη διατροφή, μας προσφέρει όλο το κάλιο που χρειαζόμαστε.

Νάτριο

Το νάτριο δρα μαζί με το χλώριο, ώστε να διατηρεί τις ισορροπίες των υγρών του σώματος. Είναι πάρα πολύ σπάνιο να παρουσιαστεί έλλειψη νατρίου, αλλά το να προσλαμβάνουμε πολύ περισσότερο από όσο χρειαζόμαστε είναι συνηθισμένο φαινόμενο—μιας και το αλάτι βρίσκεται σχεδόν παντού, δυστυχώς. Σε πολλούς ανθρώπους, τα αυξημένα επίπεδα νατρίου προκαλούν αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Τα καλά νέα είναι πως αν περιορίσουμε τις επεξεργασμένες τροφές, θα περιορίσουμε αυτόματα και το αλάτι.