Το τυρί παρασκευάζεται από το γάλα.

Στάδια παρασκευής τυριού: 

  • Προεργασία του γάλακτος (τυποποίηση και παστερίωση)
  • Πήξη του γάλακτος, που γίνεται με προσθήκη πυτιάς (όπου πήζει και αποχωρίζεται το τυρόγαλα), οξίνιση, ή με την προσθήκη του ενζύμου ρεννίνη. Μετά την πήξη απομένει το τυρόπηγμα που περιέχει: καζεΐνη, λίπος, λίγη λακτόζη, άλατα.
    Ενώ το τυρόγαλα περιέχει: αλβουμίνη και γλοβουμίνη, το μεγαλύτερο μέρος της λακτόζης, λίπος μικρή ποσότητα, άλατα. 
  • Τεμαχισμός τυροπήγματος ώστε να αποβάλλεται όσο το δυνατόν περισσότερο τυρόγαλα, για να ωριμάζει καλύτερα. 
  •   Αναθέρμανση τυροπήγματος: Γίνεται ανατάραξη και θέρμανση του τυροπήγματος για αποβολή του τυρογάλακτος. 
  •  Τοποθέτηση σε καλούπια και πίεση
  • Αλάτιση: Για να εμποδίζεται η ενζυματική δραστηριότητα και γίνεται με κόκκους αλατιού ή άλμη. 
  • Ωρίμανση: Αυτό είναι το στάδιο που αποκτά τις χαρακτηριστικές του ιδιότητες όπως: οσμή, γεύση, χρώμα, υφή. Οι πρωτεΐνες διασπώνται σε αμινοξέα και αζωτούχες ενώσεις, η λακτόζη σε γλυκόζη και γαλακτόζη και αυτές μέσω της ζύμωσης δίνουν γαλακτικό οξύ. Το λίπος υδρολύεται σε ελεύθερα λιπαρά οξέα.

Είδη τυριών 

  • Ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής τους 
    • Σκληρά (γραβιέρα, παρμεζάνα, edam, κασέρι κ.α.) 
    • Μαλακά (φέτα, ανθότυρο, roquefort κ.α.

Τα σκληρά έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία από τα μαλακά.

  • Ανάλογα με την περιεκτικότητά τους σε λίπος: 
    • Παχιά τυριά (με πολύ λίπος) 
    • Αδύνατα τυριά (με λίγο λίπος) όπως το cottage.

To τυρί έχει μεγάλη θρεπτική αξία ως τροφή (πρωτεΐνες, ασβέστιο, βιταμίνες), είναι εύπεπτο και εύγευστο.
Σε συνδυασμό με αμυλούχα (μακαρόνια, ρύζι, πατάτες, ψωμί) είναι πολύ χρήσιμο διατροφικά.
Στη μόνη περίπτωση που γίνεται δύσπεπτο είναι όταν ψήνεται πολύ.