Η συνταγή αποτελεί άλλη μια παραδοσιακή πίτα από τις πολλές που συναντούμε σε διάφορες περιοχές της χώρας μας. Περιέχει ποικιλία λαχανικών και ειδικότερα χορταρικών, των οποίων τα ονόματα μπορεί να ξενίζουν τους νεότερους, αλλά συνιστούν μια πραγματική ευκαιρία να διευρύνουμε τους διατροφικούς μας ορίζοντες, αναζητώντας με τη βοήθεια των μεγαλυτέρων τα υλικά για αυτή τη γευστικότατη πίτα.



Υλικά για 8 μερίδες

  • 250 γρ. σέσκουλα
  • 250 γρ. λάπαθα
  • 250 γρ. σπανάκι
  • 250 γρ. πράσα
  • 250 γρ. κρεμμυδάκια
  • άνηθος, μαϊντανός, καυκαλίθρα, αλάτι, πιπέρι, ελαιόλαδο

Εκτέλεση

Καθαρίζετε τα χορταρικά και τα ζεματίζετε, εκτός από τον άνηθο, τον μαϊντανό και την καυκαλίθρα.
Βάζετε τα κρεμμυδάκια σε μία κατσαρόλα, τα σοτάρετε με δύο κουταλιές λάδι και προσθέτετε όλα τα χορταρικά και τα αρωματικά.

Έτσι φτιάχνετε τη γέμιση.

Απλώνετε σε ένα ταψί τα μισά φύλλα, αφού λαδώσετε το καθένα με ένα πινέλο. Τοποθετείτε στη μέση τη γέμιση και έπειτα απλώνετε και τα υπόλοιπα φύλλα, όπως και προηγουμένως. Τέλος, κόβετε την πίτα σε μικρά τετράγωνα κομματάκια και την ψήνετε για μία ώρα στους 170°.

Θρεπτική αξία / Μερίδα
Θερμίδες: 333,6
Πρωτεΐνες: 6,8 γρ.
Υδατάνθρακες: 34,4 γρ.
Λίπη: 20 γρ.

Διατροφικό Σχόλιο

Εκτός από την πολιτιστική αξία του σημερινού πιάτου, υπάρχει και ένα σημαντικό αποτέλεσμα σχετικό με την υγεία που μπορεί να επιφέρει και αφορά περισσότερο την ποσότητα φυτοστερολών που περιέχει. Οι φυτικές στερόλες είναι απαραίτητα δομικά συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών των φυτών.

Αποτελούν φυσικά συστατικά των φρούτων, των λαχανικών και των φυτικών ελαίων. Από χημικής φύσεως οι φυτικές στερόλες έχουν παρόμοια δομή με τη χοληστερόλη. Σε αυτό το γεγονός οφείλεται και η υποχοληστερολαιμική τους δράση, εφόσον καταλαμβάνουν τις θέσεις από τις οποίες απορροφάται η χοληστερόλη, με αποτέλεσμα να μην επιτρέπουν την απορρόφησή της.

Στη φύση έχουν ταυτοποιηθεί περισσότερα από 40 είδη φυτοστερολών, με γνωστότερες τη β-σιτοστερόλη, την καμπεστερόλη και τη σιγμαστερόλη. Η μέση ημερήσια πρόσληψη των φυτικών στερολών στη 'δυτικού' τύπου δίαιτα κυμαίνεται μεταξύ 200-400 mg την ημέρα.

Η προαναφερόμενη όμως υποχοληστερολαιμική τους δράση εμφανίζεται σε σημαντικό βαθμό με ποσότητες που προσεγγίζουν τα 2 γραμμάρια, οπότε η κατανάλωση περισσότερων φυτικών τροφών θα βελτίωνε σαφώς αυτή την εικόνα.

Από κλινικές μελέτες έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητα των φυτικών στερολών στη μείωση της ολικής χοληστερόλης του αίματος, καθώς και της LDL ('κακής') χοληστερόλης, ενώ η HDL ('καλή') χοληστερόλη δεν επηρεάζεται. Θεωρητικά, θα μπορούσε να επιτευχθεί μια μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης κατά 10-15% μέσω μιας υγιεινής διατροφής, αλλά οι πρακτικές κλινικές μελέτες αποδεικνύουν ότι οι πραγματικές μειώσεις είναι συνήθως μικρότερες, επειδή είναι δύσκολη η συμμόρφωση των ασθενών με τις διατροφικές αλλαγές.