Γράφει ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ, Αντιπρόεδρος του ΠΙΣ

Εκ μέρους Ιατρικών Συλλόγων μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας δημοσιοποιήθηκαν κατά πανομοιότυπο σχεδόν τρόπο, πλειοψηφικές αποφάσεις των Διοικητικών τους Συμβουλίων με τις οποίες:

1. Χαρακτηρίζεται το νεοεκλεγέν Προεδρείο του ΠΙΣ ως ‘αυτοχρησθέν’ και δεν αναγνωρίζεται νομικά.

2. Ζητείται η παραίτηση του ‘παράνομου’ Προεδρείου του ΠΙΣ.

3.Ζητείται απο τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να παρέμβει και να αποκαταστήσει την νομιμότητα της εκλογής του Προεδρείου βάσει του άρθρου 56 του Β.Δ. 1110/7.11.1957.

Οι αποφάσεις αυτές συνθέτουν πρωτόγνωρες για το Ιατρικό Σώμα αλληλοαναιρούμενες θέσεις, των οποίων τις προεκτάσεις και συνολικές συνέπειες για τον Ιατρικό Συνδικαλισμό, προφανώς και δεν εξέτασαν οι εμπνευστές τους.

Κρίνεται επομένως χρήσιμο για όλους να ληφθούν υπόψη οι ακόλουθες παράμετροι:

Η χρήση του όρου ‘αυτοχρησθέν προεδρείο’

Ο χαρακτηρισμός του Προεδρείου ως ‘αυτοχρησθέντος’, είναι καταχρηστικός και αυθαίρετος δεδομένου οτι, το νέο Προεδρείο του Π.Ι.Σ. εκλέχτηκε νόμιμα μετά από μυστική ψηφοφορία και το επίσημο Πρακτικό Συγκρότησης του Διοικητικού Συμβουλίου υποβλήθηκε στο Υπουργείο Υγείας, σε όλες τις αρμόδιες Αρχές, σε όλους τους Ιατρικούς Συλλόγους και στην Κοινή Γνώμη.

Η αβασάνιστη ωστόσο χρήση του όρου ‘αυτοχρησθέν προεδρείο’ δημιουργεί κακό προηγούμενο και εισάγει νέα ήθη που υπονομεύουν τις δημοκρατικές παραδόσεις των Ιατρικών Συλλόγων. Με την επίκληση του κακού προηγούμενου που δημιουργήθηκε, θα μπορεί εφεξής να αμφισβητείται η υπόσταση του δημοκρατικά εκλεγόμενου Προεδρείου οποιουδήποτε Ιατρικού Συλλόγου, το οποίο θα χαρακτηρίζεται αβασάνιστα ως ‘αυτοχρησθέν’ απλώς και μόνο επειδή τα πρόσωπα που θα το συνθέτουν δεν θα είναι αρεστά σε κάποιους.

Η νομική αναγνώριση του προεδρείου

Η απόφαση περί μη ‘νομικής’ αναγνώρισης του Προεδρείου πάσχει θεσμικά και ηθικά. Η αρμοδιότητα χαρακτηρισμού του Προεδρείου του ΠΙΣ ως ‘μη νόμιμου’ ανήκει αποκλειστικά στις Δικαστικές Αρχές, ενώπιον των οποίων ουδεμία προσφυγή εγένετο εναντίον της νόμιμης εκλογής του.

Δυστυχώς τα συγκεκριμένα Διοικητικά Συμβούλια με τις πλειοψηφικές τους αποφάσεις υπέπεσαν στο δραματικό ολίσθημα της αντιποίησης των Δικαστικών Αρχών, υπονομεύοντας δυσεπανόρθωτα το κύρος των Ιατρικών τους Συλλόγων ως ΝΠΔΔ.

Ως απώτερη συνέπεια αυτού του ολισθήματος προβάλλει η εφιαλτική προοπτική της διαρκούς σύρραξης μεταξύ των Ιατρικών Συλλόγων, αφού το Προεδρείο του ενός θα μπορεί να επικαλείται το συγκεκεκριμένο θλιβερό προηγούμενο, προκειμένου να μη αναγνωρίζει την νομιμότητα εκλογής του Προεδρείου άλλου Συλλόγου, χάριν διαφόρων σκοπιμοτήτων.

Η παραίτηση του ‘παράνομου’ προεδρείου

Είναι σημαντικό να επισημανθεί οτι δεν αμφισβητείται η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου που εξελέγη στις πρόσφατες εκλογές του ΠΙΣ. Αμφισβητείται κατά αντιθεσμικό τρόπο η νομιμότητα του Προεδρείου. Το γεγονός ωστόσο οτι ζητείται η παραίτηση του Προεδρείου και όχι η καθαίρεσή του, αποτελεί σαφέστατη αναγνώριση της νόμιμης υπόστασής του.

Το ανύπαρκτο ενδεχόμενο να υπάρξει παραίτηση του νεοκλεγέντος Προεδρείου που εξελέγη από την συντριπτική πλειοψηφία των συμμετασχόντων στην μυστική ψηφοφορία, θα ενεργοποιήσει νέα ψηφοφορία, της οποίας το αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να είναι το ίδιο, αφού οι συσχετισμοί στο Διοικητικό Συμβούλιο παραμένουν οι ίδιοι.

Πέραν τούτου κατά εντελώς πρωτοφανή τρόπο ζητείται η παραίτηση ενός Προεδρείου στην αρχή της θητείας του, χωρίς να του ασκείται καμμία κριτική επί των πεπραγμένων του, που θα στοιχειοθετούσε το αίτημα της παραίτησης. Η συγκεκριμένη επομένως θέση περί ‘παραίτησης του παρανόμου Προεδρείου’ αυτοαναιρείται.

Αναιρεί όμως και το αίτημα για παρέμβαση του Υπουργού Υγείας η οποία δεν μπορεί να έχει καμμία συνέπεια σε περίπτωση ‘παραίτησης’ του Προεδρείου. Το συγκεκριμένο αίτημα αποτελεί ένα πολύ άσχημο προηγούμενο αμφισβήτησης των δημοκρατικών διαδικασιών κατά το οποίο, θα μπορεί να ζητείται εξ αρχής η παραίτηση του οποιουδήποτε Προεδρείου Ιατρικού Συλλόγου, οταν τα πρόσωπα που θα εκλέγονται σε αυτό δεν θα τυγχάνουν της εκ των υστέρων έγκρισης κάποιων.

Η παρέμβαση του Υπουργού Υγείας

Η παρέμβαση του Υπουργού Υγείας στην λειτουργία των Ιατρικών Συλλόγων και του ΠΙΣ προβλέπεται απο το άρθρο 56 του Β.Δ. 1110/7.11.1957, στο οποίο ορίζεται επακριβώς οτι 'Δι αποφάσεως του Υπουργού Κοινωνικής Προνοίας δύναται να παύονται μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων Ιατρικών Συλλόγων η και του Πανελληνίου τοιούτου η και ολόκληρα Διοικητικά Συμβούλια αυτών, εάν ο Υπουργός κρίνει οτι ένεκεν επιδειχθείσης ραθυμίας η άλλων σοβαρών λόγων παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία των Συλλόγων και δεν εκπληρούνται οι σκοποί αυτών'.

Είναι σαφές οτι η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει εφαρμογή στην περίπτωση του συγκροτημένου Δ.Σ. του ΠΙΣ το οποίο συνεδριάζει κανονικά, λαμβάνει αποφάσεις που άπτονται των σκοπών του Π.Ι.Σ οι οποίες δημοσιοποιούνται στο Υπουργείο και σε όλους τους Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας και διεκπεραιώνει όλα τα τρέχοντα ζητήματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών του Πανελλήνιου Ιατρικού Σύλλόγου.

Αυταπόδεικτα επομένως δεν συντρέχουν οι λόγοι του άρθρου 56 παράγραφος 1 του Β.Δ. 11.10/7.11.1957, καθόσον δεν υφίσταται ουδεμία επίδειξη ραθυμίας εκ μέρους του Δ.Σ. και σε καμμία περίπτωση δεν παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, του οποίου οι σκοποί εκπληρώνονται πλήρως.

Η δε αναρμοδίως αιτιώμενη χωρίς τεκμηρίωση 'μη νομιμότητα' του Προεδρείου του ΠΙΣ, σαφέστατα και δε εμπίπτει στο συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο.

Κανένας επομένως Υπουργός Υγείας δημοκρατικά εκλεγμένης Κυβέρνησης, δεν πρόκειται να αναλάβει το τεράστιο πολιτικό κόστος που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση και να προχωρήσει σε κατάργηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΠΙΣ το οποίο λειτουργεί κανονικά, εκπληρώνοντας τους σκοπούς δια τους οποίους νόμιμα εξελέγη και του οποίου η νομιμότητα ουδέποτε αμφισβητήθηκε ενώπιον της Δικαιοσύνης, χάριν προσωπικών σκοπιμοτήτων κάποιων.

Το πλειοψηφικό αίτημα των Διοικητικών Συμβουλίων των συγκεκριμένων Ιατρικών Συλλόγων για παρέμβαση του Υπουργού στην λειτουργία του ΠΙΣ, αποτελεί άνευ προηγουμένου εκτροχιασμό για τα δημοκρατικά ήθη και τις παραδόσεις του Ιατρικού Κόσμου.

Το να καλείται ο Υπουργός Υγείας να ενεργοποιήσει διατάξεις νόμων οι οποίες ουδέποτε εφαρμόστηκαν στην δημοκρατική ιστορία της χώρας, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι καταστροφικές σκοπιμότητες κάποιων, αποτελεί κάκιστο προηγούμενο του οποίου οι προεκτάσεις και οι συνέπειες προφανώς δεν έχουν υπολογιστεί.

Αρκεί να αναφερθεί οτι εφεξής θα ενθαρρύνεται ο οποιοσδήποτε διαφωνεί με την σύνθεση του Προεδρείου κάποιου Ιατρικού Συλλόγου και είναι φίλα προσκείμενος με τον Υπουργό της εποχής αυτής, να απεργάζεται την κατάργηση του νόμιμα εκλεγμένου Διοικητικού Συμβουλίου, υποβαθμίζοντας δραματικά την υπόσταση του ίδιου του Συλλόγου.

Εκ των ως άνω προκύπτει εμφανώς οτι οι συγκεκριμένες πλειοψηφικές αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των μεγάλων Ιατρικών Συλλόγων ελήφθησαν υπό το κράτος της εξυπηρέτησης σκοπιμοτήτων ξένων προς τα καλώς νούμενα συμφέροντα του Ιατρικού Κόσμου.

Η εξ αρχής τεχνηέντως τροφοδοτούμενη αντιπαλότητα μεταξύ των Ιατρικών Συλλόγων και του νεοεκλεγέντος Δ.Σ. του ΠΙΣ, υπονομεύει την αποτελεσματική διεκδίκηση του Ιατρικού Κόσμου για την επίλυση των προβλημάτων του, στρέφεται ευθέως εναντίον των Ιατρών και θέτει υπό αμφισβήτηση το κύρος των ίδιων των Συλλόγων απέναντι στην Πολιτεία και την Κοινή Γνώμη.

Μοναδικός τρόπος εξόδου από το αδιέξοδο στο οποίο οι πλειοψηφικές αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων οδήγησαν τους Συλλόγους τους είναι η συνολική αναθεώρηση της πορείας τους προς την κατεύθυνση της αποκατάστασης του κλίματος ομόνοιας και συνεργασίας.

Οι καιροί το επιτάσσουν και οι Ιατροί ολόκληρης της χώρας το απαιτούν.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
"ΑνθίΖΩ" με την ΑΚΟΣ στην Κύπρο
"Και τώρα...αγωνιζόμαστε" - Από το σοκ της διάγνωσης, στη μάχη με τον καρκίνο
Μ. Θεμιστοκλέους: Με ποιο νέο όργανο αλλάζουν διοίκηση του ΕΣΥ και υπουργείο Υγείας