Κατά την εορταστική περίοδο, όταν αντικρίζετε ένα γλυκό, ενδεχομένως νομίζετε ότι η σταθερή στρατηγική θα είναι να υπερνικήσετε τα παρορμητικά επεισόδια υπερφαγίας και να αναρωτηθείτε για ένα λεπτό. Αλήθεια, το χρειάζομαι αυτό;

Τη συγκεκριμένη στρατηγική δίαιτας ακολουθούμε αυτή την εποχή του χρόνου, αλλά ξέρουμε πόσο εύκολο είναι να ξεφύγουμε.
Αυτό προκύπτει από ανάλυση 50 ερευνών, που εξετάζουν τον έλεγχο των παρορμήσεων. Αν σκεφτείτε για ένα λεπτό γιατί θα πρέπει να καταναλώσετε δεύτερο ή τρίτο κομμάτι τούρτας, σίγουρα θα βρείτε αιτίες για τις οποίες θα πρέπει- παρόλο που εμποδίζουν το μακροπρόθεσμο στόχο της απώλειας βάρους.

Και αυτό γιατί οι περισσότεροι από εμάς, τις περισσότερες φορές δεν ενδίδουμε στον πειρασμό λόγω έλλειψης θέλησης ή επειδή είμαστε πολύ παρορμητικοί, υποδεικνύει η επισκόπηση του Ολλανδού ψυχολόγου Jessie de Witt Huberts. Ενδίδουμε επειδή είμαστε καλοί στο να δικαιολογούμε τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε, ακόμα και αν έρχονται σε αντίθεση με τους μακροπρόθεσμους στόχους μας.

Ακόμα και αν δεν ενδιαφέρεστε να αδυνατίσετε, δεν είστε άτρωτοι στην έννοια. Αν κάποτε εκπαιδευτήκατε για έναν αγώνα θα ξέρετε πόσο εύκολο είναι να παραλείψετε ένα γύρο επειδή περπατήσατε πολύ κάποια μέρα.

‘Η αν κάποτε προσπαθήσατε να εξοικονομήσετε χρήματα τρώγοντας λιγότερο, γνωρίζετε πόσο εύκολο είναι να διασκεδάσετε με τους φίλους σας επειδή κουραστήκατε στη δουλειά.

Αλλά ακόμα και αν ενστικτωδώς γνωρίζουμε ότι αυτό συμβαίνει, δεν υπάρχουν πολλές έρευνες που να το αποδεικνύουν.
Σύμφωνα με πολλές έρευνες ψυχολογίας, όταν δεν δρούμε σύμφωνα με τις προθέσεις μας έχουμε έλλειψη αυτοελέγχου ή πλημμυριζόμαστε από παρόρμηση, δήλωσε ο de Witt Huberts.

Ως αποτέλεσμα, συχνά οι άνθρωποι ενθαρρύνονται να σκεφτούν πριν δράσουν ώστε να αποφασίσουν με λογική. Ωστόσο η λογική δεν είναι άτρωτη στα κίνητρα και τον παρορμητισμό. Στην πραγματικότητα, συχνά επαφιόμαστε στη διαδικασία της σκέψης για να ενδώσουμε.

Πρόσφατα, ξεκίνησε έρευνα που εξετάζει πώς μπορούμε να σαμποτάρουμε τους στόχους μας. Στις έρευνες, οι συμμετέχοντες έχουν μια δικαιολογία. Κάνουν κάτι υπεύθυνα ή 'καλά'. Στη συνέχεια, πρέπει να επιλέξουν, ως μέρος χωριστής έρευνας.

Σε ένα παράδειγμα, άνθρωποι που φαντάστηκαν ότι δώριζαν την επιστροφή φόρου σε ιδρύματα ήταν πιο πιθανό να επιλέξουν για τον εαυτό τους ακριβά γυαλιά ηλίου έναντι πιο πρακτικών. Η ιδέα πίσω από αυτό είναι ότι ήταν πιο πιθανό να πιστεύουν ότι αξίζουν τα πιο ακριβά γυαλιά.
Το ίδιο συμβαίνει με την τροφή. Οι έρευνες αποκάλυψαν ότι οι συμμετέχοντες που είχαν μια δικαιολογία ήταν πιο πιθανό να επιλέξουν κάτι ανθυγιεινό ή περισσότερη ποσότητα ανθυγιεινών σνακ σε σχέση με ανθρώπους χωρίς δικαιολογία.

Σύμφωνα με τον Witt Huberts, προκαλεί έκπληξη το πόσο εύκολα πείστηκαν οι άνθρωποι για τις δικές τους δικαιολογίες.
Στο παράδειγμα της επιστροφής φόρου, οι άνθρωποι απλώς φαντάστηκαν ότι βοήθησαν κάποιον και ακόμα και αυτό ήταν αρκετό για να δικαιολογήσει την επιλογή της αγοράς του πιο καλού ζευγαριού γυαλιών.

Τα καλά νέα είναι ότι μόλις καταλάβουμε πόσες ικανότητες έχουμε στο να χειριζόμαστε τον εαυτό μας γίνεται πιο εύκολο να αντισταθούμε στους χειρισμούς. Σκεφτείτε για ένα λεπτό τις δικαιολογίες σας και αναρωτηθείτε.

  • Πρόκειται για περίσταση που μου επιτρέπει μια εξαίρεση; (για τις διακοπές η απάντηση είναι μάλλον θετική).
  • Με βοηθά αυτό να φθάσω το στόχο μου; Ακόμα και αν η απάντηση στην πρώτη ερώτηση είναι θετική, δήλωσε ο Witt Huberts, η δεύτερη ερώτηση θα βοηθήσει τους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν ότι ενδεχομένως ξεγελούν τον εαυτό τους και να τους διατηρήσει σε ορθή πορεία.

Πηγές:
Ξένος τύπος.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Κάνε το όπως το "Γ. Παπανικολάου": Δεκάδες πρώιμες διαγνώσεις καρκίνου του πνεύμονα
ΠΟΥ: Εντοπίστηκε ιός γρίπης των πτηνών σε αγελαδινό γάλα
Δεκάδες μεταλλάξεις του ιού της Covid σε άντρα που νοσούσε από κορωνοϊό για 1,5 χρόνο