Ερευνητές του University College London, στη Βρετανία, αναπτύσσουν απλή εξέταση αίματος που θα βοηθά στην πρόβλεψη της πιθανότητας να εμφανίσει μια γυναίκα καρκίνο στο μαστό.

Οι ερευνητές δημοσιεύουν την έρευνα στο περιοδικό ‘’Genome Medicine.’’

Η ερευνητική ομάδα εντόπισε πρώτα μια επιγενετική υπογραφή, που μπορεί να εντοπιστεί στο αίμα γυναικών που έχουν κληρονομική γενετική μετάλλαξη που τις προδιαθέτει σε καρκίνο.

Η μετάλλαξη συμβαίνει στο γονίδιο BRCA1 και εκτιμάται ότι προκαλεί τουλάχιστον το 10% των καρκίνων μαστού.

Η νέα έρευνα αφορά έναν επιγενετικό μηχανισμό που έχει μελετηθεί πολύ, γνωστό ως μεθυλίωση του DNA.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα αίματος γυναικών. Τα δείγματα είχαν ληφθεί αρκετά χρόνια πριν εμφανίσει κάποια γυναίκα καρκίνο.
Συγκρίνοντας τις υπογραφές μεθυλίωσης του DNA στο αίμα των γυναικών, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι γυναίκες που εμφάνισαν κληρονομικό και μη κληρονομικό καρκίνο μαστού μοιράζονταν την ίδια υπογραφή.

Ο ερευνητής, καθηγητής Martin Widschwendter, εξηγεί ότι εντόπισε επιγενετική υπογραφή σε γυναίκες με μεταλλαγμένο γονίδιο BRCA1 που συνδεόταν με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου και χαμηλότερα ποσοστά επιβίωσης.

Με έκπληξη ανακάλυψε την ίδια υπογραφή σε μεγάλες ομάδες γυναικών χωρίς τη μετάλλαξη BRCA1 και μπόρεσε να προβλέψει τον κίνδυνο καρκίνου στο μαστό αρκετά χρόνια πριν τη διάγνωση.

Ο καθηγητής Widschwendter, πιστεύει ότι η επιγενετική υπογραφή μπορεί ενδεχομένως να είναι υπεύθυνη για τη σίγαση γονιδίων στα ανοσοποιητικά κύτταρα.

Αν τα συγκεκριμένα γονίδια σιγάσουν τότε το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να είναι λιγότερο ικανό να εμποδίσει την εμφάνιση καρκίνου στο μαστό.

Τα ευρήματα είναι ενθαρρυντικά, δήλωσε ο καθηγητής Widschwendter, καθώς δείχνουν δυνατότητα για επιγενετικό τεστ αίματος που θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο μαστό σε γυναίκες χωρίς γνωστές γενετικές μεταλλάξεις.

‘’Genome Medicine.’’