Το πρόχειρο φαγητό είναι γνωστό ότι αυξάνει τις πιθανότητες παχυσαρκίας, αλλά μια νέα μελέτη δείχνει ότι θα μπορούσε να καταστρέψει και την όσφρηση.

Πειράματα που πραγματοποιήθηκαν σε ποντίκια έδειξαν ότι σε όσα απ’ αυτά δίνονταν τροφές υψηλές σε λιπαρά ήταν λιγότερο ικανά να αναγνωρίσουν μια συγκεκριμένη οσμή, αφού είχαν χάσει το 50% των εγκεφαλικών κυττάρων που αναγνωρίζουν τα σήματα.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύονται στο Journal of Neuroscience, δείχνουν ότι η διατροφή μπορεί να επηρεάσει μια σειρά από ανθρώπινα χαρακτηριστικά, εκτός από το βάρος.

Ο Δρ. Nicolas Thiebaud, από το Florida State University, δήλωσε: «Αυτό ανοίγει πολλές ερευνητικές δυνατότητες για την παχυσαρκία».

Είναι η πρώτη φορά που οι ερευνητές ήταν σε θέση να αποδείξουν ότι υπάρχει σταθερή σχέση μεταξύ κακής διατροφής και απώλειας της όσφρησης.

Κατά τη διάρκεια της εξάμηνης μελέτης, οι ερευνητές έδιναν καθημερινά στα ποντίκια μια υψηλή σε λιπαρά διατροφή, ενώ, ταυτόχρονα, τα ποντίκια αυτά διδάχθηκαν να συνδέουν μια μυρωδιά με νερό, το οποίο αποτελούσε την ανταμοιβή τους.

Τα ποντίκια στα οποία δόθηκε το υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά φαγητό έμαθαν τη σχέσης αυτή πιο αργά συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου, στην οποία δόθηκαν τα συνήθη γεύματά τους.

Και όταν ερευνητές εισήγαγαν μια νέα μυρωδιά για να ελέγξουν την προσαρμογή τους, τα ποντίκια που ακολουθούσαν την υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά διατροφή δεν μπορούσαν να προσαρμοστούν γρήγορα, αποδεικνύοντας μειωμένη ικανότητα όσφρησης.

Η έτερη ερευνήτρια, καθηγήτρια Debra Ann Fadool δήλωσε ότι, όταν τα ποντίκια που εκτρέφονταν με υψηλές σε λιπαρά τροφές άλλαξαν διατροφή και επέστρεψαν τελικά στο φυσιολογικό σωματικό βάρος και στη χημεία του αίματος, εξακολούθησαν να έχουν μειωμένες ικανότητες όσφρησης.

«Στα ποντίκια που εκτέθηκαν σε υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά δίαιτες λειτουργούσε μόλις το 50% των νευρώνων για την κωδικοποίηση των σημάτων οσμής», πρόσθεσε.

Η ομάδα τώρα θα αρχίσει να εξετάζει κατά πόσο η άσκηση μπορεί να επιβραδύνει την επίδραση που έχει στην όσφρηση μιας δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.

Θα διερευνήσει επίσης αν μια δίαιτα υψηλή σε ζάχαρη θα έχει το ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα.

Journal of Neuroscience