Σύμφωνα με νέα μελέτη, ερευνητές βρήκαν τρεις πρωτεΐνες στα ούρα που δείχνουν αρχικό στάδιο καρκίνου του παγκρέατος.

Οι συγκεκριμένες πρωτεΐνες εμφανίζονται και στα ούρα ασθενών με χρόνια παγκρεατίτιδα, όμως τα επίπεδα είναι τόσο χαμηλότερα ώστε ο καρκίνος μπορεί να προβλεφθεί με βάση την παρουσία τους με περίπου 90 τοις εκατό ακρίβεια.

«Για έναν καρκίνο χωρίς συμπτώματα στα πρώιμα στάδια, είναι τεράστια πρόκληση η διάγνωση του καρκίνου του παγκρέατος νωρίτερα, η οποία αν επιτευχθεί, θα μπορούμε να κάνουμε μεγάλη διαφορά στα ποσοστά επιβίωσης», δήλωσε ο Nick Lemoine, Διευθυντής του Ινστιτούτου Καρκίνου Barts στο Πανεπιστήμιο Queen Mary στο Λονδίνο. «Στον καρκίνο του παγκρέατος, οι ασθενείς συνήθως διαγιγνώσκονται όταν ο καρκίνος βρίσκεται ήδη σε τελικό στάδιο, αλλά αν διαγνωστεί στο στάδιο 2, το ποσοστό επιβίωσης είναι 20 τοις εκατό, και κατά το στάδιο 1, το ποσοστό επιβίωσης για ασθενείς με πολύ μικρούς όγκους μπορεί να αυξηθεί έως και στο 60 τοις εκατό».

Οι ερευνητές αξιολόγησαν 488 δείγματα ούρων: 192 από ασθενείς με καρκίνο του παγκρέατος, 92 από ανθρώπους με χρόνια παγκρεατίτιδα, και 87 από υγιείς ανθρώπους, καθώς και 117 δείγματα από ασθενείς με άλλες παθήσεις του ήπατος και της χοληδόχου κύστης.

Οι ασθενείς με καρκίνο του παγκρέατος βρέθηκαν να έχουν υψηλά επίπεδα πρωτεϊνών LYVE1, REG1A και ΤFF1, από περίπου 1.500 πρωτεΐνες που βρέθηκαν στα δείγματα, σε σύγκριση με τους υγιείς ασθενείς. Εκείνοι με παγκρεατίτιδα είχαν επίσης ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα των πρωτεϊνών από τους υγιείς συμμετέχοντες, ωστόσο τα επίπεδα τους ήταν πολύ χαμηλότερα από εκείνους με καρκίνο.

«Επιθυμούμε πάντα την ανάπτυξη διαγνωστικών εξετάσεων στα ούρα, δεδομένου ότι έχουν πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη χρήση αίματος», είπε η Δρ Tatjana Crnogorac-Jurcevic, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου. «Είναι ένα αδρανές και πολύ λιγότερο πολύπλοκο ρευστό σε σχέση με το αίμα και μπορεί να εξετασθεί κατ’ επανάληψη χωρίς επέμβαση στον ασθενή. Είμαστε αισιόδοξοι ότι μια απλή, φθηνή εξέταση μπορεί να αναπτυχθεί και να μπει σε χρήση μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια».

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο Clinical Cancer Research