Αμερικανοί ερευνητές καλλιέργησαν από ινοβλάστες και επιθηλιακά κύτταρα, σε «σκελετό» από κολλαγόνο ανθρώπινες φωνητικές χορδές, που παρήγαγαν ήχους στο λάρυγγα ενός σκύλου, που σύμφωνα με το «Science Translational Medicine» διέφεραν ελάχιστα από τους φυσικούς ήχους.

Οι φωνητικές χορδές, οι οποίες τεντώνονται μεταξύ των τοιχωμάτων του λάρυγγα, πρέπει αφενός να αντέχουν τις μεγάλες πιέσεις του αέρα, και αφετέρου να παραμένουν ελαστικές, ώστε από τις ταλαντώσεις να παράγουν ήχους στην περιοχή, από 100 Hz και κάτω μέχρι και πάνω από 1.000 Hertz- και αυτό για μεγάλο διάστημα της ζωής.

Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχουν καταφέρει να αντικαταστήσουν τις φωνητικές χορδές μήκους 1,75-2,5 εκ. στους άνδρες και 1,25 εκ. – 1,75 στις γυναίκες, που θα μπορούσαν να χαρίσουν και πάλι την φωνή σε ασθενείς με δυσφωνία. Η έγχυση υαλουρονικού οξέος ή άλλων ουσιών έχουν μικρή επίδραση.

Μια ομάδα με επικεφαλής τον Nathan Welham του Πανεπιστημίου Wisconsin στο Madison προχώρησε ένα βήμα παραπέρα αναφορικά με την στοχευμένη αντικατάσταση. Οι ερευνητές αφαίρεσαν από έναν νεκρό (6 ώρες μετά τον θάνατό του) και τέσσερις ασθενείς, από τους οποίους έπρεπε να αφαιρεθεί ο λάρυγγας εξαιτίας καρκίνου, τις φωνητικές χορδές.

Στη συνέχεια απομόνωσαν τα επιθηλιακά κύτταρα και τους ινοβλάστες του βλεννογόνου και τα καλλιέργησαν σε «σκελετό» από κολλαγόνο μιας τεχνητής φωνητικής χορδής. Αποτέλεσμα ήταν, η ανάπτυξη ενός βλεννογόνου με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των φωνητικών χορδών. Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, καθώς τα επιθηλιακά κύτταρα τεντώνουν τους μικρούς κυτταροπλασματικούς υποδοχείς στην υποβλεννογόνιο στοιβάδα (lamina propria), η οποία δημιουργείται από τους ινοβλάστες.

Αυτό εμποδίζει τα επιθηλιακά κύτταρα, ως αποτέλεσμα της μηχανικής φθοράς, να χάνουν την αγκύρωση και να σχηματίζουν μικρές φυσαλίδες. Πρωτεομικές αναλύσεις επιβεβαίωσαν ότι ο βλεννογόνος σχηματίζει τις ίδιες πρωτεΐνες όπως τα φυσικά κύτταρα των φωνητικών χορδών. Σχηματίζουν μια βασική μεμβράνη κάτω από το επιθηλιακό στρώμα. Πρόκειται για ένα σημαντικό εμπόδιο ενάντια σε παθογόνα αίτια ή ερεθιστικές ουσίες κατά την αναπνοή.

Η εργαστηριακή καλλιέργεια φωνητικών χορδών φαίνεται - παρόμοια με τον κερατοειδή χιτώνα του ματιού - να είναι ένας ανοσο-προνομιακός ιστός. Σε ποντίκια με ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα, δεν προέκυψε μετά από τρεις μήνες καμία αντίδραση απόρριψης. Ως εκ τούτου, οι ασθενείς δεν θα πρέπει να λαμβάνουν μετά τη μεταμόσχευση ξένου ιστού ανοσοκατασταλτικά.

Science Translational Medicine.