Το DNA που σχετίζεται με τα κόκκινα μαλλιά, το χλωμό δέρμα και τις φακίδες μπορεί να σχετίζεται με τον αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του δέρματος, αποκαλύπτει νέα βρετανική έρευνα. Συγκεκριμένα, το γονίδιο αυτό εικάζεται πως είναι πρακτικά το ίδιο με το να έχει περάσει το άτομο 21 επιπλέον χρόνια έκθεσης στον ήλιο.

“Αυτή η πληροφορία ήταν λίγο-πολύ γνωστή εδώ και χρόνια, όμως είναι η πρώτη φορά που αποδεικνύεται πως το γονίδιο αυτό μπορεί να συσχετίζεται όντως με τις πιθανότητες μελανώματος” δήλωσε ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, Dr. David Adams. Ένας Αμερικανός ογκολόγος επισήμανε πως οι κοκκινομάλληδες μπορούν να προλάβουν τον καρκίνο, αλλά χρειάζονται πιθανότατα επιπλέον προστασία.

Η γενετική μετάλλαξη στην οποία αναφέρεται η έρευνα ονομάζεται MC1R, και επηρεάζει τις χρωστικές του δέρματος. Οι άνθρωποι με κόκκινα μαλλιά έχουν δύο αντίγραφα μιας παραλλαγής αυτού του γονιδίου, με αποτέλεσμα το δέρμα τους να είναι πιο χλωμό και ευαίσθητο στην ηλιακή ακτινοβολία.

Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως μόνο οι κοκκινομάλληδες βρίσκονται σε κίνδυνο. Άτομα με κάθε πιθανό χρώμα μαλλιών μπορεί να έχουν το συγκεκριμένο γονίδιο, άρα η προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία εξακολουθεί να είναι πιο σημαντική από ποτέ.

Κατά την διάρκεια της μελέτης, οι ερευνητές εξέτασαν τις μεταλλάξεις στο DNA όγκων από περισσότερους από 400 ανθρώπους. Ανακαλύφθηκε πως υπήρχαν 42% περισσότερες μεταλλάξεις σε όσους έφεραν το γονίδιο των κόκκινων μαλλιών. Επισημαίνεται, επίσης, ότι σε αυξημένο κίνδυνο βρίσκονται και οι άνθρωποι που καίγονται πιο εύκολα απ’ ό,τι μαυρίζουν, που έχουν ανοιχτόχρωμο δέρμα, μαλλιά ή μάτια, και οι άνθρωποι που έχουν φακίδες ή ελιές.

Οι ειδικοί συστήνουν να είστε προφυλαγμένοι κάτω από σκιά τις ώρες που η ηλιοφάνεια είναι πιο έντονη, ανάμεσα στις 11 π.μ. και στις 3 μ.μ., και να φοράτε ρούχα που σας προστατεύουν, καπέλο και γυαλιά ηλίου. Φυσικά, και η χρήση αντηλιακού κρίνεται αναγκαία.

Nature Communications