Ο συνδυασμός βλαστικών κυττάρων και μιας πειραματικής ουσίας φαίνεται πως επιταχύνει την ανάρρωση από εγκεφαλικό επεισόδιο, σύμφωνα με πειράματα σε ποντικούς, που πραγματοποίησε το University of Southern California.

Ποντικοί που ακολούθησαν θεραπεία με βλαστοκύτταρα και την ουσία 3K3A-APC ανέπτυξαν περισσότερους νευρώνες και ανέκτησαν περισσότερη λειτουργικότητα σε σχέση με όσους ακολούθησαν θεραπεία με placebo, αναφέρουν ερευνητές του USC και του National Institutes of Health.

Η ουσία 3K3A-APC δοκιμάζεται σε κλινική δοκιμή φάσης ΙΙ για να διαπιστωθεί αν μπορεί να περιορίσει το θάνατο των νευρώνων που στερούνται αίματος μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο. Η ουσία έχει φανεί προηγουμένως ότι βοηθά τα νευρικά βλαστικά κύτταρα να αναπτύσσονται στο εργαστήριο.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι το να κάνουν τα βλαστικά κύτταρα πιο αποτελεσματικά όσον αφορά την αύξηση της παραγωγής νευρώνων στον εγκέφαλο θα μπορούσε να είναι σημαντική βελτίωση στην αντιμετώπιση του εγκεφαλικού επεισοδίου.
Ο ερευνητής Dr. Berislav Zlokovic, δήλωσε ότι όταν χορηγείται το 3K3A-APC σε ποντικούς δρα πολύ καλύτερα σε σχέση με τα βλαστοκύτταρα μόνα.

Οι ερευνητές έδειξαν ότι η παραπάνω ουσία βοηθά τα κύτταρα να μετατρέπονται σε νευρώνες και να κάνουν δομικές και λειτουργικές συνδέσεις με το νευρικό σύστημα.

Ερευνητές προκάλεσαν βλάβη παρόμοια με του εγκεφαλικού επεισοδίου στον εγκέφαλο ποντικών διαταράσσοντας τη ροή του αίματος σε συγκεκραμένες περιοχές του εγκεφάλου, αρχίζοντας την αγωγή μια εβδομάδα αργότερα-ισοδύναμο με μήνες στους ανθρώπους.

Πρώτα, οι ερευνητές εμφύτευσαν με εγχείρηση βλαστοκύτταρα δίπλα στο νεκρό ιστό, στον εγκέφαλο, και στη συνέχεια χορήγησαν είτε το 3K3A-APC είτε placebo.

Αρχικά, οι ερευνητές είδαν ότι ποντικοί που έλαβαν τη συνδυαστική αγωγή δημιούργησαν περισσότερους νευρώνες. Τέτοιοι ποντικοί επίσης είχαν καλύτερη επίδοση σε τεστ κινητικών και αισθητηριακών λειτουργιών σε σχέση με όσα έλαβαν placebo.

Για να επιβεβαιώσουν το εύρημα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τοξίνη για να σκοτώσουν νέους νευρώνες σε ποντικούς που έλαβαν τη συνδυαστική θεραπεία και διαπίστωσαν ότι η λειτουργία που κερδήθηκε εξαφανίστηκε. Επίσης εξέτασαν τις αντιδράσεις ποντικών που έλαβαν τις δυο αγωγές, ανακαλύπτοντας ότι νευρώνες στον εγκέφαλοι από τα βλαστικά κύτταρα ανταποκρίθηκαν πιο ισχυρά σε σχέση με τους ποντικούς στην ομάδα του placebo.

Μελλοντικές δοκιμές πιθανόν θα σχεδιαστούν ώστε να εξετάσουν την αποτελεσματικότητα της αγωγής στους ανθρώπους.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Medicine.

Nature Medicine.