Ο θάνατος και το πένθος θεωρούνταν απολύτως προσωπικά ζητήματα στον 20ο αιώνα, και οι συγκεντρώσεις ανθρώπων με σκοπό να τιμήσουν τους νεκρούς γίνονταν αυστηρά κεκλεισμένων των θυρών. Και όμως, τα social media έχουν αρχίσει να αλλάζουν τα δεδομένα, ειδικά το Twitter.

Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το Twitter, με απανωτές δημοσιεύσεις μικρού μεγέθους στις οποίες ο χρήστης εκφράζει τις προσωπικές του απόψεις, έχει μετατρέψει τον τρόπο που μιλάμε για τον θάνατο σε κάτι διαφορετικό, στηρίζει μια νέα μελέτη που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο της American Sociological Association.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τα προφίλ νεκρών χρηστών του Twitter και ανακάλυψαν πως η ιστοσελίδα χρησιμοποιείται με διαφορετικό τρόπο από άλλα social media σε ό,τι αφορά τον θάνατο.

Στο Facebook, για παράδειγμα, οι δημοσιεύσεις που έχουν να κάνουν με τον θάνατο είναι πιο προσωπικές και συμμετέχουν άτομα που βρίσκονταν κοντά στον νεκρό.

Στο Twitter, λόγω του ότι η αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών δεν απαιτεί κάποια γνωριμία, μπορεί κάποιος να σχολιάσει χωρίς να γνωρίζει το άτομο που πέθανε, αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να συσχετιστεί ο συγκεκριμένος θάνατος με κάποιο κοινωνικό ζήτημα—όπως τα ψυχικά νοσήματα και η αυτοκτονία.

Ο τρόπος, συνεπώς, με τον οποίο γίνεται η συζήτηση για τον θάνατο στο Twitter είναι μοναδικός. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την ιστοσελίδα mydeathspace.com, ώστε να βρουν νεκρούς χρήστες του Twitter—αναγνωρίζοντας τελικά, 37. Οι πιο κοινές αιτίες θανάτου ήταν, με αυτή την σειρά, αυτοκτονία, αυτοκινητιστικά δυστυχήματα και πυροβολισμοί. Τα feeds αυτών των χρηστών μελετήθηκαν με σκοπό να βρεθεί πώς ακριβώς οι υπόλοιποι χρήστες αντιδρούσαν στους θανάτους.

Ανάμεσα στα ευρήματα ήταν τα εξής:

Ορισμένοι χρήστες εξακολουθούσαν να μιλούν για το νεκρό πρόσωπο, μοιράζοντας αναμνήσεις μαζί του. Κάποιοι άλλοι έγραφαν προσωπικά μηνύματα αγάπης, λέγοντας ότι τους λείπει, ενώ άλλοι σχολίαζαν σχετικά με τη φύση του θανάτου. Κάποιοι χρήστες πήραν αφορμή από τον θάνατο για να εκφράσουν σκέψεις πάνω στη ζωή και τη θνησιμότητα, αλλά και κριτική πάνω στη συμπεριφορά του νεκρού—ειδικά αν ο θάνατος συσχετιζόταν με όπλα.

Η μεγάλη ποικιλία που είχαν τα σχόλια δείχνει πώς ο θάνατος αντιμετωπίζεται διαφορετικά, πιο πλατιά, στο Twitter σε σχέση με το Facebook. Οι χρήστες του Facebook κατά κύριο λόγο γνωρίζονται μεταξύ τους και εκτός διαδικτύου, και μπορούν να ρυθμίσουν ποιος θα έχει πρόσβαση στο προφίλ και τις δημοσιεύσεις τους, ενώ οι χρήστες του Twitter συνδέονται περισσότερο με αγνώστους και οι περισσότεροι λογαριασμοί είναι δημόσιοι. Επιπλέον, υπάρχει το όριο των 140 χαρακτήρων ανά δημοσίευση, που το καθιστά το ιδανικό κοινωνικό δίκτυο για να μοιραστούμε σύντομες σκέψεις.

Αυτό είναι ένα φαινόμενο που μέχρι πρόσφατα δεν είχε παρατηρηθεί ξανά, το να γίνεται δηλαδή ο θάνατος ενός ατόμου (τουλάχιστον ενός ατόμου που δεν ήταν δημόσιο πρόσωπο) ζήτημα μη προσωπικό. Σιγά-σιγά, τα social media ανασχηματίζουν τους κανόνες γύρω από το τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτό για δημόσια συζήτηση, και αυτό είναι – αν μη τι άλλο – κάτι πολύ ενδιαφέρον και καινούριο.

 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ΠΟΥ: Εντοπίστηκε ιός γρίπης των πτηνών σε αγελαδινό γάλα
Δεκάδες μεταλλάξεις του ιού της Covid σε άντρα που νοσούσε από κορωνοϊό για 1,5 χρόνο
Επίσκεψη Γεωργιάδη σε υγειονομικές μονάδες σε Κοζάνη και Φλώρινα