Ερευνητές, με επικεφαλής τον Domenico Pratico του Πανεπιστημίου Temple, επισημαίνουν στο περιοδικό “Transalational Psychiatry” ότι αυτό θα μπορούσε να είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην παθογένεια του Alzheimer.

Με την βοήθεια της απεικόνισης μέσω 18-fluoro-2-deoxyglucose (FDG-PET) - (Το ΡΕΤ είναι αναλυτική απεικονιστική τεχνική που αναπτύχθηκε κατά τρόπο, ώστε να χρησιμοποιεί ραδιοσημασμένα συστατικά ως μοριακούς δέκτες για την απεικόνιση και την μέτρηση βιοζημικών μεταβολών in vivo) ανιχνεύεται σε πολλούς ασθενείς Alzheimer μειωμένος μεταβολισμός γλυκόζης.

Επηρεάζονται εδώ ειδικά ο βρεγματικός και κροταφικός λοβός. Η συγκεκριμένη παθολογική σημασία αυτής της αλλαγής είναι όμως μέχρι τώρα ασαφής. Ο μειωμένος μεταβολισμός της γλυκόζης θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα ή (συν) αιτία της γνωστικής εξασθένησης. Ο εγκέφαλος εξαρτάται ιδιαίτερα από την γλυκόζη, έτσι ώστε η  σχέση μεταξύ της έλλειψης ζάχαρης και εκφυλισμού των νεύρων να φαίνεται τουλάχιστον εύλογη.

Στη μελέτη τους, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν γενετικά τροποποιημένα ποντίκια, που είχαν συσσωρευμένη ανθρώπινη φωσφορυλιωμένη πρωτεΐνη - tau στον εγκέφαλο. Για να ελέγξουν πως η στέρηση γλυκόζης επηρεάζει την πορεία της νόσου, οι ερευνητές χορήγησαν σε μια ομάδα ποντικιών συνεχώς 2 - δεοξυγλυκόζη.

Μετά συνέκριναν αυτά τα ποντίκια με μια ομάδα ελέγχου που δεν έλαβε 2 - δεοξυγλυκόζη. Το ειδικό σάκχαρο εμποδίζει την απορρόφηση της γλυκόζης στα κύτταρα του εγκεφάλου. Μετά από μερικούς μήνες έκαναν τεστ μνήμης στα ποντίκια. Αυτά που ήταν στην πειραματική ομάδα, παρουσίασαν πολύ χειρότερες επιδόσεις. Σε μικροσκοπικές μελέτες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η έλλειψη γλυκόζης οδήγησε σε διατάραξη της συναπτικής λειτουργίας.

Η πιο σημαντική παρατήρηση όμως ήταν ότι η ποσότητα της φωσφορυλιωμένης πρωτεΐνης - tau αυξήθηκε από την έλλειψη γλυκόζης. Σε περαιτέρω ανάλυση, η ομάδα εργασίας μπόρεσε να  ταυτοποιήσει την πρωτεΐνη Ρ38 ως αιτία για την αύξηση της ζημιογόνου για τα κύτταρα πρωτείνης. Προφανώς, η έλλειψη γλυκόζης είχε ως αποτέλεσμα την ενεργοποίηση της P38.

Οι ερευνητές καταλήγουν με βάση τα αποτελέσματα στο συμπέρασμα ότι η ανεπάρκεια γλυκόζης είναι κινητήριος παράγοντας για την ανάπτυξη της νόσου του Alzheimer. Ωστόσο, όμως, αν μπορέσουν να διακόψουν των ενεργοποίηση της P38, θα επιβραδύνουν το σχηματισμό φωσφορυλιωμένης πρωτεΐνης - tau, λένε οι επιστήμονες.

Transalational Psychiatry