Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα θησαυρό πληροφοριών για τις γενετικές αιτίες του καρκίνου του εγκεφάλου στη μεγαλύτερη μελέτη που έχει γίνει για τη νόσο.

Η έρευνα έδειξε 13 νέες γενετικές ανωμαλίες, οι οποίες σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης γλοιώματος, της πιο κοινής μορφής καρκίνου του εγκεφάλου.

Μία από τις γενετικές αλλαγές αυξάνει τον κίνδυνο έως και κατά 33% οι υπόλοιπες τουλάχιστον κατά 15%. Αυτό σημαίνει ότι οι νέες πληροφορίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να εντοπιστούν άνθρωποι με σημαντικά αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου.

Οι επιστήμονες στο Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο, στο Λονδίνο, μαζί με συναδέλφους τους στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, μελέτησαν 30.000 άτομα με και χωρίς γλοίωμα. Ο στόχος τους ήταν να βρουν τις αλλαγές αλληλουχία του DNA μεταξύ αυτών των ανθρώπων.

Τα γλοιώματα αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του συνόλου των όγκων του εγκεφάλου. Δεν υπάρχει σήμερα αξιόπιστος τρόπος ανίχνευσης της ασθένειας σε πρώιμο στάδιο και οι θεραπείες δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές.

Η νέα έρευνα αποκαλύπτει μια πληθώρα νέων πληροφοριών σχετικά με το τι προδιαθέτει ένα άτομο σε γλοιώματα.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Genetics. Χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ, με υποστήριξη από το Ηνωμένο Βασίλειο και φιλανθρωπικά ιδρύματα (Cancer Research UK, Wellcome και το DJ Fielding Medical Research Trust).

Οι ερευνητές έκαναν μία μετα – ανάλυση έξι προηγούμενων μελετών, στις οποίες είχαν συμμετάσχει 12.496 άτομα με γλοίωμα και 18.190 υγιή άτομα.

Το μέγεθος της μελέτης οδήγησε στην ανίχνευση 13 άγνωστων γενετικών ανωμαλιών, οι οποίες συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο γλοιώματος. Βρέθηκε πως επηρεάζουν μία ποικιλία κυτταρικών λειτουργιών, συμπεριλαμβανομένης της διαίρεσης των νευρικών κυττάρων, την επιδιόρθωση του DNA, τον έλεγχο του κυτταρικού κύκλου, την παραγωγή πρωτεΐνης και τη φλεγμονή.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι διαφορετικές ομάδες γονιδίων επηρεάζουν τον κίνδυνο ανάπτυξης δύο υποτύπων του γλοιώματος, το γλοιοβλάστωμα και το μη γλοιοβλάστωμα.

Γλοιοβλάστωμα

Μία από τις αλλαγές του DNA στη δραστικότητα του γονιδίου HEATR3 επηρεάζει αυξάνει τον κίνδυνο για γλοιοβλάστωμα, ένα ιδιαίτερα επιθετικό τύπο του γλοιώματος, με μέσο χρόνο επιβίωσης μόλις 10 - 15 μήνες μετά τη διάγνωση.

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Richard Houlston, σχολίασε:

“Έχουμε αποκαλύψει ένα θησαυρό νέες πληροφορίες για τις γενετικές αιτίες των καρκίνων γλοίωμα εγκεφάλου. Η κατανόηση της γενετικής των γλοιώματος σε τέτοια λεπτομέρεια, μας επιτρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε τρόπους για τον εντοπισμό ανθρώπων με υψηλό κληρονόμησε κίνδυνο και αναμένεται να ξεκινήσει μία αναζήτηση για νέες θεραπείες που αξιοποιούν νέες γνώσεις μας για τη βιολογία της νόσου”.

Nature Genetics

Να δοκιμάσω να παίρνω μικροδόσεις καφέ;