Υπάρχουν φορές που το “brain drain” («διαρροή εγκεφάλων») μπορεί να μετατραπεί σε “intelligence export” («εξαγωγή ευφυΐας») προσδίδοντας ένα θετικό πρόσημο για τη χώρα μας. Αυτό ακριβώς συμβαίνει όταν για πρώτη φορά ένας Έλληνας ερευνητής από ένα ελληνικό ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα καλείται να μεταφέρει την επιστημονική γνώση και εμπειρία του, αναλαμβάνοντας ηγετικά καθήκοντα σε ένα από τα πιο προηγμένα ευρωπαϊκά κέντρα εφαρμοσμένης και μεταφραστικής έρευνας για νευροεκφυλιστικά νοσήματα, στο SwissNeuroFoundation στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

Πρόκειται για τον καθηγητή του Τμήματος Πληροφορικής και διευθυντή του Εργαστηρίου Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας (Bihelab) του Ιονίου Πανεπιστημίου, Παναγιώτη Βλάμο, τον έλληνα επιστήμονα με μοναδική εμπειρία στον εντοπισμό βιοδεικτών που αφορούν νευροεκφυλιστικές νόσους (Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον, νόσο του Huntington, καθώς και τη νευρομυϊκή πάθηση Charcot-Marie-Tooth), ο οποίος κλήθηκε από το ευρωπαϊκό ερευνητικό Ινστιτούτο να αναπτύξει έναν ολόκληρο μηχανισμό υπολογιστικών εργαλείων για την μελέτη της εξελικτικής πορείας ασθενών, αλλά και για την ορθότερη διαχείρισή τους - μέσω έγκυρων και έγκαιρων θεραπευτικών παρεμβάσεων. Και όλα αυτά με τη συνδρομή μιας διεθνούς ομάδας  εμπειρογνωμόνων που ο ίδιος θα επιλέξει.

«Τα υπολογιστικά μοντέλα για το νευροεκφυλισμό φαίνεται πως μπορούν πράγματι στο κοντινό μέλλον να αναθεωρήσουν τον τρόπο που ασκείται η ιατρική στους τομείς της πρόγνωσης, της διάγνωσης και της θεραπείας πλήθους νευροεκφυλιστικών νοσημάτων. Μέσω μετρήσιμων βιοδεικτών φιλοδοξούμε να οδηγηθούμε στα υψηλότερα επίπεδα εξατομικευμένης ιατρικής. Αυτή την πολύχρονη εμπειρία μας στον εντοπισμό και μελέτη βιοδεικτών καλούμαστε να μεταφέρουμε στους ευρωπαίους συναδέλφους μας μέσα από τη συνεργασία μας με το SwissNeuroFoundation», συμπληρώνει ο Καθ. Βλάμος, ο οποίος παραμένει στα καθήκοντά του ως πρόεδρος του τμήματος Πληροφορικής και διευθυντής του Εργαστηρίου Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας (Bihelab) του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Να σημειωθεί ότι το ερευνητικό ίδρυμα SwissNeuroFoundation ιδρύθηκε το 2013 με αποστολή την έρευνα στο πεδίο των νευροεπιστημών. Οι δραστηριότητές του επικεντρώνονται στις προκλινικές ερευνητικές προσπάθειες μετάφρασης που περιλαμβάνουν την εξελισσόμενη κατανόηση νευροεκφυλιστικών νόσων, τη διαγνωστική απεικόνιση, τη  μετα-επεξεργασία της εικόνας και την ανάπτυξη βάσεων δεδομένων και μεθόδων ελάχιστης επεμβατικής θεραπείας με καθοδηγούμενη εικόνα. Οι νευροαγγειακές παθήσεις, όπως τα ενδοκρανιακά ανευρύσματα, οι αρτηριοφλεβικές αγγειακές δυσπλασίες, τα εγκεφαλικά επεισόδια και η αγγειακή άνοια αποτελούν το αντικείμενο των 6 ερευνητικών έργων που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή, στα οποία συμμετέχουν 1411 ερευνητές και 9 επιστημονικοί εταίροι (ανάμεσά τους το Competence Center for Applied Biotechnology and Molecular Medicine (CABMM) του πανεπιστημίου της Ζυρίχης, το Otto von Guericke University Magdeburg και το πανεπιστήμιο Sheffield στη Μ. Βρετανία).

‘’Η παιδιατρική στη σημερινή πραγματικότητα’’ - Διημερίδα στο Παπαγεωργίου