Κατάργηση όλων των επιβαρύνσεων για τους ασθενείς, στελέχωση όλων των δημόσιων δομών Υγείας και ανάπτυξη νέων, προτείνει το ΚΚΕ.

Με επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσε το σύνολο της κοινοβουλευτικής ομάδας, ζητεί από το υπουργείο Υγείας απαντήσεις σε μία σειρά από επισημάνσεις. Αναδεικνύει, δε, 12 κύρια σημεία τα οποία περιγράφουν τη σημερινή κατάσταση.

Σύμφωνα με τους βουλευτές, η σημερινή κατάσταση χαρακτηρίζεται από την εξής εικόνα: Από τη μία, έχουμε δραστικό περιορισμό των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού και από την άλλη μεταφορά μεγαλύτερου μέρους των δαπανών άμεσα ή έμμεσα στο λαό.

Όπως ακριβώς έκαναν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις - αναφέρουν - η σημερινή κυβέρνηση αξιοποιεί ως “κόφτη” τον Κανονισμό Παροχών του ΕΟΠΥΥ, με ένα συνεχώς συρρικνούμενο “βασικό πακέτο” παροχών Υγείας, πολύ μακριά από τις σύγχρονες και διευρυμένες λαϊκές ανάγκες.

Τα προβλήματα που αναδεικνύονται με την επερώτηση είναι τα εξής:

Δαπάνες

Η κυβέρνηση συνεχίζει τα μέτρα περιορισμού της δημόσιας δαπάνης Υγείας, η οποία μεταξύ 2009 – 2015 μειώθηκε πάνω από 35%, ενώ η Ιδιωτική Δαπάνη Υγείας έφτασε στο 40% σε σχέση με τις συνολικές δαπάνες.

Με το τρίτο μνημόνιο, επέβαλλε “πάγωμα” της χρηματοδότησης της υγείας στο ανεπαρκέστατο ποσόν των 1,4 δισ. ευρώ, τουλάχιστον μέχρι και το 2018 και αυτό με την προϋπόθεση ότι θα πιαστούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Στον προϋπολογισμό των δημόσιων νοσοκομείων για το 2016 (1.15 δισ. ευρώ), η επιχορήγηση των οποίων σε σχέση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 60%, η κυβέρνηση φόρτωσε και τη δαπάνη των «ακριβών» φαρμάκων που μέχρι πέρυσι χορηγούσε ο ΕΟΠΥΥ.

Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό του 2016, τα έσοδα των νοσοκομείων από την πώληση υπηρεσιών στους ασθενείς προϋπολογίζονται στα 93 εκατομμύρια ευρώ και από τον ΕΟΠΥΥ, δηλαδή από τις πληρωμές ουσιαστικά των εργαζομένων στα ασφαλιστικά ταμεία, θα αυξηθούν κατά 200 εκατομμύρια σε σχέση με το 2015.

Προσωπικό

Τη στιγμή που υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, πάνω από 30.000, με κλειστά 220 κρεβάτια μονάδων εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ), κλειστά κρεβάτια χειρουργείου, τεράστια έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού, η συγκυβέρνηση προβάλλει ως κατόρθωμα την εξαγγελία 3.500 προσλήψεων “σε βάθος χρόνου”.

Εξαγγελίες που στην πραγματικότητα ούτε τις συνταξιοδοτήσεις δε μπορούν να αντικαταστήσουν. Στο κριτήριο του “κόστους” και της μείωσής του οφείλεται η πρόσληψη προσωπικού με το σταγονόμετρο, με εργαζόμενους επικουρικούς και με «μπλοκάκι» διότι δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό αφού πληρώνονται από τα έσοδα των νοσοκομείων.

Επείγοντα

Είναι άκρως ανησυχητικό το σχέδιο της κυβέρνησης για τη θέσπιση κριτηρίων ελέγχου των εισαγωγών ασθενών από τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) στα νοσοκομεία για νοσηλεία, με στόχο τον περιορισμό των “άσκοπων” εισαγωγών και δαπανών, που έχει δει το φως της δημοσιότητας και δεν έχει διαψευστεί.

Είναι βάσιμο το ενδεχόμενο - όταν επικρατεί το οικονομικό κριτήριο και όχι το αποκλειστικά επιστημονικό - ασθενείς να νοσηλεύονται αφού επιδεινωθεί η υγεία τους ενώ εάν υπήρχε έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία να μην υπήρχε αυτή η εξέλιξη.

Το γεγονός ότι ενισχύεται το κριτήριο της μείωσης του “κόστους” των ασθενών και ως στοιχείο της αξιολόγησης του έργου των γιατρών και των άλλων υγειονομικών, ενισχύει την παραπάνω πρόβλεψη. Άλλωστε είναι γνωστές οι καταγγελίες για τα λεγόμενα “αιματηρά εξιτήρια” ασθενών, πριν ολοκληρώσουν τη θεραπεία τους γιατί αυτό κοστίζει λιγότερο.

Χειρουργεία

Η “διαφάνεια” στις λίστες χειρουργείου που προπαγανδίζει η συγκυβέρνηση, αποτελεί «άδειο πουκάμισο» από τη στιγμή που η έλλειψη προσωπικού, τα κλειστά κρεβάτια ΜΕΘ και χειρουργείων, σημαίνει διατήρηση των πολύμηνων αναμονών.

Τι αξία έχει αυτό για έναν διαγνωσμένο καρκινοπαθή, που ο χρόνος του χειρουργείου, αλλά και ο χρόνος για να ξεκινήσει τη θεραπεία μπορεί να αποβεί κρίσιμος για τη ζωή του;

Χρονίως πάσχοντες

Το 30% μειώνουν τις επισκέψεις στους γιατρούς, το 60% δεν λαμβάνουν σωστά τη θεραπεία τους και το 17,4% διακόπτουν τα φάρμακα για τη χοληστερίνη.

Μόνο το 30,7% των γυναικών εξετάζονται συστηματικά για τον καρκίνο ενώ το 40% των καρκινοπαθών έχει δυσκολία στο πρώτο ραντεβού λόγω μεγάλων αναμονών στα ιατρεία των δημόσιων νοσοκομείων.

Το 28% των καρκινοπαθών δεν έχει πρόσβαση στα φάρμακά του, πληρώνουν σημαντικά ποσά από τη τσέπη τους για χειρουργεία, χημειοθεραπείες, ακτινοθεραπείες, ενώ οι γυναίκες με καρκίνο του μαστού πληρώνουν το 60% του κόστους των θεραπειών, όταν πριν τρία χρόνια καλύπτονταν 100%.

Πρόληψη

Στον τομέα της πρόληψης, η κυβέρνηση δεν παίρνει ούτε ένα μέτρο. Συνεχίζει την απαράδεκτη κατάσταση που υπάρχει.

Ενδεικτικά, οι γυναίκες και τα νέα ζευγάρια καλούνται να πληρώσουν πανάκριβα στον ιδιωτικό αλλά και στο δημόσιο τομέα τις εξετάσεις του προγεννητικού ελέγχου Α και Β επιπέδου, τα υπερηχογραφήματα, τις εξετάσεις για την κυστική ίνωση και για άλλα κληρονομικά νοσήματα διότι είναι εκτός αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ.

Δεν αποζημιώνεται η ψηφιακή μαστογραφία, το ενδοκολπικό υπερηχογράφημα, τα οπτικά πεδία, ενώ υπάρχουν εξετάσεις όπως η τροπονίνη (διαγνωστική για το έμφραγμα) που την πληρώνουν οι ασθενείς ακόμα και στα επείγοντα των δημόσιων νοσοκομείων.

Εξολοκλήρου πληρώνουν οι γονείς το εμβόλιο για το μηνιγγιτιδόκοκκο τύπου Β, που δύο δόσεις του κοστίζουν 220 ευρώ περίπου και για το εμβόλιο κατά του ροταϊού, που ήταν αρχικά με μηδενική συμμετοχή στη συνέχεια μπήκε συμμετοχή 25% που σημαίνει δαπάνη των οικογενειών 60 ευρώ για τις τρεις δόσεις που απαιτούνται.

Πρωτοβάθμια φροντίδα

Με την αναδιοργάνωση των δημόσιων υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), η συγκυβέρνηση διατηρεί στην πραγματικότητα την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση στις δημόσιες μονάδες ΠΦΥ, σε προσωπικό, ιατρικά εργαστήρια και υπηρεσίες.

Αυτό σημαίνει ότι θα συνεχίσει να υπάρχει η τελείως ανεπαρκής και αποσπασματική παροχή υπηρεσιών ΠΦΥ και η δυνατότητα στην πρόληψη να περιορίζεται κυρίως στο επίπεδο των “συμβουλών”.

Το σχέδιο μεταρρύθμισης της ΠΦΥ εξειδικεύτηκε για ορισμένες πόλεις, όπως η Πάτρα. Το γεγονός ότι για μια πόλη των πάνω από 213.000 πληθυσμό προβλέπεται μια Μονάδα Αναφοράς – κάτι σαν μισοαναπτυγμένο Κέντρο Υγείας – που θα εφημερεύει κάθε βράδυ (τρεις γενικοί γιατροί, ένας καρδιολόγος, ένας παιδίατρος και ένας οδοντίατρος χωρίς κανέναν γιατρό άλλης ειδικότητας), στερείται κάθε σοβαρότητας ο ισχυρισμός ότι θα μπορεί να αντιμετωπίσει, όχι τις τακτικές, αλλά τις έκτακτες ανάγκες πρωτοβάθμιας περίθαλψης όλου αυτού του πληθυσμού.

Ιδιωτικός τομέας

Στα πρώην πολυϊατρεία του ΕΟΠΥΥ στην επαρχία έχει μείνει το 10% έως 15% του προσωπικού. Στην Αθήνα έχει μείνει το 50% έως 60% του προσωπικού, ενώ το 2016 λειτουργούν ή μισολειτουργούν συνολικά 220 πολυϊατρεία και εργαστήρια σε σχέση με τα 350 το 2014 που και αυτά ήταν ανεπαρκή.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα ότι σε 23 νομούς της χώρας δεν υπάρχει παιδίατρος στο Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (ΠΕΔΥ), ούτε καν συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ, όπως και γιατροί άλλων ειδικοτήτων.

Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων θα συνεχίσουν να απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα πληρώνοντας επιπλέον 15% από τη τσέπη τους – μιας και αφορά τα παιδιά τους - για τις εργαστηριακές εξετάσεις, αλλά και για τις ιατρικές επισκέψεις είτε επειδή δεν υπάρχουν συμβεβλημένοι γιατροί με τον ΕΟΠΥΥ, είτε επειδή υπάρχουν τα πλαφόν και στους γιατρούς και στους ασθενείς ή αν δεν είναι επείγον να μένουν αδιάγνωστα.

Πληρωμές

Διατηρούνται και αυξάνονται όλα τα πλαφόν, τα χαράτσια, τις συνπληρωμές για την Υγεία.

Η πρόσφατη επιβολή της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών στον κλάδο Υγείας στους συνταξιούχους στο 6% στις κύριες και επικουρικές συντάξεις αντιστοιχεί σε πολλαπλάσια επιβάρυνση από το 5ευρο που καταργήθηκε.

Ανασφάλιστοι

Για τους ανασφάλιστους, η κυβέρνηση δεν βάζει ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό και φορτώνει τη δαπάνη στον ΕΟΠΥΥ, δηλαδή στα ασφαλιστικά ταμεία και στους εργαζόμενους.

Θα πρέπει να πληρώνουν, συμμετοχές και χαράτσια, όπως ακριβώς και οι ασφαλισμένοι για εξετάσεις, φάρμακα, θεραπείες.

Μόνον όσοι έχουν ατομικό μηνιαίο εισόδημα έως 200 ευρώ δεν θα πληρώνουν συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη, δηλαδή ένα μικρό μέρος των εξαθλιωμένων.

Τα δημόσια νοσοκομεία θα κάνουν πιο αυστηρά και χωρίς τις τριμελείς επιτροπές τα κριτήρια εισαγωγής προκειμένου να περιορίσουν το “κόστος”.

Άλλωστε, υπάρχει το παράδειγμα των ασθενών που έχουν βιβλιάριο Πρόνοιας και πολλές περιπτώσεις που δε γίνονται δεκτοί στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία, επειδή δε χρηματοδοτούνται από το κράτος γι’ αυτό.

Φάρμακο

Η κυβέρνηση διατηρεί όλα τα μέτρα, προκειμένου να μειωθεί η κρατική και ασφαλιστική δαπάνη και να αυξηθεί η δαπάνη των ασθενών που τους έχει εξαναγκάσει να πληρώνουν μεσοσταθμικά από 9% το 2009 στο 30% περίπου σήμερα.

Με το τρίτο μνημόνιο, προβλέπεται ο ΕΟΠΥΥ μέχρι και το 2018 να δίνει για φάρμακα έως 1,94 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, τα οποία είναι μειωμένα κατά 60 εκατομμύρια σε σχέση με το ανεπαρκέστατο ποσόν του 2015 (2 δισ ευρώ).

Στο ποσόν αυτό συμπεριλαμβάνεται και η δαπάνη για τα εμβόλια που πριν ήταν σε ξεχωριστό κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού.

Διατηρείται το χαράτσι του 1 ευρώ ανά συνταγή, μειώνονται οι ασφαλιστικές τιμές, αυξάνονται τα φάρμακα της “αρνητικής λίστας” και τα μη συνταγογραφούμενα (ΜΗΣΥΦΑ) που τα πληρώνουν 100% οι ασθενείς.

Το κράτος και ασφαλιστικά ταμεία πλήρωσαν κατά 57,7% λιγότερα, ενώ οι ασφαλισμένοι κατά 43,1% περισσότερα για φάρμακα. Επίσης οι ασθενείς πλήρωσαν από την τσέπη τους, για φάρμακα που δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία κατά 14,6% περισσότερα.

Ψυχική Υγεία

Η κυβέρνηση αποδέχεται την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, του κλεισίματος των δημόσιων ειδικών – ψυχιατρικών νοσοκομείων και του κατακερματισμού των δομών Ψυχικής Υγείας.

Κατοχυρώνει το διοικητικό - θεσμικό ρόλο των επιχειρηματιών, των ιδιωτών και των ΜΚΟ - που έχουν ενισχύσει τη δράση τους γενικά στον τομέα της Ψυχικής Υγείας και ιδιαίτερα στις παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες - καθώς και τον ανταποδοτικό χαρακτήρα αυτών των υπηρεσιών από τις μονάδες του δημόσιου τομέα.

Η ανάπτυξη μονάδων και υπηρεσιών ψυχικής υγείας με μία πανσπερμία δομών ψυχικής υγείας (δημόσιες, ιδιωτικές, ΜΚΟ,) οδηγεί στον κατακερματισμό, την αποσπασματικότητα και την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Προτάσεις

Το ΚΚΕ προτείνει ενιαίο, σύγχρονο, αποκλειστικά κρατικό και δωρεάν σύστημα Υγείας, πανελλαδικά αναπτυγμένο με κεντρικό σχεδιασμό, πλήρως και επαρκώς χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό με κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Προτείνει την κατάργηση όλων των επιβαρύνσεων για τους ασθενείς, καθώς και:

  • Ανάπτυξη κρατικού φορέα έρευνας, παραγωγής, εισαγωγής και δωρεάν διάθεσης των φαρμάκων από τις κρατικές μονάδες Υγείας, τα νοσοκομεία, τα Κέντρα Υγείας, το δίκτυο των κρατικών φαρμακείων και κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης στο χώρο του φαρμάκου.
  • Εξασφάλιση από το κράτος της δωρεάν, πλήρους και απρόσκοπτης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και νοσηλείας σε όλους με προτεραιότητα τους άνεργους και ανασφάλιστους Έλληνες και μετανάστες, χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους, τους φτωχούς αγρότες, τους αυτοαπασχολούμενους και τις οικογένειες τους.
  • Πλήρη και επαρκή κρατική χρηματοδότηση των δημόσιων νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας και των άλλων μονάδων των ΠΕΔΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων στα δημόσια νοσοκομεία, στα Κέντρα Υγείας και τις άλλες μονάδες των ΠΕΔΥ.
  • Μονιμοποίηση όλων των επικουρικών γιατρών και νοσηλευτών, των εργαζόμενων με μπλοκάκια, των συμβασιούχων και των εργαζομένων των ιδιωτικών συνεργείων.

Προτείνει, επίσης, ανάπτυξη δημόσιων Κέντρων Υγείας και περιφερειακών ιατρείων με σύγχρονο εξοπλισμό και επαρκή στελέχωση σε αριθμό όλων των ειδικοτήτων προκειμένου να καλύπτονται πλήρως οι λαϊκές ανάγκες για όλες τις υπηρεσίες ΠΦΥ σε όλες τις περιοχές της χώρας, όλο το 24ωρο, όλες τις μέρες του χρόνου.

ΔΗΜ.Κ.

Επιπλέον Πληροφορίες

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Καταδικάστηκαν ιδιοκτήτες Γηροκομείου για τον θάνατο 66χρονου τετραπληγικού
Προκαλεί ο ιός των κονδυλωμάτων πρόβλημα στην καρδιά;
Έχετε πρόβλημα με την ακοή σας; Ελέγξτε το σάκχαρό σας