Η επιστολή της Ελληνικής Ένωσης Γενικής Ιατρικής στον υπουργό Υγείας έχει ως εξής.

«Στο δελτίο τύπου της Ένωσης με Α.Π. 4/ 24-1-2018, αφού πρώτα ενημερώσαμε εκτενώς τους συνάδελφους επί  των δεδομένων της προτεινόμενης από τον ΕΟΠΥΥ σύμβασης και αναδείξαμε τις πιθανές επιπτώσεις της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας, τόσο στο ιδιωτικό ιατρείο, όσο και στην οργάνωση της ΠΦΥ της χώρας- στην πληρότητα της ενημέρωσης συνέβαλε τα μέγιστα η κατ’ ιδίαν συνάντησή μας με τον Αν. Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου, αρμόδιο για την ΠΦΥ, κ. Βαρδαρό και οι προφορικές διευκρινήσεις που μας έδωσε σε σειρά θεμάτων που η πρόσκληση αφήνει ανοιχτά, στη συνέχεια τους καλέσαμε να αποφασίσουν οι ίδιοι αν θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον, ζυγίζοντας ο καθένας σε προσωπικό επίπεδο τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία της προτεινόμενης σύμβασης.

Προτιμήσαμε να μην δώσουμε μια κεντρική γραμμή στους συναδέλφους μας- όλοι «μέσα» ή «έξω», καθώς διακρίναμε πέρα από τα αρνητικά στοιχεία (κύρια σε σχέση με τις οικονομικές παραμέτρους) και θετικά (κύρια σε σχέση με τις οργανωτικές παραμέτρους της ΠΦΥ, με πάγια αιτήματα της ελληνικής Γενικής Ιατρικής να ικανοποιούνται- οικογενειακός γιατρός για όλους τους πολίτες, με λίστα ασθενών και σύστημα παραπομπής, per capita αποζημίωση, καθολική κάλυψη των πολιτών σε επίπεδο ΠΦΥ). Λάβαμε παράλληλα υπόψη μας την τρέχουσα απαράδεκτη κατάσταση στην ΠΦΥ στα αστικά κέντρα που χρήζει άμεσα αλλαγής, καθώς και το άνοιγμα των συμβάσεων για πρώτη φορά μετά από 6 χρόνια, σε νέους γιατρούς.

Για τη στάση μας μάλιστα να μην απορρίψουμε συλλήβδην την προτεινόμενη σύμβαση, διαφοροποιούμενοι από την ανεδαφική πολιτική του "όχι σε όλα" των ιατρικών συλλόγων, καθώς και να αφήσουμε ελεύθερους τους συναδέλφους μας να λάβουν οι ίδιοι τις αποφάσεις τους, βρέθηκαν κάποιοι να μας κατηγορήσουν, κυρίως συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων, αλλά ακόμα και κάποιοι λίγοι μέσα στους κόλπους μας, θεωρώντας πως με αυτή ρίξαμε νερό στο μύλο των σχεδίων του Υπουργείου Υγείας. Οι περισσότεροι όμως την είδαν ως περισσότερο επωφελή, τίμια και ρεαλιστική, από αυτή που τηρούν πολλοί ιατρικοί σύλλογοι που αδυνατούν να κατανοήσουν τις εξελίξεις, τόσο σε διεθνές, όσο και σε ελληνικό επίπεδο, πχ πως οι οικογενειακοί γιατροί  παγκόσμια αμείβονται κύρια με "per capita" αποζημίωση και όχι "κατά πράξη και περίπτωση" που προάγει την προκλητή ζήτηση υπηρεσιών, πως η εγγραφή των πολιτών σε οικογενειακό γιατρό και η εφαρμογή συστήματος αναφοράς προς την εξειδικευμένη φροντίδα αποτελεί σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  προς τα κράτη μέλη, ως το πλέον αποδοτικό μονοπάτι φροντίδας και ως τέτοιο ελάχιστα κράτη δεν τις εφαρμόζουν με άλλοτε άλλο βαθμό αυστηρότητας, πως η Ελλάδα έχει πλέον μνημονιακή δέσμευση για εγγραφή όλων των πολιτών σε οικογενειακό γιατρό και λειτουργία συστήματος αναφοράς προς την εξειδικευμένη φροντίδα και αυτή πλέον δεν αλλάζει ανεξαρτήτως κυβέρνησης, κλπ.

Οι συνάδελφοί μας, Γενικοί Γιατροί και Παθολόγοι, έλαβαν τις αποφάσεις τους και σύμφωνα με εκτιμήσεις μας (βάση αριθμών πρωτοκόλλων αιτήσεων που μας γνωστοποιήθηκαν) μέχρι την εκπνοή της προθεσμίας εκδήλωσαν ενδιαφέρον περίπου 850 για 2150 θέσεις, οδηγώντας τα σχέδια του ΕΟΠΥΥ και του Υπουργείου σε ναυάγιο. Η ΠΦΥ, αν και στο επίκεντρο οφείλει να έχει τους ασθενείς, δεν μπορεί δυστυχώς να υπάρξει χωρίς τους γιατρούς. Επίσης αναπόφευκτα ποιοτική ΠΦΥ με ικανοποιημένους ασθενείς, δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς παράλληλα  ικανοποιημένους γιατρούς.  

Παρότι, το προτεινόμενο μοντέλο του συμβεβλημένου με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτη οικογενειακού γιατρού αποτελεί αυτό που και εμείς ως Ένωση Γενικής Ιατρικής προτείναμε ως το μόνο ρεαλιστικό, για την άμεση εκκίνηση της ΠΦΥ στα αστικά κέντρα της χώρας και παρόλο που, όπως εύστοχα επισήμανε ο καθηγητής παθολογίας κ. Μουντοκαλάκης σε ομιλία του για τη Γενική Ιατρική και την ΠΦΥ, «ο γενικός γιατρός νοιώθει αμήχανος και ανικανοποίητος, όταν είναι υποχρεωμένος να προσφέρει υπηρεσίες έξω από ένα ολοκληρωμένο σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης» και η τρέχουσα μεταρρύθμιση επιχειρεί να τον βάλει θεμέλιο λίθο σε ένα τουλάχιστον περισσότερο οργανωμένο σύστημα, οι γενικοί γιατροί γύρισαν την πλάτη, καθώς για αυτούς μέτρησαν πολύ περισσότερο από οτιδήποτε άλλο:

- η απαξιωτική χρηματοδότηση του εγχειρήματος, δυσανάλογη με το έργο και το ρόλο που καλείται να αναλάβει ο οικογενειακός γιατρός και η ΠΦΥ γενικότερα στο σύστημα υγείας της χώρας, με τη μέση per capita αποζημίωση του Οικογενειακού Γιατρού στα 0,72€ μικτά/ μήνα για κάθε ασφαλισμένο εγγεγραμμένο στη λίστα του, όταν συγκριτικά στη Σλοβακία είναι 2,8 € μικτά/ μήνα και στην Ιταλία είναι 5€.

- η εξόφθαλμη μεροληψία υπέρ του κρατικού συστήματος ΠΦΥ των ΤΟΜΥ, που εκφράζεται με την περισσότερο από τριπλάσια χρηματοδότηση ανά ασφαλισμένο που εγγράφεται στις ΤΟΜΥ (2,43 € / μήνα), διαφορά που προάγει την άνιση μεταχείριση των πολιτών.

Σημαντικό ρόλο τέλος στην απόρριψη της προτεινόμενης σύμβασης από το ιατρικό σώμα   έπαιξε η απουσία κρίσιμων όρων της σύμβασης από την πρόσκληση ενδιαφέροντος, αλλά και τα αντιφατικά μεταξύ τους μηνύματα σχετικά με τους όρους της σύμβασης, που εκπέμπονταν  μετά από τις συναντήσεις των ιθυνόντων με εκπροσώπους φορέων. Ο καθένας μπορούσε να ερμηνεύσει κατά το δοκούν την όποια δήλωση, καθώς σειρά κρίσιμων όρων, προϋποθέσεων, υποχρεώσεων και δικαιωμάτων  για τους γιατρούς, που απορρέουν από την προτεινόμενη σύμβαση, παρέμειναν ασαφείς, ευχόμαστε όχι εσκεμμένα, πχ δικαίωμα άδειας, χρονική διάρκεια ραντεβού, κάλυψη ασφαλισμένων λίστας εκτός δεσμευμένου από τον ΕΟΠΥΥ ωραρίου, κλπ, και δεν δόθηκαν ποτέ γραπτώς στους γιατρούς για να κρίνουν αυτοί, αν η σύμβαση είναι προς το συμφέρον τους. Χαρακτηριστικά, ενώ εμείς μετά τη συνάντηση μας με το κ. Βαρδαρό θεωρούσαμε πως θα μπορούμε να βλέπουμε ασθενείς της λίστας μας ιδιωτικά μετά το πέρας του δεσμευμένου από τον ΕΟΠΥΥ ωραρίου, εκπρόσωποι των ιατρικών συλλόγων μετά από συναντήσεις τους με τον κ. Μπερσίμη, θεωρούσαν πως δεν θα μπορούμε, ενώ εμείς θεωρούσαμε πως θα δικαιούμαστε ημέρες άδειας κατ΄ αναλογία με μισθωτούς γιατρούς, οι εκπρόσωποι των ιατρικών θεωρούσαν πως θα έπρεπε να αναπληρώνουμε τις ώρες απουσίας μας σε τυχόν άδεια μας, άλλη ημέρα!

Δυστυχώς η αντίδραση του ΕΟΠΥΥ στην ουσιαστική απόρριψη της προτεινόμενης σύμβασης από το ιατρικό σώμα ήταν πραγματικά απογοητευτική. Αντί να επιχειρήσει να κατανοήσει τους λόγους της αποτυχίας και να τροποποιήσει όρους της σύμβασης, ώστε αυτή να γίνει περισσότερο ελκυστική στους γιατρούς, με ανακοίνωσή του

- δίνει παράταση στην εκδήλωση ενδιαφέροντος, αναφέρει δε πως αυτό το κάνει μετά από αιτήματα Ιατρικών Συλλόγων της χώρας, ποιων άραγε γιατί κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από κανέναν, και παράλληλα

- ανοίγει την προκήρυξη σε Ιατρούς με Πιστοποιητικό Ιδιότητας Γενικής Ιατρικής αρ.9 ΠΔ38/04 παρανόμως, αφού η   υπουργική απόφαση ΕΑΛΕ/Γ.Π. 96258/2017 στα υποχρεωτικά προσόντα επιλογής των οικογενειακών γιατρών περιλαμβάνει τον τίτλο ιατρικής ειδικότητας και το Πιστοποιητικό Ιδιότητας Γενικής Ιατρικής αποτελεί πιστοποιητικό κεκτημένων δικαιωμάτων και σε καμία περίπτωση τίτλο ειδικότητας,

- καθώς και σε ιατρούς τρίτης ηλικίας, ηλικίας άνω των 65 ετών, ικανοποιώντας το αίτημα του ΙΣ Αθηνών, που το έθεσε πάνω από όλα και στις τρεις σχετικές ανακοινώσεις του, ειδικότερα στην πρώτη...   

Δυστυχώς το όραμα για δυνατή και ποιοτική ΠΦΥ δεν μπορεί να στηριχτεί, ούτε σε γιατρούς που μπαίνουν με μισή καρδιά στο σύστημα- το Πορτογαλικό μοντέλο στην ΠΦΥ, που τουλάχιστον αρχικά σας γοήτευσε και αποτέλεσε το πρότυπο για την δική σας μεταρρύθμιση, ανάμεσα στους κύριους στόχους του είχε την αύξηση της ικανοποίησης των επαγγελματιών υγείας, ούτε σε κουρασμένα παλικάρια- ειδικά όταν ευαγγελιζόσαστε αλλαγή κουλτούρας, ούτε φυσικά σε γιατρούς χωρίς ειδική εκπαίδευση...

Δεδομένων των ανωτέρω σας καλούμε έστω την ύστατη στιγμή να:

Α) Επανεξετάσετε το ύψος της αποζημίωσης. Και χωρίς ακόμα να υπολογίσουμε τις ληστρικές ασφαλιστικές εισφορές και την υπέρμετρη φορολόγηση που έχει επιβληθεί επί των ημερών σας και έχει προκαλέσει ασφυξία στον ιδιώτη ιατρό (αθροιστικά άνω του 60%), η μέση αποζημίωση των 1.600 ευρώ είναι απολύτως ΜΗ αξιοπρεπής, καθώς αφορά σε σύμβαση με εξοπλισμένο- επανδρωμένο ιατρείο με σημαντικά έξοδα.  Η στενότητα πόρων που αντιμετωπίζετε είναι αναμφισβήτητη. Για να βρείτε τους επιπλέον πόρους που χρειάζεστε, είναι πολύ περισσότερο θεμιτό να εισάγετε συμμετοχή στο κόστος της αποζημίωσης του οικογενειακού γιατρού και μάλιστα ανάλογη του εισοδήματος (για το μέσο ετήσιο per capita των 25 ευρώ που ζητάμε, συμμετοχή του πολίτη από 0 έως και τα 25 ευρώ το χρόνο αναλόγως του εισοδήματος του, για πλήρη κάλυψη των αναγκών του σε πρωτοβάθμιο επίπεδο, χωρίς καμία άλλη χρέωση), παρά λόγω έλλειψης πόρων να προσφέρετε μερική κάλυψη του πληθυσμού από έναν οικογενειακό γιατρό με ωράριο που δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες υγείας του πληθυσμού ευθύνης του και θα πρέπει να  τις αντιμετωπίζει εκτός δεσμευμένου από τον ΕΟΠΥΥ ωραρίου ιδιωτικά...Στα απαραίτητα φάρμακα και στις απαραίτητες διαγνωστικές εξετάσεις γιατί είναι θεμιτή η συμμετοχή στο κόστος του πολίτη και όχι και στο κόστος για οικογενειακό γιατρό;

Β) Να ανακοινώσετε ξεκάθαρα τους κρίσιμους όρους της σύμβασης. Το πρόσφατο δελτίο τύπου του ΥΥ (2/2/2018) βοήθησε σε κάποια από τα γκρίζα σημεία. Μένουν όμως αρκετά ακόμα ασαφή.

- Αναφέρεται στο δελτίο τύπου πως "δίνεται η δυνατότητα στον γιατρό να επιλέξει τον μέγιστο αριθμό ληπτών υπηρεσιών που επιθυμεί να εξυπηρετήσει". Θα μπορεί να βάζει ο ΟΙ πλαφόν στον αριθμό ασθενών που θέλει να έχει στη λίστα του;

- Πόσες μέρες άδεια θα δικαιούται ο ΟΙ; Θα δικαιούται επιπρόσθετη εκπαιδευτική άδεια; Η μηνιαία αποζημίωση του θα επηρεάζεται από την άδειά του;

- Ποια χρονική διάρκεια θα έχει το ραντεβού εντός δεσμευμένου ωραρίου; Θα συνεχίσουν να είναι ανά τέταρτο, όπως τώρα προτείνει ο ΕΟΠΥΥ και σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα;

- Μέχρι να είναι σε θέση οι ασθενείς να κλείνουν ραντεβού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ πώς θα κλείνονται τα ραντεβού;

- Δεδομένης της αναντιστοιχίας που θα υπάρχει μεταξύ προσφοράς και ζήτησης δωρεάν ραντεβού θα δημιουργηθούν χρόνοι αναμονής. Πώς θα εξυπηρετούνται οξέα περιστατικά; (ιδανικά για εμάς, ποσοστό των ημερήσιων ραντεβού - πχ 3-6 από τα 20, μάλιστα με εποχιακή διακύμανση, θα πρέπει να διατίθενται αυθημερόν για κάλυψη οξέων περιστατικών); 

Γ) Nα αναλάβει ο ΕΟΠΥΥ την πληρωμή εργοδοτικών εισφορών στον ΕΦΚΑ, καθώς η σύμβαση υποκρύπτει εξαρτημένη σχέση εργασίας.

Δ) Να υπάρξει ειδική μέριμνα  για τις κατ΄ οίκον επισκέψεις. Είναι σαφές πως υπό τις παρούσες συνθήκες, ελάχιστο ωράριο- ευτελή αποζημίωση, δεν μπορούν να υπάρξουν υπό την κάλυψη του ΕΟΠΥΥ, παρότι απαραίτητες, όπως φυσικά δεν υπάρχουν και τώρα Η formula της Πορτογαλίας θα ήταν μια καλή λύση. Αποζημίωση κατά πράξη με 20 ευρώ και για μέχρι 20 επισκέψεις το μήνα.  

Ε) Να τροποποιήσετε άμεσα την ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ, που ανοίγει την προκήρυξη σε γιατρούς που δεν έχουν πραγματοποιήσει την ειδική εκπαίδευση στη Γενική Ιατρική και τους έχει χορηγηθεί κατά τις διατάξεις της οδηγίας 93/16 μόνον πιστοποιητικό κεκτημένων δικαιωμάτων και όχι ο τίτλος της ειδικότητας. Σε αντίθετη περίπτωση επιφυλασσόμαστε να καταφύγουμε νομικά προς την ακύρωση της διαδικασίας. 

ΣΤ) Να λάβετε μέριμνα για τη πριμοδότηση των νέων γιατρών, τουλάχιστον σε σχέση με τους γιατρούς τρίτης ηλικίας. Οι γιατροί τρίτης ηλικίας μέσω της πριμοδότησης της προηγούμενης σύμβασης τους με τον ΕΟΠΥΥ, μήπως τελικά πριμοδοτούνται περισσότερο από τους νέους γιατρούς που θέλετε, και εμείς επιθυμούμε, να στηριχτούν;» καταλήγει η επιστολή.