Ανοίγοντας τα «χαρτιά» του, ο Δημήτρης Δέμος, αντιπρόεδρος της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας Demo S.A, παραχώρησε στο Iatronet μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, μιλώντας για όλους και για όλα.

Μεταξύ αυτών, για τα πλάνα της εταιρείας έως και το 2018, τις εξαγωγές που όπως ανέφερε χαρακτηριστικά δεν αποτελούν έναν διάττοντα αστέρα, για τις νέες αγορές «που ψάχνει», για την άποψη που έχουν οι ξένοι για το ελληνικό φάρμακο, ενώ δεν παρέλειψε να μας κάνει τις εκτιμήσεις του και για τον τζίρο του 2015 και του 2016.

Ποιοι είναι οι πυλώνες ανάπτυξης της Demo έως και το 2018;

Οι πυλώνες ανάπτυξης της Demo είναι πάντα σταθεροί και διαχρονικοί και είναι οι εξής 4:

  • Ανάπτυξη νέων προϊόντων μέσα από ένα ισχυρό R&D τμήμα
  • Είσοδος σε νέες αγορές του εξωτερικού μέσω μιας ισχυρής διαδικασίας εξωστρέφειας και περαιτέρω ανάπτυξη υπαρχόντων αγορών με έγκριση και τοποθέτηση επιπλέον προϊόντων.
  • Καθετοποίηση και αυτοματοποίηση παραγωγικής διαδικασίας, καθώς και αύξηση μεγεθών με στόχο το χαμηλό κόστος παραγωγής
  • Μείωση των λειτουργικών εξόδων μέσα από μια χρηστή επιχειρησιακή διαχείριση.

Η εξωστρέφεια αποτελεί βασικό γνώρισμα για την εταιρεία. Σήμερα εξάγει σε 52 χώρες. Ποια αγορά είναι η πιο δυναμική και ποια εμφανίζει τα μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης;

Οι επενδύσεις μας και η σταθερή μας πορεία ανάπτυξης είναι τα θεμέλια πάνω στα οποία στηρίχθηκαν οι εξαγωγές και οι διεθνείς συνεργασίες της εταιρείας. Σήμερα, το 80% της παραγωγής μας έχει προορισμό το εξωτερικό, με μερίδια αγοράς της τάξεως του 30% και 35% σε πολλές χώρες εδώ και αρκετά χρόνια.

Γενικά η αύξηση των εξαγωγών μας «τρέχει» με ρυθμό 50% δημιουργώντας έτσι σημαντικές επιχειρηματικές προοπτικές αλλά και νέες θέσεις εργασίας στα τμήματα παραγωγής και ποιότητας. Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάποια αγορά, διότι όλες οι αγορές είναι εξίσου σημαντικές. Και αυτό αν θέλετε είναι και το μυστικό της επιτυχίας μας. Έχουμε περίπου ισόποσα κατανεμημένο τζίρο στις χώρες που εξάγουμε και αυτό δημιουργεί και μια σταθερότητα στις εξαγωγές μας. Άρα, οι εξαγωγές στη DEMO δεν ένας διάττοντας αστέρας όπως λέμε.

Με έμφαση πάντα την εξωστρέφεια ποιες είναι οι αγορές στόχοι;

Οι αγορές στόχοι προκύπτουν μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έρευνας αγοράς όπου μελετάμε και τα μακροοικονομικά στοιχεία σε διάφορες χώρες.
Στους στόχους μας είναι η είσοδος σε νέες κατηγορίες προϊόντων, σε χώρες που έχουμε ήδη παρουσία, ενώ για την επόμενη τριετία βασικός μας στόχος είναι να είμαστε ενεργοί σε πάνω από 75 χώρες και να διαθέτουμε υποκαταστήματα σε τουλάχιστον 7 χώρες.
Βέβαια δεν σας κρύβω ότι αυτή τη στιγμή κάνουμε focus στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης και της Λατινικής και Νότιας Αμερικής.

Ποια είναι η εικόνα των ξένων για το ελληνικό φάρμακο;

Η εικόνα των ξένων για το ελληνικό φάρμακο και την εγχώρια βιομηχανία είναι πολύ καλή. Αξίζει να αναφέρω ότι το 10% των εργαζομένων του κλάδου της μεταποίησης απασχολείται στην εγχώρια παραγωγή φαρμάκου.
Ενδεικτικό της καλή εικόνας που έχουν οι ξένοι για το ελληνικό φάρμακο είναι ότι αυτό παραμένει, εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, το 3ο σε αξία εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, μετά τον Τουρισμό και την Ναυτιλία. Σε μια εποχή έντονης αμφισβήτησης για τις δυνατότητες της χώρας, τα ελληνικά φάρμακα βρίσκονται στα ράφια φαρμακείων και χρησιμοποιούνται σε νοσοκομεία σε περισσότερες από 85 χώρες, διαφημίζοντας τη χώρα μας σε ολόκληρο τον κόσμο! Το ελληνικό φάρμακο είναι αποτέλεσμα καινοτομίας, υψηλής τεχνογνωσίας και διατίθεται και σε χαμηλό κόστος.

Πόσα σκευάσματα διαθέτει στην αγορά η εταιρεία και σε πόσες κατηγορίες αναφέρονται;

H DEMO διαθέτει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και Διεθνώς πάνω από 200 σκευάσματα σε 1.550 διαφορετικές συσκευασίες τα οποία απευθύνονται σε όλο το φάσμα της νοσοκομειακής αγοράς. Επίσης έχουμε τη δυνατότητα να παράγουμε 8 με 10 νέα προϊόντα κάθε χρόνο. Να σημειώσω ότι πέρα από την εξωστρέφεια που αναφέραμε πιο πάνω, όλα αυτά τα χρόνια εργαζόμαστε μεθοδικά και στην ελληνική αγορά. Η κατάκτηση της 1ης θέσης στην εγχώρια νοσοκομειακή αγορά ήταν ένας κομβικός στόχος που εξαρχής θέσαμε και καταφέραμε να πετύχουμε. Η σταθερά ανοδική πορεία της DEMO όμως τα τελευταία χρόνια είναι επίσης αποτέλεσμα επενδύσεων τόσο σε εγκαταστάσεις όσο και σε ερευνητικά προγράμματα. Το Εργαστήριο Ποιοτικού Ελέγχου που δημιουργήσαμε το 2005 είναι το μεγαλύτερο και καλύτερα εξοπλισμένο στην Ελλάδα, ενώ την ίδια περίοδο κατασκευάσαμε και το τρίτο εργοστάσιο παραγωγής μας, επεκτείνοντας έτσι τις εγκαταστάσεις μας που πλέον ξεπερνούν συνολικά τα 45.000 τμ.

Πρόσφατα έγινε από εσάς μία πολύ μεγάλη επένδυση. Ποιος είναι ο στόχος σας;

Στόχος της επένδυσης στην ουσία είναι η αύξηση της παραγωγής μέσω της αυτοματοποίησης των εργασιών, παράλληλα με την επέκταση του R&D. 

Δυστυχώς έχει καθυστερήσει η ολοκλήρωση της επένδυσης, καθώς οι απαιτήσεις από τα δημόσια νοσοκομεία, οι οφειλές τους δηλαδή, μέσα στο 2015 έχουν εκτοξευτεί. Αυτό το γεγονός μοιραία φέρνει πιο πίσω τα αναπτυξιακά πλάνα, όχι μόνο της DEMO αλλά και άλλων εταιρειών. Να σημειώσω ότι αυτόν τον καιρό γίνονται αρκετές συζητήσεις εκπροσώπων της Πολιτείας με την Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία. Σε όλες αυτές τις συζητήσεις υμνείται ο ρόλος του ελληνικού φαρμάκου, η εξαγωγική του δυναμική και ένα σωρό άλλα. Δεν χρειάζεται όμως να αναφέρουμε το αυτονόητο. Ότι εάν είχαμε πληρωθεί στην ώρα μας δεν θα χρειαζόταν μέρος του κεφαλαίου που έχουμε για την επένδυση (και η επένδυση σημαίνει μεταξύ άλλων και αύξηση της απασχόλησης) να πηγαίνει στη στήριξη των νοσοκομείων. Βασικός λοιπόν στόχος για τις επενδύσεις αλλά και την ολοκλήρωσή τους, όπως συμβαίνει με την περίπτωση της DEMO, είναι να πληρώνει το κράτος τους προμηθευτές τους στην ώρας τους όπως γίνεται σε κάθε Ευρωπαϊκή χώρα.

Σε οικονομικό επίπεδο ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το 2015 και ποιος είναι ο στόχος για το 2016;

Το 2015 σε ότι αφορά την εταιρεία μας θα «κλείσει» με τζίρο 125 εκατομμύρια ευρώ, από 112 εκατομμύρια το 2014, ενώ για το 2016 ο στόχος είναι τα 135 εκατ. ευρώ.

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου