Το να μεθάμε κάθε Σαββατοκύριακο και να ξυπνάμε το επόμενο πρωί με το χειρότερο hangover, σίγουρα είναι κακό για τη σωματική και την ψυχική μας υγεία. Όταν, όμως, η κατανάλωση αλκοόλ γίνεται με μέτρο, μπορεί να παρατηρήσουμε αρκετά οφέλη για την υγεία μας. Βέβαια, τα οφέλη αυτά, όπως και τα όρια της ασφαλούς κατανάλωσης αλκοόλ, ποικίλλουν ανάλογα με τον άνθρωπο. Σε γενικές γραμμές όμως, η φυσιολογική κατανάλωση αλκοόλ ορίζεται ως ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες, και δύο ποτά για τους άντρες. 

Όλοι ξέρουμε τους τρόπους με τους οποίους το αλκοόλ μπορεί να είναι καταστροφικό. Ποια είναι όμως τα πιθανά του οφέλη;

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου

Μελέτες έχουν ανακαλύψει ότι μετριοπαθείς ποσότητες αλκοόλ μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της λιποπρωτεΐνης υψηλής πυκνότητας, HDL, κοινώς γνωστή ως “καλή” χοληστερόλη. Με τη σειρά τους, τα αυξημένα επίπεδα HDL μας παρέχουν μεγαλύτερη προστασία από καρδιοπάθεια. Επιπλέον, η συνετή κατανάλωση αλκοόλ έχει συνδεθεί με μικρότερες πιθανότητες για δημιουργία θρόμβων στο αίμα, που ευθύνονται για πολλές περιπτώσεις καρδιακών επεισοδίων και εγκεφαλικού επεισοδίου. Αυτά τα ευρήματα ισχύουν και για τα δύο φύλα, εφόσον δεν υπάρχει ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου.

Μπορεί να βοηθά στη μακροζωία

Το να πίνουμε αλκοόλ σποραδικά μπορεί να μας… προσθέσει μερικά χρόνια. Η κατανάλωση λιγότερων των τεσσάρων και δύο ποτών ημερησίως (για τους άντρες και τις γυναίκες, αντίστοιχα) μπορεί να ελαττώσει τις πιθανότητες θανάτου κατά 18%. Μικρές ποσότητες αλκοόλ, καλύτερα κατά τη διάρκεια γευμάτων, φαίνεται να είναι ο σωστός τρόπος κατανάλωσης. Πόσο μάλλον, αυτό είναι σταθερό κομμάτι της Μεσογειακής διατροφής, που το φαγητό συνοδεύεται με κρασί. Η υπόλοιπη μέρα, όμως, πρέπει να είναι εντελώς… νηφάλια.

Μπορεί να βελτιώσει τη λίμπιντο

Σε αντίθεση με όσα πιστεύαμε, φαίνεται πως η συνετή κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προστατεύσει τους άντρες από τη στυτική δυσλειτουργία. Σε μια μελέτη του 2009, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι πιθανότητες στυτικής δυσλειτουργίας ήταν 25-30% μικρότερες στους άντρες που κατανάλωναν αλκοόλ. Παρ’ όλα αυτά, οι ερευνητές δηλώνουν πως χρειάζονται ακόμα περισσότερες μελέτες, και προφανώς δεν προτείνουν στους άντρες να πίνουν αλκοόλ για να βελτιώσουν τις σεξουαλικές τους επιδόσεις.

Βοηθάει στην προστασία από το κρύωμα

Ενώ η ευαισθησία στο κρύωμα αυξάνεται με το κάπνισμα, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μας προστατεύσει, ειδικά όταν επιλέγουμε κόκκινο κρασί. Αυτό λογικά σχετίζεται με τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες του κόκκινου κρασιού.

Μπορεί να ελαττώσει τις πιθανότητες να εμφανίσουμε άνοια

Σε μελέτες που έχουν γίνει στο παρελθόν, ανακαλύφθηκε πως οι περιστασιακοί πότες είχαν 23% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν γνωστική εξασθένηση, νόσο Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας. Αυτό συμβαίνει επειδή το αλκοόλ προκαλεί στρες στα εγκεφαλικά κύτταρα, κάνοντάς τα πιο δυνατά στη διαχείριση στρεσογόνων παραγόντων που μπορούν να προκαλέσουν άνοια.

Μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη

Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη στην Ολλανδία, οι υγιείς ενήλικες που καταναλώνουν ένα ή δύο ποτήρια την ημέρα, έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν διαβήτη τύπου 2 σε σχέση με τους ενήλικες που δεν πίνουν καθόλου.

Μπορεί να ελαττώσει το ρίσκο εμφάνισης πέτρας στη χολή

Σύμφωνα με μελέτες, δύο ποτά ημερησίως μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες εμφάνισης πέτρας στην χολή κατά ένα τρίτο. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει πως η υπέρμετρη κατανάλωση δεν μπορεί να προκαλέσει χειρότερα προβλήματα. Οι επιστήμονες δεν μπορούν να τονίσουν αρκετά το πόσο σημαντικό είναι να καταναλώνουμε το αλκοόλ με μέτρο.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος