Με την τιμή της αμόλυβδης να προβλέπεται να αγγίξει τα δυσθεώρητα ύψη του 1,7 ευρώ ανά λίτρο, ένα σημαντικό ποσοστό του εβδομαδιαίου budget μας θα θυσιαστεί πολύ σύντομα στο βωμό των καθημερινών μετακινήσεων –τουλάχιστον για όσους εξ ημών χρειάζονται δύο μετρό και τρία λεωφορεία για να φτάσουν από το σπίτι στο γραφείο, με αποτέλεσμα να προτιμούν την εναλλακτική του αυτοκινήτου.



Αν τα ωράριά σας δεν εξυπηρετούν για να οργανώσετε ομάδες carpooling με φίλους και συναδέλφους, αποστηθίστε τα δεκατέσσερα tips που ακολουθούν, για να εξοικονομήσετε βενζίνη. Εν ανάγκη, τυπώστε τη λίστα και κολλήστε την σε εμφανές σημείο του ταμπλό.

Αδειάστε, επιτέλους, το πορτμπαγκάζ. Η ομπρέλα θαλάσσης που κουβαλάτε ξεχασμένη από πέρυσι το καλοκαίρι δε θα σας χρησιμεύσει σε τίποτα στη διαδρομή από το σπίτι στο γραφείο. Για κάθε 100 κιλά βάρους, η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά μισό λίτρο ανά 100 χιλιόμετρα.

Φουσκώστε τα λάστιχα. Η κατανάλωση αυξάνεται κατά 2% για κάθε 0,2 bar κάτω από την προβλεπόμενη πίεση αέρα –η οποία αναγράφεται συνήθως στην πόρτα του οδηγού ή στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου.

Μην αυξομειώνετε την ταχύτητα του οχήματος. Μετριάστε τις επιταχύνσεις και τη χρήση του φρένου. Βάλτε νεκρά και αφήστε το όχημα να τσουλήσει καθώς πλησιάζετε ένα κόκκινο φανάρι, αντί να συνεχίσετε να πατάτε γκάζι φρενάροντας την τελευταία στιγμή.

Επιβραδύνετε χρησιμοποιώντας το φρένο, και όχι κατεβάζοντας ταχύτητα.

Μην οδηγείτε σαν να προπονείστε για το ράλι. Οι υψηλές ταχύτητες ‘τρώνε’ πολύ περισσότερη βενζίνη.

Το ίδιο –κι ακόμη περισσότερο– ισχύει για τις υψηλές στροφές του κινητήρα, γι’ αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό να αλλάζετε τις ταχύτητες στην ώρα τους. Ένα αυτοκίνητο 1.800 κυβικών που κινείται με 50 χιλιόμετρα την ώρα με πέμπτη ταχύτητα καταναλώνει 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ με δευτέρα καταναλώνει 8,7 λίτρα.

Αποφύγετε, όσο είναι δυνατόν, τη χρήση σχάρας στην οροφή του αυτοκινήτου. Για να μεταφέρετε ένα ποδήλατο στη σχάρα θα κάψετε πέντε επιπλέον λίτρα ανά εκατό χιλιόμετρα.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να πάρετε το ποδήλατο μαζί σας, προτιμήστε τον ειδικό εξοπλισμό για τη μεταφορά του που προσαρτάται στο πίσω μέρος του οχήματος, επιβαρύνοντας λιγότερο την αεροδυναμική του.

Μην γεμίζετε το ρεζερβουάρ. Η βενζίνη προσθέτει βάρος στο όχημα, με αποτέλεσμα αυτό να καίει περισσότερο. Είναι προτιμότερο να σταματάτε σε πρατήριο κάθε 100 χιλιόμετρα, παρά να γεμίζετε το ντεπόζιτο ανά 400.

Προσοχή: αυτό ισχύει για τις μετακινήσεις σας εντός των ορίων της πόλης, όχι για τις εκδρομές και τα ταξίδια. Καθότι η βενζίνη ακριβαίνει καθώς απομακρύνεστε από τα αστικά κέντρα, είναι προτιμότερο να γεμίσετε το ρεζερβουάρ πριν ξεκινήσετε για την επαρχία.

Όσο και αν απολαμβάνετε τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου σας, προσπαθήστε να αντισταθείτε στον πειρασμό να χρησιμοποιείτε ταυτόχρονα όλες τις παροχές του. Κλιματισμός, προβολείς ομίχλης, ράδιο και ενισχυτής ηχοσυστήματος που δουλεύουν παράλληλα σας κοστίζουν περί τα 3 λίτρα ανά 100 χλμ.

Τα λιπαντικά –κινητήρα, σασμάν και διαφορικού, ενδεχομένως– κοστίζουν κάτι παραπάνω, αλλά συμφέρουν μακροπρόθεσμα, καθότι εξοικονομούν βενζίνη έως και κατά 5%.
Εάν διαθέτετε υπολογιστή ταξιδιού, που δείχνει την μέση και την στιγμιαία κατανάλωση καυσίμου, παρακολουθήστε τον για δυο-τρεις μέρες προσεκτικά.

Θα σας μάθει να οδηγείτε οικονομικά –και οικολογικά.

Μην αμελείτε τα σέρβις του αυτοκινήτου. Οποιοδήποτε μικροπρόβλημα, όσο ασήμαντο και αν φαίνεται –όπως ένας νεκρός αισθητήρας οξυγόνου ή ένα πρόβλημα στις εκπομπές καυσαερίου– σας κοστίζει σε καύσιμο.

Για να ‘δροσίσετε’ το εσωτερικό του αυτοκινήτου τώρα που ο υδράργυρος δεν αγγίζει ακόμα τιμές… λιποθυμίας, τα ανοικτά παράθυρα αρκούν. Προτιμήστε, όμως, το air condition όταν ταξιδεύετε, όταν βρίσκεστε στην Εθνική ή όταν οδηγείτε με ταχύτητα υψηλότερη των 80 χιλιομέτρων ανά ώρα.

Η ‘ζημιά’ που κάνουν στην αεροδυναμική του οχήματος τα ανοικτά παράθυρα σε τέτοιες ταχύτητες καταναλώνει περισσότερο καύσιμο απ’ ό,τι η λειτουργία του air condition.

Εάν ο κατασκευαστής του οχήματός σας συστήνει –προσοχή στο ‘συστήνει’, και όχι ‘απαιτεί’ ή ‘κρίνει απαραίτητη’– ενισχυμένη βενζίνη με περισσότερα οκτάνια, η απλή αμόλυβδη θα καταστήσει το όχημα λιγότερο αποδοτικό, αλλά όχι σε σημείο τέτοιο ώστε να ακυρώνεται η οικονομία που σας παρέχει η φθηνότερη εναλλακτική του απλού καυσίμου.

Όπερ μεθερμηνευόμενο, η super αμόλυβδη είναι περιττή αν δεν είναι απαραίτητη.