Οι εναλλακτικές θεραπείες για την αρθρίτιδα δεν είναι σύγχρονο φαινόμενο. Οι λαογραφικές παραδόσεις πολλών λαών είναι γεμάτες με φίλτρα και σκευάσματα που υποτίθεται απαλύνουν τον πόνο των αρθρώσεων, και παρά τις τεράστιες εξελίξεις στον χώρο της Ιατρικής, πολλές από αυτές τις παραδόσεις παραμένουν ζωντανές.

Το ζήτημα με την αρθρίτιδα είναι πως η Ιατρική δεν έχει βρει τρόπο να τη θεραπεύσει εντελώς, συνεπώς όλο και περισσότεροι ασθενείς επιζητούν οτιδήποτε μπορεί να τους κάνει να νιώσουν καλύτερα. Από την άλλη, υπάρχουν και γιατροί που ισχυρίζονται ότι, αν χειριστούμε αυτές τις εναλλακτικές θεραπείες λογικά, μπορεί να δούμε θετικά αποτελέσματα. Πολλοί ρευματολόγοι είναι ανοιχτοί στην ιδέα αυτών των συμπληρωματικών θεραπειών – εφόσον αυτές οι θεραπείες έχουν αποδειχθεί πως είναι αποτελεσματικές μέσα από κλινικές μελέτες.

Δυστυχώς, δεν είναι πολλές οι θεραπείες που έχουν περάσει από επιστημονικό έλεγχο. Για όσες περιπτώσεις έγινε έλεγχος, τα αποτελέσματα δεν είναι σταθερά, ασχέτως αν υπάρχουν ασθενείς που ορκίζονται πως τους βοήθησαν. Και όμως, υπάρχουν τρεις εναλλακτικές μέθοδοι που φαίνεται να είναι αποδεκτές και να έχουν αποδείξει την αξία τους απέναντι στην αρθρίτιδα. Αυτές είναι ο βελονισμός, η άσκηση και τα συμπληρώματα γλυκοζαμίνης/χονδροϊτίνης.

Βελονισμός

Μια σημαντική μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το NCCAM (Εθνικό Κέντρο Συμπληρωματικής και Εναλλακτικής Ιατρικής) ανακάλυψε πως ο βελονισμός μπορεί να ελαττώσει τον πόνο και να βοηθήσει στη λειτουργικότητα ασθενών με οστεοαρθρίτιδα του γονάτου. Η δράση του βελονισμού ενάντια στον πόνο στηρίζεται και από περισσότερες έρευνες.

Άσκηση

Σίγουρα, η άσκηση θεωρείται περισσότερο φροντίδα του σώματος παρά εναλλακτική μέθοδος θεραπείας. Παρ’ όλα αυτά, αναγνωρίζεται ευρέως πως μπορεί να ελαττώσει τους πόνους της αρθρίτιδας, καθώς και να βελτιώσει την ευλυγισία και την κινητικότητα. Τα αποτελέσματα μιας συγκεκριμένης έρευνας, μάλιστα, έδειξαν ότι με δύο ώρες ασκήσεων ενδυνάμωσης την εβδομάδα, οι πόνοι και η κούραση των ασθενών είχε υποχωρήσει αρκετά μετά από οκτώ εβδομάδες. Όσοι ασθενείς συνέχισαν το πρόγραμμα γυμναστικής πέρα από το πλάνο των οκτώ εβδομάδων, είδαν βελτίωση και στο πρόβλημα της ακαμψίας.
Με την έγκριση του γιατρού σας, προσπαθήστε να ασκείστε για 30 λεπτά την ημέρα, για τουλάχιστον πέντε μέρες την εβδομάδα. Η γυμναστική σας θα μπορούσε να συνδυάζει ασκήσεις ενδυνάμωσης μαζί με αερόβιες, όπως περπάτημα, ποδηλασία ή κολύμβηση.

Συμπληρώματα γλυκοζαμίνης/χονδροϊτίνης

Η γλυκοζαμίνη και η χονδροϊτίνη έχουν αρχίσει να έρχονται στο προσκήνιο των εναλλακτικών θεραπειών. Σύμφωνα με μελέτες, αυτά τα συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στην οστεοαρθρίτιδα, πιθανότατα αποκαθιστώντας τους χόνδρους. Πόσο μάλλον, υποστηρίζεται πως τα συμπληρώματα μπορούν να καθυστερήσουν την εξέλιξη της ασθένειας – κάτι που καμία φαρμακευτική αγωγή εναντίον της αρθρίτιδας δεν έχει καταφέρει να κάνει. Την ίδια στιγμή, όμως, δεν υπάρχουν ενδείξεις πως η γλυκοζαμίνη και η χονδροϊτίνη έχουν επίδραση σε οποιαδήποτε άλλη μορφή αρθρίτιδας, όπως στη ρευματοειδή αρθρίτιδα).

Οι μελέτες που έχουν γίνει δεν μπορούν να καταλήξουν σε ένα σίγουρο συμπέρασμα. Σε μία μεγάλης κλίμακας μελέτη που πραγματοποιήθηκε, φάνηκε πως ο συνδυασμός των συμπληρωμάτων μείωσε τον πόνο των ασθενών κατά τουλάχιστον 20%. Το 2008, σε μια έρευνα που ακολούθησε, ανακαλύφθηκε πως η ομάδα που έπαιρνε τα συμπληρώματα δεν εμφάνισε βελτιωμένη κατάσταση από την ομάδα στην οποία δόθηκαν placebo. Το σίγουρο είναι πως δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα συμπληρώματα γλυκοζαμίνης και χονδροϊτίνης μπορούν να προκαλέσουν κακό, συνεπώς οι γιατροί κατέληξαν στο ότι δεν υπάρχει λόγος οι ασθενείς να τα σταματήσουν εφόσον νιώθουν ότι τους βοηθούν.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος