Η ζωή όταν πάσχουμε από σακχαρώδη διαβήτη δεν είναι εύκολη. Υπάρχουν πολλοί περιορισμοί και απαγορεύσεις και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως είμαστε αβοήθητοι. Και με αυτές τις μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας, η ζωή μας μπορεί να γίνει πολύ πιο εύκολη!

Προσέχουμε τους υδατάνθρακες

Το ότι πάσχουμε από διαβήτη δεν σημαίνει πως πρέπει να κόψουμε εντελώς τους υδατάνθρακες από τη διατροφή μας. Το ζήτημα είναι να επιλέγουμε προσεκτικά υδατάνθρακες που διασπώνται αργά στο σώμα, παρέχοντάς μας σταθερά ενέργεια. Επιλέγουμε προϊόντα ολικής άλεσης, φασόλια, ξηρούς καρπούς και φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Πρέπει να βρούμε τη χρυσή τομή και να καταναλώνουμε τις κατάλληλες ποσότητες υδατανθράκων με κάθε γεύμα. Ένας διαιτολόγος μπορεί να μας βοηθήσει να επιλέξουμε τις σωστότερες τροφές για τον οργανισμό μας.

Χάνουμε βάρος, αν είναι αναγκαίο

Ξεκινούμε αργά, θέτοντας μικρούς στόχους. Αν είμαστε υπέρβαροι, ακόμα και το να χάσουμε λίγα κιλά μπορεί να κάνει θαύματα στο πώς το σώμα μας χρησιμοποιεί την ινσουλίνη. Το σάκχαρό μας θα πέσει και η πίεση, όπως και τα επίπεδα λιπαρών μας θα βελτιωθούν. Επιπλέον, θα έχουμε περισσότερη ενέργεια. Ο σκοπός είναι να καίμε περισσότερες θερμίδες από όσες λαμβάνουμε και ο καλύτερος τρόπος να αρχίσουμε είναι να κόψουμε τις περιττές, κενές θερμίδες, όπως τηγανιτά και άλλα junk food.

Κοιμόμαστε αρκετά

Ο υπερβολικά πολύς ή υπερβολικά λίγος ύπνος έχει άμεση επίδραση στην όρεξή μας για υδατάνθρακες. Με τη σειρά του, αυτό οδηγεί σε περιττό βάρος, που οδηγεί σε επιπλοκές. Συνεπώς, είναι καλό να προσπαθούμε να κοιμόμαστε επτά με οκτώ ώρες κάθε νύχτα.

Γυμναζόμαστε τακτικά

Διαλέγουμε μια δραστηριότητα που μας αρέσει και που μπορούμε να κάνουμε, όπως περπάτημα, χορό, ποδηλασία. Ιδανικά, πρέπει να ασκούμαστε μισή ώρα καθημερινά, αλλά μπορούμε να ξεκινήσουμε πιο χαλαρά και να φτάσουμε σταδιακά σε αυτό το σημείο. Η άσκηση μας βοηθά να περιορίσουμε παράγοντες κινδύνου για την καρδιαγγειακή μας υγεία, τη χοληστερόλη και την πίεση – όπως και να ελέγχουμε το βάρος μας. Επιπλέον, είναι πολύ καλός τρόπος να απαλλαχθούμε από το πολύ άγχος.

Ελέγχουμε καθημερινά το σάκχαρό μας

Με το να ελέγχουμε καθημερινά σε τι επίπεδο βρίσκεται το σάκχαρό μας μπορούμε να προλάβουμε διάφορες επιπλοκές. Επιπλέον, είναι ένας καλός τρόπος για να μάθουμε ποια τρόφιμα και ποιες δραστηριότητες μας επηρεάζουν και αν η φαρμακευτική αγωγή έχει επίδραση.

Διαχειριζόμαστε το στρες

Όταν πάσχουμε από διαβήτη, το στρες μπορεί να κάνει το σάκχαρό μας να εκτιναχθεί. Συνεπώς, είναι σημαντικό να απαλλαχθούμε από το επιπλέον άγχος, σωματικό και ψυχολογικό, μαθαίνοντας τεχνικές διαχείρισης. Οι ασκήσεις αναπνοής, η yoga και ο διαλογισμός μπορούν να βοηθήσουν αρκετά.

Αποφεύγουμε το αλάτι

Ελαττώνοντας το αλάτι στη διατροφή μας, μπορούμε να ρίξουμε την πίεση και να προστατεύσουμε τα νεφρά μας. Αλλά δεν είναι αρκετό απλά να μην πιάνουμε την αλατιέρα, κάθε φορά που σερβίρουμε ένα πιάτο. Οι μεγαλύτερες ποσότητες αλατιού που καταναλώνουμε προέρχονται από επεξεργασμένα τρόφιμα, για αυτό και είναι σημαντικό να προτιμούμε τα φρέσκα τρόφιμα. Μια πολύ καλή εναλλακτική για τη μαγειρική μας είναι τα μπαχαρικά, που όχι μόνο δίνουν ιδιαίτερη γεύση, αλλά είναι και πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες.

Προστατεύουμε την καρδιά μας

Τα προβλήματα με την καρδιά είναι μεγάλος κίνδυνος για τους ασθενείς που πάσχουν από διαβήτη. Για αυτό και πρέπει να ελέγχουμε τακτικά τα παρακάτω:

  • Τα επίπεδα αιμοσφαιρίνης A1C. Πρέπει να τα ελέγχουμε τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο.
  • Την αρτηριακή πίεση. Πρέπει να είναι κάτω από 140/80 mm Hg.
  • Την χοληστερόλη. Στόχος μας είναι η LDL χοληστερόλη να είναι 100 mg/dl ή λιγότερο. Η HDL χοληστερόλη να είναι 40 mg/dl στους άντρες και πάνω από 50 στις γυναίκες. Τέλος, τα τριγλυκερίδια πρέπει να είναι κάτω από 150 mg/dl.

Προσέχουμε τις πληγές

Ο διαβήτης αυξάνει τον κίνδυνο μολύνσεων και καθυστερεί τη θεραπεία. Έτσι, ακόμα και ένα απλό κόψιμο ή γρατζουνιά χρειάζονται άμεση φροντίδα. Καθαρίζουμε την οποιαδήποτε πληγή, χρησιμοποιούμε αντιβιοτική κρέμα και αποστειρωμένο επίδεσμο. Είναι καλό να ελέγχουμε συχνά τα πόδια μας για φουσκάλες, μώλωπες ή πρήξιμο, όπως και να τα ενυδατώνουμε.

Κόβουμε το κάπνισμα

Οι ασθενείς με διαβήτη που καπνίζουν διατρέχουν διπλάσιο κίνδυνο πρόωρου θανάτου σε σχέση με τους μη καπνιστές. Το να κόψουμε το τσιγάρο έχει τεράστια οφέλη για την καρδιά και τους πνεύμονες. Ελαττώνει την αρτηριακή πίεση, όπως και τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακής προσβολής και νευρικής βλάβης.

Διαλέγουμε τα σωστά τρόφιμα

Δεν υπάρχει κάποια ειδική δίαιτα για την αντιμετώπιση του διαβήτη. Το σημαντικό είναι να καταναλώνουμε τρόφιμα που μας κάνουν καλό. Μερικά… superfoods που πρέπει να σκεφτούμε είναι τα μούρα, οι γλυκοπατάτες, τα ψάρια με λιπαρά ωμέγα-3, όπως και τα πράσινα,, φυλλώδη λαχανικά. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τις ετικέτες των τροφίμων, και να αποφεύγουμε τα κορεσμένα και τα τρανς λιπαρά.

Επισκεπτόμαστε τακτικά τον γιατρό μας

Πρέπει να βλέπουμε τον γιατρό μας δύο με τέσσερις φορές τον χρόνο. Αν παίρνουμε ινσουλίνη, ή χρειαζόμαστε βοήθεια στη διαχείριση του σακχάρου μας, ίσως να απαιτούνται επιπλέον επισκέψεις. Επίσης, κάθε χρόνο πρέπει να κάνουμε γενικές εξετάσεις, όπως και εξετάσεις για τα μάτια μας, και δυο φορές τον χρόνο να τσεκάρουμε τα δόντια μας. Ο διαβήτης είναι μια ασθένεια που δυσκολεύει τη ζωή μας και δημιουργεί πολλές προκλήσεις στις οποίες πρέπει να αντεπεξέλθουμε… τίποτα όμως δεν είναι αδύνατο!