Πόσο ισχύει, στην πραγματικότητα, ότι ο διαβήτης είναι ζήτημα κληρονομικότητας; Η απάντηση είναι, λιγότερο από όσο πιστεύουμε. Οι συνήθειες της καθημερινής μας ζωής φαίνεται να παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο στην ανάπτυξη αυτής της ασθένειας. Ας ρίξουμε, όμως, μια ματιά σε αυτές, και ας αποφασίσουμε να τις σταματήσουμε μια και καλή…

Τρώμε συνέχεια από έξω

Οι μερίδες του φαγητού στα εστιατόρια είναι πολύ μεγαλύτερες από μια υγιεινή μερίδα σπιτικού φαγητού. Όλοι και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να φάνε έξω, ή να παραγγείλουν φαγητό, ακόμα και για πρωινό. Το αποτέλεσμα είναι να κάνουμε λάθος, γρήγορες και ανθυγιεινές επιλογές, που μας φορτώνουν περιττές θερμίδες, χωρίς διατροφική αξία. Μάλιστα, μελέτες έχουν επισημάνει ότι ένα προβληματικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας είναι ακόμα και ο καφές που αγοράζουμε από έξω. Πέρα από το ότι είναι πολύ πιθανό να τον συνοδεύσουμε με κάποιο πρόχειρο σνακ που προσφέρει το κατάστημα (όπως ένα κρουασάν), η ζάχαρη, οι κρέμες και τα σιρόπια που βάζουμε, κάνουν τον καφέ μας από υγιεινή καθημερινή συνήθεια που μας προσφέρει ενέργεια και αντιοξειδωτικά, σε… βόμβα κενών θερμίδων.

Πίνουμε χυμούς και δεν τρώμε φρούτα

Όταν πίνουμε έναν χυμό, πιστεύουμε πως καταναλώνουμε κάτι υγιεινό. Και, σίγουρα, είναι σαφώς προτιμότερο από ένα αναψυκτικό, αλλά οι χυμοί δεν είναι ακριβώς και ό,τι πιο υγιεινό. Συγκεκριμένα, με την διαδικασία που παράγεται ο χυμός, χάνονται σχεδόν όλες οι πολύτιμες φυτικές ίνες του φρούτου. Μια μελέτη του 2013 στο περιοδικό The BMJ έδειξε πως η κατανάλωση χυμών σε αντίθεση με την κατανάλωση φρούτων, σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο διαβήτη.

Περνάμε πολλή ώρα μπροστά στο κινητό μας

Όσο περισσότερη ώρα περνάμε μπροστά από το κινητό, τον υπολογιστή ή την τηλεόραση, τόσο μεγαλύτερο κακό κάνουμε στον εαυτό μας. Η καθιστική ζωή είναι από τους μεγαλύτερους παράγοντες στην εξάπλωση του διαβήτη, ειδικά σε μικρές ηλικίες. Είναι γεγονός ότι ο καλύτερος τρόπος να φροντίσουμε την υγεία μας και να προλάβουμε τον διαβήτη είναι η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση—και τα δύο παράγοντες που δέχονται μεγάλο πλήγμα αν περνάμε ένα τεράστιο κομμάτι του χρόνου μας μπροστά από μία οθόνη. Και δεν χρειάζεται να ξοδεύετε πολλά χρήματα στο γυμναστήριο. Το να σηκώνεστε από τον καναπέ, να βγαίνετε για μία σύντομη βόλτα αλλά και να κάνετε μερικές απλές ασκήσεις στο σπίτι μπορεί να είναι αρκετό για να προσέξετε τον εαυτό σας, αλλά και να αξιοποιήσετε σωστά την γλυκόζη που σας προσφέρει το φαγητό, αντί να την αποθηκεύσετε ως λίπος. Τέλος, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Clinical Sleep Medicine έδειξε ότι η συνήθεια να κάνουμε μαραθώνιους σειρών ή ταινιών μπροστά από την οθόνη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη διαβήτη, καταστρέφοντας τον ύπνο μας. Επ’ ευκαιρία…

Δεν κοιμόμαστε αρκετά

Αν δεν κοιμάστε τουλάχιστον επτά ώρες κάθε βράδυ, τότε ο οργανισμός σας αρχίζει να βιώνει έντονο στρες. Όταν μας λείπει ύπνος, το στρες αυτό προκαλεί έκκριση περισσότερης αδρεναλίνης στο σώμα, με αποτέλεσμα να εκκρίνεται περισσότερη γλυκόζη από όση χρειαζόμαστε εκείνη τη στιγμή. Το περίσσευμα παραμένει στο αίμα και προκαλεί προβλήματα. Μια μελέτη του 2016 στο Sleep Medicine έδειξε ότι τα άτομα που πάσχουν από διαταραχές ύπνου (όπως η άπνοια) βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη. Ο ύπνος παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην γενικότερη κατάσταση της υγείας μας, και ας μην ξεχνάμε ότι όσο περισσότερος ύπνος μας λείπει, τόσο περισσότερο ο οργανισμός μας νιώθει ότι χρειάζεται τροφές υψηλές σε κορεσμένα λιπαρά και σε ζάχαρη, για να αντεπεξέλθει.

Καπνίζουμε

Δεν υπάρχει κανένα όφελος που μπορούμε να δούμε από το κάπνισμα. Σε κάθε πιθανό επίπεδο, μας καταστρέφει. Δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία του αίματος, αυξάνει το στρες, και μαζί τις πιθανότητες να αναπτύξουμε ανοχή στην ινσουλίνη. Το ίδιο συμβαίνει όμως και με την (υποτιθέμενα) πιο “υγιεινή” εναλλακτική του, το vaping. Οι έρευνες πάνω στα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι περιορισμένες (και αυτό θα έπρεπε να είναι από μόνος του λόγος για να τα αποφεύγουμε), αλλά οι συσκευές αυτές περιέχουν νικοτίνη. Μια έρευνα που παρουσιάστηκε το 2011 στο American Chemical Society έδειξε ότι  αυξάνει τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης A1C, μέχρι και κατά 34%. Η αιμοσφαιρίνη A1C είναι πρακτικά η ποσότητα ζάχαρης που προσκολλάται στα ερυθρά αιμοσφαίρια. Ακόμα χειρότερα, σύμφωνα με τους ειδικούς, η ποικιλία ευχάριστων γεύσεων που προσφέρει το ηλεκτρονικό τσιγάρο μπορεί να μας κάνει να καπνίζουμε ακόμα περισσότερο, από ό,τι αν καπνίζαμε κανονικά τσιγάρα. Κόψτε το κάπνισμα, και – εκτός από το ότι θα μειώσετε τον κίνδυνο διαβήτη – θα δείτε βελτίωση της υγείας σας από κάθε άποψη που μπορείτε να φανταστείτε.