Το εγκεφαλικό επεισόδιο συμβαίνει όταν υπάρχει πρόβλημα με την ροή του αίματος προς τον εγκέφαλο. Αποτελεί τον νούμερο ένα λόγο παράλυσης στους ενήλικες και κάθε χρόνο στερεί πολλές ζωές. Και όμως, υπάρχουν τρόποι να ελαττώσουμε τον κίνδυνο να υποστούμε εγκεφαλικό επεισόδιο. Και επειδή η πρόληψη είναι καλύτερη από κάθε θεραπεία, ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.

Ελέγχουμε την αρτηριακή μας πίεση

Η αυξημένη αρτηριακή πίεση είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας στην πρόληψη ενός εγκεφαλικού επεισοδίου. Η ανεξέλεγκτη υπέρταση μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ακόμα και στο τετραπλάσιο. Αν πάσχετε από διαβήτη, οφείλετε να είστε ακόμα πιο προσεκτικοί. Το να ρυθμίσουμε την αρτηριακή μας πίεση δεν έχει να κάνει μόνο με φαρμακευτική αγωγή, καθώς είναι σημαντικό να ακολουθούμε μια υγιεινή διατροφή, να ελαττώσουμε το αλκοόλ και το αλάτι, αλλά και να γυμναζόμαστε τακτικά.

Ελέγχουμε τα επίπεδα του σακχάρου

Ο διαβήτης μπορεί να αυξήσει ραγδαία τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Αν τον αφήσουμε ανεξέλεγκτο για αρκετό καιρό, θα προκληθεί βλάβη στα αιμοφόρα αγγεία και στα νεύρα μας. Οι διαβητικοί αντιμετωπίζουν μιάμιση φορά μεγαλύτερο κίνδυνο από τους υπόλοιπους ανθρώπους να υποστούν εγκεφαλικό επεισόδιο, συνεπώς μην ξεχνάτε τη φαρμακευτική σας αγωγή, τη σωστή δίαιτα και να επισκέπτεστε τακτικά τον γιατρό σας για εξετάσεις.

Προσέχουμε τη χοληστερόλη

Η αυξημένη χοληστερόλη κάνει τα αιμοφόρα αγγεία του σώματος να συστέλλονται, μπλοκάροντας τη ροή του αίματος στα ζωτικά μας όργανα—όπως ο εγκέφαλος. Ελαττώστε τα φαγητά που περιέχουν χοληστερίνη και κορεσμένα λιπαρά, όπως τα τηγανητά.

Κόβουμε το κάπνισμα

Το κάπνισμα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου μέχρι και δυόμισι φορές—ένας κίνδυνος που μειώνεται σημαντικά σχεδόν αμέσως μόλις κόψουμε το τσιγάρο. Στα πέντε χρόνια χωρίς αυτή την βλαβερή συνήθεια, ο κίνδυνος έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα ενός μη καπνιστή.

Προσέχουμε το βάρος μας

Η παχυσαρκία συνδέεται με διάφορους παράγοντες κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο, όπως τον διαβήτη, την υπέρταση και την αυξημένη χοληστερόλη. Ακόμα μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος αν έχουμε πολύ περιττό λίπος στην περιοχή της κοιλιάς. Φροντίστε να τρέφεστε σωστά και να γυμνάζεστε τακτικά.

Ακολουθούμε υγιεινή διατροφή

Αν δεν τρεφόμαστε σωστά, ο κίνδυνος να υποστούμε ένα εγκεφαλικό επεισόδιο αυξάνεται—παράλληλα, η κακή διατροφή αυξάνει τον κίνδυνο όλων των παραγόντων που συμβάλλουν, όπως του διαβήτη και της υπέρτασης. Μειώστε τις περιττές θερμίδες, καταναλώστε τροφές με πολλά θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες και περιορίστε στο ελάχιστο τα κορεσμένα λίπη.

Γυμναζόμαστε τακτικά

Ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου αυξάνεται αν κάνουμε καθιστική ζωή. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο είναι σημαντικό να γυμναζόμαστε τουλάχιστον 3-5 φορές την εβδομάδα, από μισή ως μία ώρα. Βρείτε έναν τρόπο γυμναστικής που σας ταιριάζει και σας κάνει να αισθάνεστε όμορφα και ξεκινήστε άμεσα.

Δεν παραβλέπουμε τη φαρμακευτική μας αγωγή

Αν παίρνετε φάρμακα για οποιαδήποτε ασθένεια, μην ξεχνάτε ποτέ να τα παίρνετε, και ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του γιατρού σας, ακόμα και αν νιώθετε καλύτερα. Αν δεν παίρνετε τα φάρμακα που πρέπει, ο κίνδυνος για εγκεφαλικό επεισόδιο αυξάνεται σημαντικά.

Επισκεπτόμαστε τακτικά τον γιατρό μας

Κάνουμε συχνά εξετάσεις για να δούμε τα επίπεδα της πίεσής μας, της χοληστερόλης και του σακχάρου, αλλά και τν γενικότερη κατάσταση της υγείας μας. Έτσι μπορείτε να ανακαλύψετε σε αρχικό στάδιο τους παράγοντες κινδύνου και να λάβετε τα μέτρα σας.

Γνωρίζουμε τα σημάδια του εγκεφαλικού

Πολλές φορές, πριν από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο εμφανίζονται προειδοποιητικά σημάδια, που ονομάζονται παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο. Με λίγα λόγια, εμφανίζονται συμπτώματα εγκεφαλικού που εξαφανίζονται λίγα λεπτά αργότερα. Συνεπώς, αν παρατηρήσετε τα επόμενα σημάδια, πηγαίνετε αμέσως στο νοσοκομείο για να προλάβετε το εγκεφαλικό:
“Κρέμασμα” του προσώπου όταν προσπαθείτε να χαμογελάσετε.
Αδυναμία στα χέρια όταν προσπαθείτε να τα σηκώσετε.
Δυσκολίες στην ομιλία. Οι λέξεις σας δεν ακούγονται καθαρά.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος