Οι σύγχρονες μελέτες δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα υποφέρουν από πόνους στην πλάτη ή τον αυχένα κάποια στιγμή στη ζωή τους. Το 50% δε των εργαζομένων, υποφέρουν συνήθως από έντονα συμπτώματα πόνου στην πλάτη, τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Οι ηλικίες άνω των σαράντα ετών είναι οι πιο ευπαθείς, αλλά πολύ συχνά και νεότερα άτομα, κάτω των τριάντα ετών, υποφέρουν από ανάλογους πόνους.

Οι νέοι συνήθως, λόγω πιο εύκαμπτου σκελετού, δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από την καθιστική ζωή και από τις καθημερινές κινήσεις.

Οι συνήθεις αιτίες για τον πόνο στην πλάτη είναι οι παρακάτω:

  • Αν καταπονηθείτε σε μια κουραστική δουλειά, όπως καθάρισμα, μετακόμιση, περιποίηση κήπου, μπορεί την επόμενη ημέρα η πλάτη σας να πονάει, κάτι απόλυτα φυσιολογικό.
  • Αν ξαφνικά σηκώσετε βαριά αντικείμενα, το υπερβολικό τέντωμα των μυών μπορεί να σας δημιουργήσει πρόβλημα.
  • Μπορεί να πάσχετε από πρόπτωση δίσκων (κήλη) ή να έχετε πρόβλημα στις αρθρώσεις, οπότε οι πόνοι στην πλάτη σας θα είναι ιδιαίτερα έντονοι. Η πρόπτωση δίσκου μπορεί να προκαλέσει επίσης πόνους προς το ένα πόδι (ισχιαλγία) και ακόμα με ένα δυνατό βήχα ή γέλιο, ο πόνος στην πλάτη να γίνεται πιο έντονος.

Σε γενικές γραμμές, τα αίτια για τον πόνο της πλάτης είναι μία ξαφνική θλάση των μυών, η ρήξη μεσοσπονδύλιου δίσκου, η αρθρίτιδα, αλλά και η οστεοπόρωση.

Η αντιμετώπιση των απλών αυτών πόνων δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, δεδομένου ότι οι πιο έντονοι και οξείς από αυτούς μπορούν να υποχωρήσουν, εάν το σημείο που έχει πάθει τη βλάβη, επουλωθεί σύντομα. Οι γιατροί στις απλές, καθημερινές περιπτώσεις συνιστούν ανάπαυση, συνήθως άνω του 24ώρου και οπωσδήποτε σε σκληρό στρώμα ή επιφάνεια. Όταν υποφέρετε από οξείς πόνους στην πλάτη, αποφύγετε τις θέσεις και τις κινήσεις που θα σας επιδεινώσουν τον πόνο.

Σε καθιστή θέση, κρατήστε τον κορμό σας σε στητή θέση, σε καρέκλα με ίσια πλάτη και χρησιμοποιήστε τα χέρια σας σαν βοήθημα όταν σηκώνεστε από το κρεβάτι ή την καρέκλα για να μην καταπονείτε περισσότερο τη σπονδυλική σας στήλη.
Ο πόνος στην πλάτη θα γίνεται ιδιαίτερα αισθητός, όταν προσπαθείτε να σηκωθείτε αλλά και να ξαπλώσετε στο κρεβάτι.

Η θεραπεία των πόνων της πλάτης εξαρτάται πάντα από το αίτιο που τους προκάλεσε. Στην περίπτωση που η ανάπαυση για μία ή δύο ημέρες δεν σας βοηθήσει, ο γιατρός θα σας χορηγήσει αντιφλεγμονώδη θεραπεία για πιο γρήγορη ανακούφιση από τον πόνο. Σημαντική βοήθεια είναι τα ζεστά επιθέματα ή οι θερμοφόρες, για τα οποία όμως είναι καλύτερα να συμβουλευτείτε τον γιατρό, ιδιαίτερα εάν δεν γνωρίζετε τα αίτια που σας προκαλούν αυτούς τους πόνους.

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι πόνοι στην πλάτη θεραπεύονται εύκολα, χωρίς την επίσκεψη σε γιατρό. Εάν όμως δείτε ότι ο πόνος στην πλάτη είναι ανυπόφορος και επιμένει πολλές ημέρες, σας ενοχλεί και κατά τη διάρκεια της νύχτας ή συνοδεύεται από πυρετό, ρίγη και συμπτώματα λοίμωξης, τότε θα πρέπει οπωσδήποτε να σας εξετάσει ειδικός.

Στην καθημερινότητά μας, καλό θα είναι να φροντίζουμε να κοιμόμαστε σε καλό στρώμα, ώστε η σπονδυλική μας στήλη να στηρίζεται σωστά.

Να δίνουμε μεγάλη προσοχή στη μεταφορά αντικειμένων και στις απότομες κινήσεις του σώματός μας. Η μεταφορά ακόμα και μιας βαριάς τσάντας κάθε μέρα, ιδιαίτερα από τις γυναίκες, μπορεί να δημιουργήσει έντονες ενοχλήσεις στην πλάτη.

Επίσης οι γυναίκες θα πρέπει να αποφεύγουν να φορούν πολλές ώρες και καθημερινά πολύ ψηλά τακούνια, γιατί αυτά κάνουν την πλάτη να κυρτώνει και τις αρθρώσεις να πιέζονται. Τα εντελώς ίσια παπούτσια επίσης, μπορεί να επιβαρύνουν την πλάτη με τον ίδιο τρόπο, εφόσον τα πόδια δεν έχουν τη στήριξη που χρειάζονται. Το ιδανικό, είναι το μεσαίο τακούνι και αυτό φυσικά που ταιριάζει στον καθένα.

Μεγαλύτερο πρόβλημα με πόνο στην πλάτη, έχουν τα άτομα που κάνουν δουλειά γραφείου, δεδομένου ότι οι περισσότεροι είτε δεν φροντίζουν τη σωστή στάση του σώματός τους είτε δεν χρησιμοποιούν κατάλληλη καρέκλα. Η πίεση στη σπονδυλική στήλη, είναι μεγαλύτερη όταν κάποιος κάθεται, παρά από όταν είναι όρθιος.

Σε όλα τα παραπάνω μπορεί να προστεθεί η ανάγκη της άσκησης, για πιο δυνατούς μυς στο σώμα μας, που θα μπορούν να υποστηρίζουν καλύτερα την πλάτη.

Και οπωσδήποτε, ακόμα και σε αυτό το πρόβλημα, όπως στα περισσότερα θέματα υγείας, σημασία έχει η διατροφή μας! Τα περιττά κιλά, η πρόσληψη θερμίδων παραπάνω από το κανονικό και το πρόχειρο και έτοιμο φαγητό, αυξάνουν το σωματικό βάρος, δημιουργώντας επιπλέον φορτίο για την πλάτη και κατά συνέπεια συχνότερες ενοχλήσεις.

premium.paratiritis