Όλοι μας κάποια στιγμή θα στραμπουλήξουμε κάποιον μυ, θα αισθανθούμε πονοκέφαλο ή πόνο στη μέση. Και, όσο μεγαλώνουμε, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να υποφέρουμε από αρθρίτιδα. Γνωρίζουμε πως δύο από τους πιο εύκολους (και φτηνούς) τρόπους να απαλύνουμε τον πόνο είναι ο πάγος ή η ζέστη. Ποιο από τα δύο, όμως, κάνει καλύτερη δουλειά; Ας κάνουμε ένα crash test.

Για τραυματισμούς από γυμναστική…

Ο πάγος μπορεί να φαίνεται πιο άβολος σε σχέση με κάτι ζεστό, αλλά είναι η καλύτερη επιλογή για τον έντονο πόνο, τις φλεγμονές και το πρήξιμο. Η ζέστη μπορεί να κάνει μεγαλύτερο κακό, καθώς στην πραγματικότητα επεκτείνει τον κύκλο των φλεγμονών. Βέβαια, αν έχετε κάποιον τραυματισμένο μυ, είναι καλή ιδέα να τοποθετήσετε μια ζεστή, βρεγμένη πετσέτα πάνω του πριν γυμναστείτε, και έπειτα πάγο για να ελαχιστοποιήσετε τον πόνο.

Για τους πονοκεφάλους…

Μια κρύα κομπρέσα γύρω από το μέτωπο, τα μάτια και τους κροτάφους μπορεί να βοηθήσει με τον δυνατό, παλλόμενο πόνο της ημικρανίας. Συνεπώς, προτιμούμε το κρύο, αλλά οι ζεστές κομπρέσες μπορούν να βοηθήσουν στη χαλάρωση σπασμών του αυχένα, που μπορούν να προκαλέσουν πονοκέφαλο. Επιπλέον, αν έχετε πυρετό, μην ανησυχείτε: είναι ασφαλές να χρησιμοποιήσετε κρύες κομπρέσες για να τον ρίξετε.

Για τους πόνους της αρθρίτιδας…

Σε αυτή την περίπτωση, κερδίζει η ζέστη. Όταν μιλάμε για αρθρίτιδα, και για τραυματισμούς που εξακολουθούν να πονούν για περισσότερες από έξι εβδομάδας, η ζέστη μπορεί να ανακουφίσει σημαντικά τους πόνους. Βέβαια, ο πάγος είναι προτιμώμενος σε περιπτώσεις εξάρσεων ουρικής αρθρίτιδας.

Πώς να χρησιμοποιήσουμε σωστά το κρύο ή τη ζέστη

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να απαλύνουμε τον πόνο χρησιμοποιώντας ζέστη ή κρύο, και θα δούμε τους πιο απλούς και δημοφιλείς. Να θυμάστε πως οι ειδικοί προτείνουν τη χρήση για 20 λεπτά, με άλλα 20 λεπτά διάλειμμα.

Μπορούμε, λοιπόν, να χρησιμοποιήσουμε…
…παγωμένα πακέτα: Σακούλες με κατεψυγμένο αρακά, για παράδειγμα, ή μια σακούλα με παγάκια. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον πάγο μέχρι να φύγουν το πρήξιμο και η φλεγμονή.
…παγωμένο μασάζ: Παγώστε νερό σε ένα πλαστικό ποτηράκι, έπειτα κόψτε το και κάντε μασάζ με τον παγωμένο κύλινδρο στο σημείο, μέχρι να μουδιάσει. Αυτή η τακτική είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για πιο περίεργες περιοχές, στις οποίες είναι δύσκολη η χρήση πακέτων, όπως ο αγκώνας και η φτέρνα.
…κρύες μάσκες: Οι κρύες μάσκες, που είναι διαθέσιμες στα περισσότερα φαρμακεία, μπορούν να τοποθετηθούν πάνω από τα μάτια. Εναλλακτικά, μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας μάσκα τοποθετώντας πάνω στο μέτωπο και τους κροτάφους μια πετσέτα βουτηγμένη σε κρύο νερό.
…ζεστό νερό: Κάντε ένα μπάνιο ή ντους με χλιαρό – όχι καυτό! – νερό, όχι περισσότερο από 37 βαθμούς Κελσίου.
…θερμοφόρα: Χρησιμοποιήστε μια θερμοφόρα για να απαλύνετε τον πόνο, αλλά απομακρύνετέ την αν η περιοχή αρχίσει να είναι πολύ ζεστή, για να αποφύγετε τα εγκαύματα.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος