Έως το τέλος της τρίτης τάξης τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα της γραφής, της ανάγνωσης και της επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα παρακάτω:

Ακουστική ικανότητα

  • Να ακούν προσεκτικά σε ομαδικές περιστάσεις
  • Να κατανοούν υλικό που είναι στο επίπεδο της τάξης τους

Δεξιότητες λόγου

  • Να μιλούν καθαρά με το κατάλληλο ύφος
  • Να θέτουν ερωτήσεις και να απαντούν στις ερωτήσεις των άλλων
  • Να χρησιμοποιούν σαφές και συγκεκριμένο λεξιλόγιο στους διαλόγους και στις συζητήσεις στην τάξη
  • Να χρησιμοποιούν λεξιλόγιο που να σχετίζεται με το υπό συζήτηση θέμα
  • Να παραμένουν στο θέμα, να χρησιμοποιούν την κατάλληλη επαφή με τα μάτια και να εξετάζουν διάφορες πτυχές του θέματος
  • Να συνοψίζουν με ακρίβεια μια ιστορία
  • Να εξηγούν τι έχουν μάθει

Αναγνωστική ικανότητα

  • Να επιδείχνουν πολύ καλό χειρισμό των βασικών φωνητικών προτύπων
  • Να χρησιμοποιούν δεξιότητες ανάλυσης λέξεων όταν διαβάζουν
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες από γλωσσικό περιεχόμενο και γλωσσικές δομές για να βοηθούν στην κατανόηση αυτού που διαβάζουν
  • Να προβλέπουν και να δικαιολογούν τι πρόκειται να επακολουθήσει στις ιστορίες. Να συγκρίνουν και να αντιπαραθέτουν ιστορίες
  • Να θέτουν ερωτήσεις και να απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν το αναγνωστικό υλικό
  • Να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν για να μάθουν σχετικά με νέα θέματα
  • Να διαβάζουν με ευχέρεια βιβλία επιπέδου της τάξης τους (μυθοπλασία και μη)
  • Να ξαναδιαβάζουν και να διορθώνουν σφάλματα όταν απαιτείται

Ικανότητα γραφής

  • Να σχεδιάζουν, οργανώνουν, αναθεωρούν και επεξεργάζονται γραπτές απαντήσεις
  • Να περιλαμβάνουν λεπτομέρειες στο γραπτό τους λόγο
  • Να γράφουν ιστορίες, γράμματα, απλές εξηγήσεις και σύντομες αναφορές
  • Να γράφουν χωρίς ορθογραφικά λάθη τις απλές λέξεις. Να διορθώνουν από μόνα τους το μεγαλύτερο μέρος των ορθογραφικών λαθών. Να χρησιμοποιούν λεξικό για να διορθώνουν τα λάθη τους
  • Να γράφουν καθαρά με συνεχές γράψιμο