Έως το τέλος της τρίτης τάξης, τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα της γραφής, της ανάγνωσης και της επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα παρακάτω:

Ακουστική ικανότητα

  • Να ακούν και να κατανοούν πληροφορίες που παρουσιάζονται από άλλους
  • Να σχηματίζουν γνώμη η οποία θα βασίζεται σε αποδείξεις
  • Να ακούν για συγκεκριμένους σκοπούς

Δεξιότητες λόγου

  • Να χρησιμοποιούν σωστά τις λέξεις στις συζητήσεις τους
  • Να χρησιμοποιούν τη γλώσσα αποτελεσματικά, για μια ποικιλία σκοπών σε διαφορετικές καταστάσεις
  • Να κατανοούν ορισμένες μεταφορικές εκφράσεις (π.χ. 'το δάσος απλωνόταν …')
  • Να συμμετέχουν σε ομαδικές συζητήσεις
  • Να παρουσιάζουν ακριβείς οδηγίες προς τους άλλους
  • Να συνοψίζουν και να αναθεωρούν τις ιδέες τους
  • Να οργανώνουν πληροφορίες για να είναι πιο σαφείς
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες και λεξιλόγιο ενός συγκεκριμένου τομέα (π.χ. Ιστορίας, Φυσικής) για εκμάθηση
  • Να κάνουν αποτελεσματικές προφορικές παρουσιάσεις

Αναγνωστική ικανότητα

  • Να διαβάζουν για συγκεκριμένους σκοπούς
  • Να διαβάζουν με ευχέρεια βιβλία του επιπέδου της τάξης τους
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες που έχουν ήδη μάθει για να κατανοούν το νέο υλικό
  • Να ακολουθούν γραπτές οδηγίες
  • Να κρατάνε σύντομες σημειώσεις
  • Να συνδέουν πληροφορίες που έχουν ήδη μάθει με διαφορετικά θέματα
  • Να μαθαίνουν σημασίες νέων λέξεων μέσα από τη γνώση της προέλευσης των λέξεων, των συνωνύμων και των πολλαπλών εννοιών
  • Να χρησιμοποιούν υλικό αναφοράς (π.χ. λεξικό)
  • Να εξηγούν το σκοπό του συγγραφέα και τον τρόπο γραφής του
  • Να διαβάζουν και να κατανοούν μια ποικιλία τύπων λογοτεχνίας, συμπεριλαμβανομένης της μυθοπλασίας, της μη μυθοπλαστικής λογοτεχνίας, της ιστορικής μυθοπλασίας και της ποίησης
  • Να συγκρίνουν και να αντιπαραθέτουν τομείς περιεχομένων
  • Να κάνουν αναφορές από κείμενα
  • Να παραφράζουν περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων των κύριων ιδεών και των λεπτομερειών.

Ικανότητα γραφής

  • Να γράφουν αφηγήματα και επεξηγήσεις, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων παραγράφων σχετικά με το ίδιο θέμα.
  • Να αναπτύσσουν ένα σχέδιο σύνταξης κειμένου, το οποίο θα περιλαμβάνει αρχή, μέση και τέλος.
  • Να οργανώνουν τον τρόπο γραφής τους, έτσι ώστε από αυτό να προκύπτει μια κεντρική ιδέα.
  • Να επεξεργάζονται τα τελικά αντίγραφα σε επίπεδο γραμματικής, στίξης και ορθογραφίας.