Η ναυτία των ταξιδιωτών αποτελεί ένα από τα πιο δυσάρεστα και ενοχλητικά συμπτώματα που ταλαιπωρεί πολλά άτομα και που αποτελεί αιτία κακοδιαθεσίας για πολλές ώρες ή και ημέρες ακόμα και μετά το πέρας του ταξιδιού.
Η ναυτία που μπορεί ή όχι να συνοδεύεται και από εμέτους αποτελεί τόσο δυσάρεστο συναίσθημα για τα άτομα που την υφίστανται ώστε αρκεί, πολλές φορές και η αναγγελία κάποιου ταξιδιού για να αρχίσει το άτομο να εκδηλώνει το πρόβλημα πολλές ώρες πριν ακόμη μπει στο αυτοκίνητο, το καράβι ή το αεροπλάνο.


Από ναυτία και εμέτους των ταξιδιωτών δεν υποφέρουν όλα τα άτομα αλλά μόνο ένα ποσοστό το οποίο δεν είναι μικρό. Η ευαισθησία των ατόμων που παρουσιάζουν το πρόβλημα της ναυτίας και των εμέτων ποικίλει από άτομο σε άτομο.

Έτσι υπάρχουν τα υπερευαίσθητα άτομα που εκδηλώνουν το πρόβλημα σε μικρό σχετικό διάστημα από την είσοδο του στο μέσο που ταξιδεύουν ακόμα και υπό συνθήκες σχετικά άριστες (δρόμοι ίσιοι χωρίς στροφές, θάλασσα ήρεμη κλπ), και τα λιγότερο ευαίσθητα άτομα που απαιτούν αρκετή ώρα και αρκετά κακές συνθήκες ταξιδιού για να εκδηλώσουν το πρόβλημα.

Συνήθως η ναυτία είναι το βασανιστικό σύμπτωμα και από την στιγμή που εγκαθίσταται ανακουφίζεται μόνο με την επέλευση του εμέτου. Αρκετά άτομα παρουσιάζουν τη ναυτία ή ακόμα και το κούνημα του αυτοκινήτου ή του καραβιού για αρκετές ώρες ή ημέρες μετά από το ταξίδι.

Οι λόγοι για τους οποίους παρουσιάζεται το πρόβλημα της ναυτίας και των εμέτων των ταξιδιωτών σε ορισμένα άτομα είναι πολλοί. Εξ αυτών σπουδαιότεροι θεωρούνται η ευαισθησία του κέντρου του εγκεφάλου που ελέγχει τους μηχανισμούς ναυτίας και εμέτων, η ευαισθησία του λαβύρινθου, το ψυχολογικό υπόστρωμα του ατόμου κ.α.

Αρκετά άτομα παρουσιάζουν έντονα το πρόβλημα κατά την παιδική ηλικία και στη συνέχεια αυτό βελτιώνεται όσο μεγαλώνουν.
Τι πρέπει όμως να κάνουν τα άτομα για να προλάβουν ή να βελτιώσουν το πρόβλημα τους σε ένα μελλοντικό ταξίδι.

Κατωτέρω παρέχονται ορισμένοι βασικοί κανόνες για να αποφευχθεί η ναυτία των ταξιδιωτών.

Γενικά μέτρα:
Μην ταξιδεύετε ποτέ με άδειο στομάχι, φροντίστε όμως το γεύμα που θα πάρετε να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφρύ.
Αποφεύγεται την λήψη οινοπνευματούχων ποτών πριν από το ταξίδι.

Για το αυτοκίνητο:
Ταξιδεύετε με ανοιχτά παράθυρα για να έχετε φρέσκο και δροσερό αέρα.
Κοιτάτε έξω από τα παράθυρα κατά την διάρκεια του ταξιδιού. Βάλτε τα παιδιά στα καθίσματα έτσι ώστε να μπορούν να βλέπουν έξω και όχι την πλάτη των μπροστινών καθισμάτων.


Αποφεύγετε το διάβασμα κατά την διάρκεια του ταξιδιού. Αν θέλετε να συμβουλευθείτε κάποιο χάρτη ή κάποιο βιβλίο καλύτερα είναι να σταματήσετε.
Κάντε συχνές στάσεις, βγείτε έξω από το αυτοκίνητο, πάρτε βαθειές ανάσες και χαλαρώστε τεντώνοντας τα πόδια και τα χέρια σας.

Για το καράβι:
Φροντίστε να κάθεστε στο κέντρο του καραβιού όπου υπάρχει η μικρότερη κίνηση.
Αποφεύγετε το κλείσιμο σε κλειστό χώρο. Παραμείνετε στο κατάστρωμα και καθηλώστε το βλέμμα σας μακριά στον ορίζοντα.


Αποφεύγετε τις ισχυρές οσμές ιδιαίτερα αυτές που προέρχονται από το εστιατόριο ή από το κατάστημα που πουλάει αρώματα.

Για το αεροπλάνο:
Ζητείστε κάθισμα πάνω από τα φτερά του αεροπλάνου που αποτελεί το πιο σταθερό μέρος του αεροπλάνου με τις λιγότερες κινήσεις.
Ανοίξτε τον εξαερισμό πάνω από το κάθισμά σας για να σας έρχεται φρέσκος αέρας.


Αποφεύγεται να κάθεστε σε περιοχή καπνιζόντων.
Διαλέξτε ελαφρύ γεύμα.

Για το λεωφορείο ή το πούλμαν:
Διαλέξτε ένα κάθισμα μεταξύ των μπροστινών και πισινών τροχών του αυτοκινήτου.

Για το τρένο:
Διαλέξτε κάθισμα που να κοιτάει την κατεύθυνση που ταξιδεύει το τρένο.

Εκτός από τα ανωτέρω πρακτικά μέσα που μπορεί κάθε άτομο να εφαρμόσει υπάρχουν και ορισμένα φάρμακα που λαμβάνονται πριν από το ταξίδι και με τα οποία σε ένα σημαντικό ποσοστό αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το πρόβλημα της ναυτίας και των εμέτων του ταξιδιού όπως π.χ.

η διμενιδρυνάτη (η γνωστή δραμαμίνη), το φενεγκράν, το βάλιουμ κ.α. Τα φάρμακα αυτά πρέπει να λαμβάνονται πριν από το ταξίδι και αν το ταξίδι πρόκειται να κρατήσει αρκετές ώρες η δόση πρέπει να επαναλαμβάνεται 2-3 φορές την ημέρα.