Εξάρτηση από τις νέες τεχνολογίες

Γιατί πολλοί νέοι άνθρωποι σήμερα προτιμούν να μην βγουν έξω το Σάββατο βράδυ και να μείνουν στο σπίτι; Τι κάνουν στο σπίτι; Είναι στο internet, στο facebook, ή σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή παίζουν παιχνίδια, ή αχολούνται με τζόγο ή πορνογραφία στο ίντερνετ. 

Οι νέες τεχνολογίες υπόσχονται νέους τρόπους για να κάνουμε διάφορα πράγματα πολύ πιο εύκολα. Και αυτό είναι γεγονός. Η εξάπλωση όμως αυτή των εφαρμογών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αλλάξει εντελώς το τοπίο των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, δημιουργεί νέες συναισθηματικές καταστάσεις, νέες συνήθειες, νέα προβλήματα και ασφαλώς απαιτεί χρόνο και ενέργεια.

  • Ασχολείστε αρκετή ώρα με το ίντερνετ, ακόμα και όταν δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος;
  • Ο σύντροφός σας παραπονείται συχνά ότι δεν ασχολείτστε μαζί του, γιατί είστε συνέχεια στο ίντερνετ ;
  • Ακόμα και όταν τρώτε είστε στο ίντερνετ;

Έχει ψυχοδραστική φύση το ίντερνετ;

Είναι τρόπος αντιμετώπισης της μοναξιάς ή μήπως την προκαλεί κιόλας;

Τα έξυπνα κινητά, οι πολλές ώρες στο ίντερνετ μπορούν να προκαλέσουν συμπεριφορά «εξάρτησης»; Πιθανά, ναι, εφόσον εκλύουν συναισθήματα ικανοποίησης, ανταμοιβής, ή αισθήματα άγχους και δυσανεξίας όταν είναι κάποιος μακριά από αυτά, πχ. , περιμένοντας ένα μέιλ, έμα μήνυμα ή βλέποντας προσωπικές φωτογραφίες.

Ασφαλώς, το διεγερτικό περιεχόμενο, η εύκολη πρόσβαση, η άνεση που ενέχει, το χαμηλό κόστος, ο οπτικός ερεθισμός, η αυτονομία και η ανωνυμία επηρεάζουν έντονα συναισθηματικά.

Όταν λέμε ότι κάτι είναι ψυχοδραστικό, εννοούμε ότι επηρεάζει τη διάθεση και πιθανά τη συμπεριφορά.
Ασφαλώς, σημαντικό ρόλο παίζει εάν η παραπάνω ενασχόληση επηρεάζει αρνητικά την επαγγελματική, προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή του ατόμου.

Σίγουρα, μπορεί να επηρεάσει την προσοχή και τη συγκέντρωση, προκαλώντας διακοπή ή διάσπαση της σκέψης ή της προσοχής. Μας αποσπούν από το να διατηρήσουμε την προσοχή μας σε μία δραστηριότητα, ή απλά να μείνουμε μόνοι με τις σκέψεις μας, ή να σκεφτόμαστε βαθύτερα θέματα που μας απασχολούν.

Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχουν ακόμα επίσημα διαγνωστικά κριτήρια για νέες εξαρτήσεις που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια, όπως εξάρτηση από το ίντερνετ, παιχνίδια στο ίντερνετ, εξάρηση από κινητά τηλέφωνα. Ωστόσο, αν κάποιος ή το περβάλλον του παρατηρεί ότι αυξάνει τις ώρες στις παραπάνω δραστηριότητες, παραμελεί άλλες δραστηριότητες ή κοινωνικές επαφές με ανθρώπους, έχει μειώσει τη φυσική δραστηριότητα, τότε ίσως θα πρέπει να προβληματιστεί μήπως οι ώρες ενασχόλησης θέτουν προβλήματα στις παραπάνω δραστηριότητες.

Τι μπορούμε να κάνουμε όταν νιώθουμε ότι μας συμβαίνουν κάποια από τα παραπάνω;

  • Καταρχήν, να ελέγχουμε τις ώρες που περνάμε στο ίντερνετ, στο κινητό μας και να βάλουμε ένα χρονικό περιορισμό.
  • Nα επιδιώκουμε να μιλήσουμε στο τηλέφωνο με τα άτομα που επικοινωνούμε στο ίντερνετ ή να τα συναντήσουμε έξω (εφόσον φυσικά είναι άτομα που τα γνωρίζουμε, όχι άγνωστοι- και αναφερόμαστε ασφαλώς στους ενήλικες).
  • Να καλλιεργούμε πραγματικές, ουσιαστικές σχέσεις με αυτούς που πραγματικά θέλουμε. Αν νιώθουμε ότι το ίντερνετ καλύπτει κάποιους φόβους, δισταγμούς ή αδυναμίες μας να σχετιστούμε πιο πραγματικά και πιο αυθεντικά με τους ανθρώπους, θα πρέπει να σκεφτούμε υπεύθυνα για τον εαυτό μας πάνω σε αυτό και να μιλήσουμε με έναν ψυχολόγο.
  • Να εστιασθούμε στη δουλειά.
  • Να χρησιμοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο μας πιο εποικοδομητικά (περπάτημα, σωματική άσκηση, σπορ).

Επίσης:

Nα σκεφτούμε τις καταστάσεις και τα συναισθήματα που μας κάνουν να κολλάμε με τις νέες τεχνολογίες. Είναι επειδή βαριόμαστε, νιώθουμε μόνοι, έχουμε άγχος ή αγωνία για κάτι; Μιλήστε σε κάποιον αν νιώθετε κάποια από αυτά τα συναιασθήματα.

Τέλος, προσπαθείτε να πειθαρχείτε με τη χρήση του κινητού, όταν είστε με τα παιδιά σας, όταν οδηγείτε, όταν είστε σε μια συνάντηση, σε μία κοινωνική εκδήλωση. Θα εκπλαγείτε όταν νιώσετε ότι έχετε καταφέρει να ελέγξετε αυτή τη συνεχή επιθυμία. Βάλτε στο αθόρυβο το κινητό σας κάποιες στιγμές που χρειάζεται να εστιασθείτε σε μία σοβαρή δουλειά ή να ξεκουραστείτε.