Οι μεγαλύτερες αιτίες που μας προκαλούν άγχος είναι γνωστές: οικονομικά, συνθήκες ζωής, και η λίστα συνεχίζεται. Και όμως, το άγχος δεν προκαλείται μονάχα από προφανείς, ή ακόμα και αρνητικούς, παράγοντες. Υπάρχουν πολλά μικρά, φαινομενικά ασήμαντα πράγματα, που μπορεί να μην μας κάνουν να αισθανόμαστε άσχημα εκείνη την στιγμή, αλλά έχουν μακροπρόθεσμη επίδραση πάνω μας. Ας δούμε μερικά από αυτά.

Ο σύντροφός σας

Σε μία σχέση, είναι σίγουρο πως θα υπάρξουν στιγμές που θα εκνευριστείτε ο ένας με τον άλλο. Με λάθος, όμως, χειρισμό, τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά για την ψυχική σας υγεία. Η συμβουλή των ειδικών είναι – όπως σε κάθε καλή σχέση – να περνάτε σωστά τον χρόνο σας μαζί, και να είστε πρόθυμοι να κάνετε συμβιβασμούς.

Καθημερινές ενοχλήσεις

Μπορεί να μας λένε να μην αγχωνόμαστε για τα ασήμαντα καθημερινά πραγματάκια, αλλά πολλές φορές αυτά έχουν την μεγαλύτερη επίδραση στην ψυχολογία μας: το κινητό που δεν σταματά να χτυπάει, ένας αγενής ταμίας στο σούπερ μάρκετ, το ότι δεν μπορούσαμε να βρούμε μέρος να παρκάρουμε. Τι μπορούμε να κάνουμε; Να θυμηθούμε πως, εκείνη τη στιγμή, κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, δεδομένων των περιστάσεων.

Το στρες των άλλων

Το ξέρατε πως το στρες είναι μεταδοτικό; Όταν κάποιος κοντινός μας άνθρωπος περνάει δύσκολες στιγμές, αρχίζουμε να ανησυχούμε για αυτόν, αλλά και για τη δική μας τύχη. Πολλές φορές αγνοούμε καταστάσεις, μέχρι να τις δούμε με τα μάτια μας. Αυτό μπορεί να γίνει ακόμα πιο έντονο μέσω των κοινωνικών δικτύων, όπου ερχόμαστε σε επαφή με ακόμα περισσότερα άτομα – και τον πόνο τους.

Η παιδική μας ηλικία

Τραυματικές εμπειρίες από το παρελθόν μας μπορούν να μας δημιουργούν προβλήματα μέχρι και σήμερα. Πόσο μάλλον, οι άσχημες παιδικές εμπειρίες μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές στα σημεία του εγκεφάλου που επεξεργάζονται τα συναισθήματα και το άγχος.

Τσάι και σοκολάτα

Ξέρουμε πως μια ακόμα κούπα καφέ σε περιόδους έντονου στρες δεν είναι η καλύτερη επιλογή, αλλά η καφεΐνη βρίσκεται και στο τσάι και στη σοκολάτα – και μάλιστα, σχεδόν σε ισόποσες δόσεις. Όλη αυτή η καφεΐνη επιδεινώνει το άγχος μας.

Προσδοκίες

Όταν τα πράγματα δεν έρχονται όπως τα περιμένουμε, είναι λογικό να αναστατωθούμε. Αυτό όμως δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο απαισιοδοξίας και απογοήτευσης.

Το… στρες

Ναι, καλά διαβάσατε. Η αντίδρασή μας στο στρες μπορεί να κάνει την κατάσταση ακόμα χειρότερη, κυρίως γιατί (όπως γνωρίζουμε) αυτά που πρέπει να κάνουμε για να νιώσουμε καλύτερα, απαιτούν πειθαρχία και κόπο, όπως σωστή διατροφή και γυμναστική. Αντί για αυτό, πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να δουλέψουν υπερωρίες για να ξεχαστούν, με το χέρι τους θαμμένο σε μια σακούλα με σνακ.

Το multitasking

Αν νομίζετε πως είστε εξπέρ στο να χειρίζεστε πολλά πράγματα μαζί, ξανασκεφτείτε το. Πιθανότατα, το μόνο που καταφέρνετε είναι να αυξήσετε το άγχος σας και να μειώσετε την παραγωγικότητά σας.

Ένας αγώνας ποδοσφαίρου

Μπορείτε να πιστέψετε ότι το να βλέπετε την ομάδα σας να παίζει κάνει κακό στην υγεία σας; Και όμως. Το σώμα μας δεν έχει τρόπο να ξεχωρίσει το “κακό” από το “καλό” στρες, όπως αυτό του να βλέπουμε ένα έντονο ποδοσφαιρικό ματς. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ακόμα και έκκριση περιττής αδρεναλίνης.

Η ανησυχία για την υγεία

Ακόμα και αν δεν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα υγείας, σίγουρα υπάρχουν πράγματα που θα θέλατε να “φτιάξετε” στον εαυτό σας. Αυτό το άγχος για να φτάσουμε και να διατηρήσουμε την καλή μας φυσική κατάσταση μπορεί να μην ακούγεται σαν κάτι σοβαρό, αλλά μπορεί να έχει άσχημα αποτελέσματα, όπως η ορθορεξία, η εμμονή με τη σωστή διατροφή.

Οι δουλειές του σπιτιού

Αν νιώθετε πως έχετε αναλάβει μεγαλύτερο μερίδιο από τις δουλειές του σπιτιού από αυτό που σας αναλογεί, μπορεί να το νιώθετε σαν ψυχικό μαρτύριο. Συζητήστε με τον συγκάτοικο/σύντροφό σας, ώστε να μοιράσετε καλύτερα τις ευθύνες.

Το κατοικίδιό σας

Για όλες τις ευεργετικές επιδράσεις που έχει ένα αξιολάτρευτο ζωάκι μέσα στο σπίτι, σίγουρα μας “φορτώνει” με επιπλέον ευθύνες. Και το συναισθηματικό δέσιμο που δημιουργούμε με τους χνουδωτούς μας φίλους μπορεί να κάνει το στρες ακόμα χειρότερο.

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος