Παρασκευή, 03 Οκτωβρίου 2014, 12:09
Καλημέρα, ειναι λίγες λέξεις για την ηλικία του. “Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου? • Ελέγξτε την ακοή του παιδιού σας και δώστε ιδιαίτερη προσοχή αν έχει προβλήματα με τα αυτιά του και λοιμώξεις, ειδικά αν είναι επαναλαμβανόμενες. • Ενισχύστε τις επικοινωνιακές προσπάθειες του μωρού σας, κοιτάζοντας το, μιλώντας του και μιμούμενοι τους ήχους που λέει. • Να επαναλαμβάνεται το γέλιο του και τις εκφράσεις του προσώπου του • Μάθετε στο μωρό σας να μιμείται κινήσεις όπως το κουκου-τα, παλαμάκια, να χαϊδεύει, να κινεί τα δάκτυλά του σαν το περπάτημα της αράχνης, να φυσάει, να στέλνει φιλιά, να χαιρετάει. Αυτά τα παιχνίδια διδάσκουν το παιδί να περιμένει την σειρά του που είναι απαραίτητο να το μάθει για να συνομιλεί. • Να του μιλάτε συνέχεια, όταν ντύνετε, λούζετε και ταΐζετε το μωρό σας, π.χ. “η μαμά πλένει τα μαλλιά του Νίκου”, “O Νίκος τρώει καρότα”, “Ααα, αυτά τα καρότα είναι πολύ νόστιμα”. • Μιλήστε του για το που πηγαίνετε, τι θα κάνετε όταν φτάσετε εκεί, ποιον και τι θα δείτε, π.χ., “ο Νίκος θα πάει στο σπίτι της γιαγιάς”, “η γιαγιά έχει μία γάτα”, “Ο Νίκος θα χαϊδέψει την γάτα”. • Μιλήστε του για τα χρώματα. “Τα παπούτσια του Νίκου είναι μπλέ” • Εξασκηθείτε στο μέτρημα. Μετρήστε τα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών. • Μετρήστε τα σκαλιά όταν ανεβαίνετε και όταν κατεβαίνετε. • Να του μάθετε τους ήχους των ζώων, π.χ., “Μια αγελάδα λέει μουυυυ” Για παιδιά που ειναι στον 3ο χρόνο της ζωής τους... “Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω? • Να του μιλάτε ενώ κάνετε πράγματα ή πηγαίνετε βόλτα. Όταν π.χ. πηγαίνετε βόλτα με το καρότσι, να του δείχνετε γνωστά αντικείμενα και να του λέτε τα ονόματά τους, τα αυτοκίνητα, τα δέντρα, τα πουλιά. “Κοίτα ένα σκύλο! Ο σκύλος κάνει γαβ-γαβ. Είναι μεγάλος σκύλος. Ο σκύλος είναι άσπρος.” • Να του μιλάτε με απλές λέξεις, με σωστή γραμματική, όχι μωρουδίστικη ομιλία, ώστε το παιδί να μπορεί εύκολα να σας μιμηθεί την ομιλία σας. • Δείξτε του και βάλτε το να προσέξει /να ακούσει μέσα στο σπίτι και στο δωμάτιό του τα διάφορα αντικείμενα και τους ήχους που κάνουν. Το ξυπνητήρι κάνει “ντριννννν”, “τικ-τακ”, το αεροπλάνο κάνει “βββββ”, και να σας βλέπει ότι ακουμπάτε τα πάνω δόντια στο κάτω χείλος για να παράγετε τον ήχο. Αυτοί οι ήχοι θα του είναι γνώριμοι όταν στην νηπιακή ηλικία και το νηπιαγωγείο θα μάθει τους φθόγγους. • Την ώρα του μπάνιου μπορεί να μάθει το παπί που κάνει “ππππ”, να φυσάει την σαπουνάδα και να μάθει το “φφφφ”. Ακουμπήστε το χέρι του στο λαιμό σας και στο πρόσωπό σας την ώρα που του μιλάτε για να καταλάβει ότι παράγεται ήχος, όταν του λέτε το “ρρρρρρ” στα παιχνίδια που έχουν μηχανή. • Επεκταθείτε πάνω στις λέξεις που λέει το παιδί σας. Αν για παράδειγμα το παιδί σας λέει “αυτοκίνητο”, εσείς απαντήστε “Ναι! Ένα μεγάλο μπλε αυτοκίνητο”. • Να του διαβάζετε καθημερινά. Βιβλία με μεγάλες καθαρές εικόνες με μια ή δύο λέξεις, ή απλή φράση, ή μια πρόταση σε κάθε σελίδα . Όταν του διαβάζετε, να του ονομάζετε και να του περιγράφετε κάθε εικόνα σε κάθε σελίδα. • Βάλτε το παιδί σας να σας δείξει τις εικόνες που του ονομάζετε. • Ζητήστε από το παιδί σας να σας ονομάσει τις εικόνες. Ίσως να μην ανταποκριθεί σε αυτό που του ζητάτε από την πρώτη στιγμή. Εσείς απλά να του τις επαναλάβετε. Κάποια στιγμή θα σας εκπλήξει με το να τις πει μόνο του.“ Μετάφραση των επίσημων στοιχείων της asha.org από την παθολόγο λόγου και ομιλίας Μαρινελλα Τσουκαλά, πιστοποιημένου μέλους της Asha